platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
Award winner
Lotta Boman, Sigtunahöjden
tilldelades IACCs Mel Hosansky Award.
söks från 10 augusti
Evenemangsstödet införs
måste vara minst 250 deltagare.
hotellnyttt
Qatar öppnar 105 nya hotell
inför Fotbolls-VM 2022.
Bra inititativ
Seoul Convention Bureau
bjöd in till en online-kampanj för att lyfta MICE-industrin.
30 nov - 2 dec 2021
IBTM World öppnar registreringen för Hosted Buyers
mässan för första gången i hybridformat.
växande mötesplats
Nytt toppmodernt storkök
i Scandinavian XPO byggdes på rekordtid.
mässor skapar möten
Stockholm Furniture & Light Fair
storsatsar på 2022 - skandinavisk design får större fokus än någonsin tidigare.
hotellutveckling
Pride House
checkar in på Clarion Hotel Stockholm.
mötesskapare
Internetstiftelsen
öppnar ett nordiskt chapter för World Wide Web Consortium, W3C.

Ny guide planerar Skånerundan
– lokala drycker kombineras med mat, cykling, vandring och kultur.
RSS
rss_icon
Länkar
Visit Denmark säger upp 22 personer som säljer möten och events

Visit Denmark säger upp 22 anställda nu på fredag. Framöver ska Visit Denmark öka sitt fokus på digitala marknadsföringsinsatser, uppger danska Kursuslex.

Medarbetarna fick nyheten om de organisatoriska förändringarna vid ett möte igår. Sju av uppsägningarna sker genom naturlig avgång.

Följden av beslutet är att Visit Denmark slutar med uppsökande försäljningsverksamhet för möten och events, liksom tidigare Sverige har gjort.

Till skillnad dock från Sverige stannar Visit Denmark kvar som mässmotor när det gäller tre stora och viktiga mässor: IMEX Frankfurt, IBTM World i Barcelona och Londonbaserade The Meetings Show.

Pernille Hebsgaard Rohde Meier, kommunikations- och medieansvarig för Visit Denmark, säger till Kursuslex att det har skett en viss överlappning eftersom hotellen under lång tid har varit ansvariga för aktiv försäljning inom möten och events.

– Vi förväntar oss inte att få negativa reaktioner från mötesindustrin till följd av vår nya inriktning. Den ska ses som ett uttryck för en fokuserad insats och inte bara som en följd av krav på besparingar. Men marknaden vill att vi fortsätter med mässorna, så det gör vi.

Som en del av omorganisationsförändringen läggs även den nuvarande direktionen ned.

– Det är viktigt att ledningen minskar när organisationen blir mindre, säger Pernille Hebsgaard Rohde Meier.

Enligt Kursuslex analys blir en av följderna att Wonderful Copenhagen nu går in och tar ett större ansvar för att attrahera olika slags möten och events.

– Vi har ett gott samarbete med Wonderful Copenhagen och en pågående dialog om gränssnitt och uppgifter. Framöver ska Visit Denmark öka sitt fokus på digitala marknadsföringsinsatser, säger Pernille Hebsgaard Rohde Meier.

Jan Olsen, vd för Visit Denmark:

– Den här organisationsförändringen och vår framtida strategi måste garantera att vi framöver ökar vår förändringstakt, bland annat genom en satsning på fortsatt digitalisering. Liksom resten av den offentliga sektorn är Visit Denmark föremål för ett besparingskrav, vilket innebär en årlig minskning av basfinansiering för perioden 2016-2019.