platsannonser
Strategisk projektledare
Destination Eskilstuna
nyheter
service i världsklass
Clarion Hotel Sign
vill ta gästupplevelsen till en ny nivå och tillsätter ett unikt Guest Experience Team.
Hållbarhet
Östersjöns och Mälarens överlevnad
i fokus på Allt för sjön 2020.
nytt jobb
Per Keller lämnar Yasuragi
återvänder till Sundsvall för att öppna Clarion Hotel.
Nytt jobb
Amanda Lindblad
ny hotelldirektör på Radisson Blu Hotel i Lund.
coronoaviruset
IBTM skjuter upp IBTM Asia Pacific 2020
genomförs i Singapore 13-14 april 2021.
mässor skapar möten
Elmias resultat bättre än väntat
omsatte 232 miljoner med 350 000 besökare.
samarbete skapar events
Uppsala värdstad
för flera viktiga golfevenemang de kommande fem åren.
event skapar möten
USM i handboll
stannar i Uppsala ytterligare två år.
Coronaviruset
Wyndham stänger 1000 hotell i Kina
men öppnar ytterligare 500 hotell i Kina inom tre år

Nordbygg på Stockholmsmässan
en port in till den svenska marknaden.
RSS
rss_icon
Länkar
Ligger Sveriges mest tillgängliga hotell i Haninge?

I februari öppnar helrenoverade Quality Hotel Winn i Haninge. Förutom handikappanpassade rum och faciliteter har hotellet anställt en tillgänglighetsambassadör.

Redan innan hotellet stängde för renovering fanns viljan att kunna möta alla gästers olika typer av behov, men de befintliga lokalerna och tekniken var en utmaning. I och med den omfattande renoveringen har man säkerställt tillgänglighet i alla delar av hotellet: konferenslokaler, restaurang, hotellrum och allmänna utrymmen.

För att gäster redan innan de bokar hotellet ska kunna se vad de kan förvänta sig på plats har hotellet tagit fram en 100-punktslista, ett dokument med både fakta och bilder på alla hotellets faciliteter. Från parkering och entré till inomhusfaciliteter och hotellrum. Målet är att listan ska bli 200 punkter.

Tanken är att hotellet ska fortsätta utvecklas, förbättras och anpassas för att alla ska känna sig välkomna, därför har hotellet anställt en tillgänglighetsambassadör.

– Min roll är att ständigt hålla oss uppdaterade, säger Carina Svedin, tillgänglighetsambassadör på Quality Hotel Winn i Haninge. Både gällande inredning och teknik men också genom att samarbeta med olika handikappförbund för att hänga med i vad som händer och kunna förbättra hotellet löpande efter de behov vi ser finns.

I hela ombyggnationen av hotellet har hänsyn tagits till tillgänglighet i bred bemärkelse. Alla trösklar i allmänna utrymmen är borttagna och receptionsdisk, buffébord, bar och möbler är i olika nivåer. I receptionen finns taktila stråk och hörslinga och trapporna har kontrastmarkeringar. Menyerna är uppmärkta med allergener och finns även i punktskrift. Hissarna har stora knappar med punktskrift och röstmeddelande för varje våningsplan.

12 av hotellrummen är fullt handikappanpassade med bland annat lägre klädhängare, badrum med plats för duschstol och fällbara armstöd på toaletten. Toalettstolshöjare och en mobil lyft med sele finns att boka i receptionen. Förutom de fullt anpassade hotellrummen finns även rum med bättre framkomlighet för exempelvis rullstol eller rullator. För personer med nedsatt syn finns rum där fjärrkontrollen har extra stora knappar, skrivbordslampan har förstoringsglas och handfatet är i kontrastfärger. Led- och servicehundar bor alltid utan kostnad på hotellet.

Säkerhetsfrågan är viktig på Quality Hotel Winn i Haninge. För personer med hörselnedsättning finns blixtljus som är kopplat till brandlarmet och även ett vibrerande brandlarm som man kan lägga under kudden. Alla utrymningsplaner finns i punktskrift. När hotellet har grupper på fler än 10 personer som behöver extra assistans vid en utrymning har brandförsvaret extra beredskap och gruppen blir informerad om utrymningsförloppet vid ankomst. Alla ska känna sig trygga på plats om olyckan skulle vara framme.

Alla medarbetare på hotellet har gått en utbildning i tillgängligt värdskap via organisationen Iris, som jobbar rikstäckande med bland annat funktionsstärkande tjänster. Utbildningens syfte är att skapa förståelse för hur det är att vara rullstolsburen, blind eller döv och innehåller allt från bemötande till hur man ledsagar en blind person med tecken vid fara.

– Gäster kan förvänta sig att de ska bli lyssnade på och att vi hör deras behov. Alla ska känna sig lika välkomna på Quality Hotel Winn i Haninge, det är viktigt, säger Carina Svedin.