platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
Swedish Network of Event Destinations
Visit Blekinges destinationsutvecklare
tar plats i nationell nätverksstyrelse.
I bästa sällskapet
Events Industry Council
belönar svenska Lotta Boman, Sigtunahöjden.
100 mest inflytelserika
Rösta på Atti Soenarso, Chefredaktör på Meetings International
Nominerad till Eventex Index 2021 De 100 mest inflytelserika personerna inom eventindustrin.
letar nyckeltal
Visita i nytt samarbete för nationell evenemangsstatistik
Sora aktörer tar fram relevant och pålitlig statistik för att stärka kunskapen om branschen.
Thought Leadership Hub
The ACF – Audite, Cogitare, Facite lovar att lyssna, tänka och göra
Ska hjälpa organisationer och destinationer att nå sin fulla potential genom business events.
ökat belgiskt intresse
Göteborg knyter band med Flandern
Avsiktsförklaring att stärka innovationssamarbetet mellan regionerna.
Dörrarna öppnas
Borås fylls av besökare igen
tre kongresser samma vecka plus EM-kval i fotboll för F16.
27 oktober
Ny dansk-svenskjobbmässa
på Malmömässan.
Cool konst
Tre dolda kulturgårdar
i Litauens främsta städer.
RSS
rss_icon
Länkar
MPI i Sverige lägger troligen ner verksamheten

MPI Sverige startade år 1994 och efter 23 år verkar det klart att verksamheten avvecklas. På måndag har MPI sitt styrelsemöte där det formella beslutet kan tas.

Vikande medlemsantal, för höga medlemskostnader och svårigheter att rekrytera nya styrelsemedlemmar är tre orsaker till att verksamheten har blivit tung för den nuvarande styrelsen. Avståndet mellan verksamheten i USA och vad som sker i Europa och Sverige är ytterligare en anledning till ett sjunkande intresse för MPI.

Idag finns ett sjuttiotal medlemmar kvar i organisationen, då ingår studenterna i den siffran. När MPI var som störst i Sverige var medlemsantalet runt 250, och verksamhet bedrevs i Stockholm, Malmö, Luleå och i mindre omfattning även i Göteborg.

De svenska medlemmarna tycker att det svenska nätverket är mer intressant än det internationella, och att då betala medlemsavgifter som i huvudsak går till den amerikanska verksamheten blir allt svårare för många att motivera.

Andra organisationer inom mötes- och eventindustrin, som PCMA, ICCA och flera andra både nationella och internationella nätverk, lockar mer vilket gör att tidsaspekten har blivit en allt viktigare fråga för hur mycket tid varje individ kan lägga på organisationsarbete som kanske inte helt ligger i linje med de arbetsuppgifter man har.