platsannonser
nyheter
forskning som utvecklar
Ny studie: business events måste räknas i mer än bara antalet kaffekoppar
Understryker skillnaderna mellan hur regeringar värderar industrin.
Hotellnytt
Stordalens Quality Hotel
öppnar nytt hotell i Varberg.
Svenska Mässan, 15-16 oktober
Carolina Klüft sätter fokus
på FN:s globala hållbarhetsmål på Nordic Property Expo.
Hotellnytt
Bjarke Ingels Group designar nytt H. C. Andersen Hotel för Tivoli i Köpenhamn
Spektakulär utveckling av Köpenhamns ikoniska nöjespark.
Nytt jobb
Jacob Dahlberg
blir ny vd och General Manager för Frösö Park Hotel.
hållbarhetsarbetet
Ny rankning:
Kommunerna som är bäst på klimatanpassning i Sverige.
möten och affärer
Meetagain och Traveko
går samman. Nya namnet inte klart.
nytt jobb
Scandic
rekryterar ny HR- och hållbarhetsdirektör.
hotellnytt
Scandic
öppnar nytt hotell i Köpenhamn.
kunskapsmöte
350 djurparksveterinärer
är samlade på Vildmarkshotellet i Kolmården.
RSS
rss_icon
Länkar
Kraftig ökning för aktiva konferenser i fjällen

Konferensresorna till de svenska fjällen ökar kraftigt. Bokningarna hos SkiStar Business inför vintern ligger redan 25 procent* över förra säsongen. I Åre, som länge varit en populär skidkonferensort, har trycket ökat med nästan 300 procent*.

– Allt fler företag upptäcker hur härligt det är att åka på en konferens där medarbetarna rör på sig tillsammans. Att komma ut i skidbacken ger kroppen ordentlig träning, rensar hjärnan och gör konferenspassen mer effektiva, säger Linda Morell, pr-chef på SkiStar.

Sedan grupprese- och konferenskonceptet SkiStar Business lanserades 2014 har intresset gått spikrakt uppåt. Inför den kommande säsongen har omsättningen ökat med 25 procent* jämfört med samma tidpunkt i fjol. Den stora bokningsraketen är Åre: Trots att den jämtländska fjällorten redan tidigare dragit till sig stora mängder skidåkande konferensgäster ligger ökningen på hela 280 procent* över fjolårets nivå. Åre lockar många med sin kombination av skidåkning, mat och nöje i världsklass.

– Vi ser hur både stora och små företag får upp ögonen för möjligheten att åka på skidkonferens i perioder som både är prisvärda och innehållsrika. I januari har vi ett ökat intresse och likaså mellan sportlovet och påsklovet då fjällens femte årstid vårvintern infinner sig, säger Linda Morell.

SkiStar, som är marknadsledande inom skidresor i Norden, har under flera år märkt av ett ökande intresse mellan de traditionella bokningstopparna under lovveckorna. I takt med att intresset för hälsa och välmående ökar söker sig allt fler företag till fjällen för aktiva konferenser. Samtidigt drar de nytta av att kunna boka under arbetsveckorna, när trycket på backar och liftar från den privata skidturismen är lägre. SkiStar Business lanseras nu under hösten även i Norge.

 

* Omsättningsökning SkiStar AB´s gruppbokningsstatistik för SkiStar Business dagens datum jämfört med samma datum föregående år.

Kort om SkiStar:

SkiStar AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm, segment Mid Cap. Koncernen äger och driver alpina skidanläggningar i Sälen, Åre och Vemdalen samt Hammarbybacken (Stockholm) i Sverige, Hemsedal och Trysil i Norge samt St Johann in Tirol i Österrike. Marknadsandelen är i Sverige 50%, i Norge 31% och totalt i Skandinavien 42%. Kärnverksamheten är alpin skidåkning med gästens skidupplevelse i centrum. Verksamheten delas in i de tre segmenten; Skidanläggningar - Drift, Infrastruktur och Exploatering.