platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
Award winner
Lotta Boman, Sigtunahöjden
tilldelades IACCs Mel Hosansky Award.
söks från 10 augusti
Evenemangsstödet införs
måste vara minst 250 deltagare.
hotellnyttt
Qatar öppnar 105 nya hotell
inför Fotbolls-VM 2022.
Bra inititativ
Seoul Convention Bureau
bjöd in till en online-kampanj för att lyfta MICE-industrin.
30 nov - 2 dec 2021
IBTM World öppnar registreringen för Hosted Buyers
mässan för första gången i hybridformat.
växande mötesplats
Nytt toppmodernt storkök
i Scandinavian XPO byggdes på rekordtid.
mässor skapar möten
Stockholm Furniture & Light Fair
storsatsar på 2022 - skandinavisk design får större fokus än någonsin tidigare.
hotellutveckling
Pride House
checkar in på Clarion Hotel Stockholm.
mötesskapare
Internetstiftelsen
öppnar ett nordiskt chapter för World Wide Web Consortium, W3C.

Ny guide planerar Skånerundan
– lokala drycker kombineras med mat, cykling, vandring och kultur.
RSS
rss_icon
Länkar
Internationella besökare ökar mest i Malmö

Det går bra för turismnäringen i Malmö. Juni och julis fina beläggningssiffror från hotellen höll även i sig genom augusti vilket betyder att Malmö haft sin bästa turistsommar någonsin. Den största andelen av den procentuella ökningen står de internationella besökarna för.

Malmö blir ett allt populärare resmål. Det visar SCB och Tillväxtverkets siffror för första halvåret samt sommaren 2016. Antalet gästnätter har i perioden ökat med 17,2 procent jämfört med samma period förra året – en större procentuell ökning än Stockholm och Göteborg. Konkret innebär det knappt 200 000 fler gästnätter i Malmö än under samma period 2015.

Både antalet svenska och internationella gäster till staden har ökat, men den största procentuella ökningen kommer från ett stigande antal internationella besökare. Bland de internationella gästerna kommer ökningen inte minst från de nya marknader som Malmö Turism har börjat bearbeta under 2016. Till exempel Polen och Nederländerna, som ökat med i 14,7 % respektive 12,9 % under 2016 jämfört med förra året. De två kometmarknader som framstår i siffrorna är dock marknader som Malmö Turism bearbetat i åtskilliga år, Storbritannien och Kina, som ökat med 38,1 % respektive 93,1 %.

Enligt Ann Nyström, som är Destinationschef på Malmö Turism, finns det många bidragande orsaker till den positiva utvecklingen för Malmö som internationell destination. ”Vi har hotell och konferensanläggningar som satsar och tänker nytt, ett gott internationellt samarbete med Visit Sweden och Tourism in Skåne, en besöksnäring som är på hugget och engagerar sig genom vårt bolag Destinationssamverkan Malmö AB, och vi har två flygplatser som jobbar aktivt för att dra hit nya internationella direktlinjer”, säger hon, ”vi är många som hjälps åt att dra åt samma håll och göra Malmö tillväxtdrivande inom besöksnäringen.”

Den uppåtgående trenden för turismen till Malmö bygger vidare på flera år med stadigt ökande siffror. Under 2015 hade staden 15% fler kommersiella gästnätter än 2014.

Fakta: Så mycket har turismen ökat

Antalet svenska besökare till Malmö steg under 2016, till och med augusti, med 16,8 %, medan antalet internationella besökare steg med 18,2 %. Den samlade ökningen i gästnätter blir 17,2 %. Svenskar står dock fortfarande för det största antalet besökare till Malmö samlat sett.

Förändring i antalet gästnätter 2016, till och med augusti, fördelat på marknad:

Tyskland: + 9,6 %

Danmark: - 6 %

Storbritannien: + 38,1 %

USA: + 11,1 %

Nederländerna: + 12,9 %

Kina: + 93,1 %

Polen: + 14,7 %

Ryssland: + 1,3 %

Siffrorna ovan visar jan – augusti 2016 jämfört med samma period 2015.

Källa: SCB & Tillväxtverket.