platsannonser
nyheter
kunskapsöverföring
Internationell mätkongress till Borås
Mötet förväntas locka 200 deltagare.
event skapar möten
Premiär för Göteborgs egna och unika bubbelevent
champagne, cava, crémant och prosecco i fokus.
Hållbarhet
BRA skriver flyghistoria igen:
idag landade världens mest klimateffektiva flygning på Bromma flygplats.
nytt jobb
Martin Åkesson
Ny vd på Radisson Blu Hotel, Malmö
nytt jobb
Magnus Prössel
ny Head Chef på Radisson Blu Malmö.
innovationer prisas
De vann Svenska Mötespriset 2019
Årets Mötesplats – Thoresta Herrgård, Bro.
Sverige med i världstoppen
Nya ICCA-statistiken välkomnar Färöarna in på listan
Sverige på fin 14:e plats.
utvecklingsinitiativ
Tillsammans tar nu Stockholms Clarion Hotel
upp kampen mot droger.
nytt jobb
Marie Louise Alderlid
ny Account Manager på Radisson Hotel Group.
nya uppdrag
Meetx vinner ramavtal med KTH,
Chalmers och Folkhälsomyndigheten – och expanderar.
RSS
rss_icon
Länkar
Visit Denmark säger upp 22 personer som säljer möten och events

Visit Denmark säger upp 22 anställda nu på fredag. Framöver ska Visit Denmark öka sitt fokus på digitala marknadsföringsinsatser, uppger danska Kursuslex.

Medarbetarna fick nyheten om de organisatoriska förändringarna vid ett möte igår. Sju av uppsägningarna sker genom naturlig avgång.

Följden av beslutet är att Visit Denmark slutar med uppsökande försäljningsverksamhet för möten och events, liksom tidigare Sverige har gjort.

Till skillnad dock från Sverige stannar Visit Denmark kvar som mässmotor när det gäller tre stora och viktiga mässor: IMEX Frankfurt, IBTM World i Barcelona och Londonbaserade The Meetings Show.

Pernille Hebsgaard Rohde Meier, kommunikations- och medieansvarig för Visit Denmark, säger till Kursuslex att det har skett en viss överlappning eftersom hotellen under lång tid har varit ansvariga för aktiv försäljning inom möten och events.

– Vi förväntar oss inte att få negativa reaktioner från mötesindustrin till följd av vår nya inriktning. Den ska ses som ett uttryck för en fokuserad insats och inte bara som en följd av krav på besparingar. Men marknaden vill att vi fortsätter med mässorna, så det gör vi.

Som en del av omorganisationsförändringen läggs även den nuvarande direktionen ned.

– Det är viktigt att ledningen minskar när organisationen blir mindre, säger Pernille Hebsgaard Rohde Meier.

Enligt Kursuslex analys blir en av följderna att Wonderful Copenhagen nu går in och tar ett större ansvar för att attrahera olika slags möten och events.

– Vi har ett gott samarbete med Wonderful Copenhagen och en pågående dialog om gränssnitt och uppgifter. Framöver ska Visit Denmark öka sitt fokus på digitala marknadsföringsinsatser, säger Pernille Hebsgaard Rohde Meier.

Jan Olsen, vd för Visit Denmark:

– Den här organisationsförändringen och vår framtida strategi måste garantera att vi framöver ökar vår förändringstakt, bland annat genom en satsning på fortsatt digitalisering. Liksom resten av den offentliga sektorn är Visit Denmark föremål för ett besparingskrav, vilket innebär en årlig minskning av basfinansiering för perioden 2016-2019.