platsannonser
Sigtunahöjden söker
Inhouse sales & booking.
nyheter
många stjärnor på plats
Summer Design Week i Stockholm
bjuder in till designfest.
hotellnytt
Hotellikonen gör comeback
– Raffles Singapore öppnar igen.
Skapa kreativa möten
Elite Hotel satsar stort
på konferens i höga kusten.
forskning skapar möten
Tio miljoner
till forskning om hjärnans utveckling.
nya jobb
Easyfairs
stärker sin säljorganisation.
nytt jobb
Ny vd utsedd
för Meet in Reykjavík - Reykjavík Convention Bureau.
hotellnytt
Stordalen köper finsk lyxhotellkedja
nu totalt över 200 hotell.
möten och affärer
Claes Berglund
köper kongressbolaget Reachem.
nytt jobb
Oscar Durling
till Nobis Hotel Stockholm.
innovativ utveckling
Wikimania i Stockholm 14-18 augusti.
1000 deltagare från 40 länder.
RSS
rss_icon
Länkar
Kraftig ökning för aktiva konferenser i fjällen

Konferensresorna till de svenska fjällen ökar kraftigt. Bokningarna hos SkiStar Business inför vintern ligger redan 25 procent* över förra säsongen. I Åre, som länge varit en populär skidkonferensort, har trycket ökat med nästan 300 procent*.

– Allt fler företag upptäcker hur härligt det är att åka på en konferens där medarbetarna rör på sig tillsammans. Att komma ut i skidbacken ger kroppen ordentlig träning, rensar hjärnan och gör konferenspassen mer effektiva, säger Linda Morell, pr-chef på SkiStar.

Sedan grupprese- och konferenskonceptet SkiStar Business lanserades 2014 har intresset gått spikrakt uppåt. Inför den kommande säsongen har omsättningen ökat med 25 procent* jämfört med samma tidpunkt i fjol. Den stora bokningsraketen är Åre: Trots att den jämtländska fjällorten redan tidigare dragit till sig stora mängder skidåkande konferensgäster ligger ökningen på hela 280 procent* över fjolårets nivå. Åre lockar många med sin kombination av skidåkning, mat och nöje i världsklass.

– Vi ser hur både stora och små företag får upp ögonen för möjligheten att åka på skidkonferens i perioder som både är prisvärda och innehållsrika. I januari har vi ett ökat intresse och likaså mellan sportlovet och påsklovet då fjällens femte årstid vårvintern infinner sig, säger Linda Morell.

SkiStar, som är marknadsledande inom skidresor i Norden, har under flera år märkt av ett ökande intresse mellan de traditionella bokningstopparna under lovveckorna. I takt med att intresset för hälsa och välmående ökar söker sig allt fler företag till fjällen för aktiva konferenser. Samtidigt drar de nytta av att kunna boka under arbetsveckorna, när trycket på backar och liftar från den privata skidturismen är lägre. SkiStar Business lanseras nu under hösten även i Norge.

 

* Omsättningsökning SkiStar AB´s gruppbokningsstatistik för SkiStar Business dagens datum jämfört med samma datum föregående år.

Kort om SkiStar:

SkiStar AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm, segment Mid Cap. Koncernen äger och driver alpina skidanläggningar i Sälen, Åre och Vemdalen samt Hammarbybacken (Stockholm) i Sverige, Hemsedal och Trysil i Norge samt St Johann in Tirol i Österrike. Marknadsandelen är i Sverige 50%, i Norge 31% och totalt i Skandinavien 42%. Kärnverksamheten är alpin skidåkning med gästens skidupplevelse i centrum. Verksamheten delas in i de tre segmenten; Skidanläggningar - Drift, Infrastruktur och Exploatering.