nyheter
Höjer säkerheten
Nova Park certifierad
till Stay Safe Advanced.
utvecklingspengar
Tio miljoner till Visit Sweden
för ytterligare marknadsföring av Sverige som resmål.
hållbarhet
Spännande nyhet:
Sverige etta i ny undersökning.
hotellnytt
Första Radisson Individuals
i Baltikum öppnar sina dörrar i Tallinn.
Studio Sola
Karlstad CCC
erbjuder ny studiolösning i samarbete med JK Ljud & Ljus.
Hållbar platsutveckling
Två miljoner från Tillväxtverket
till återstart av Hyllie.
Jimmyz
Ess Group toppar sin hotellista
med 28 våningar och 100 meter.
16 projekt får 16 miljoner
Nya projekt
ska hjälpa företag inom besöksnäringen att ställa om.
ny kunskap
Lärarlagsmöten
handlar mest om praktiska frågor.
första mötet idag
Näringsministern
inrättar besöksnäringsråd.
RSS
rss_icon
Länkar
Visit Denmark säger upp 22 personer som säljer möten och events

Visit Denmark säger upp 22 anställda nu på fredag. Framöver ska Visit Denmark öka sitt fokus på digitala marknadsföringsinsatser, uppger danska Kursuslex.

Medarbetarna fick nyheten om de organisatoriska förändringarna vid ett möte igår. Sju av uppsägningarna sker genom naturlig avgång.

Följden av beslutet är att Visit Denmark slutar med uppsökande försäljningsverksamhet för möten och events, liksom tidigare Sverige har gjort.

Till skillnad dock från Sverige stannar Visit Denmark kvar som mässmotor när det gäller tre stora och viktiga mässor: IMEX Frankfurt, IBTM World i Barcelona och Londonbaserade The Meetings Show.

Pernille Hebsgaard Rohde Meier, kommunikations- och medieansvarig för Visit Denmark, säger till Kursuslex att det har skett en viss överlappning eftersom hotellen under lång tid har varit ansvariga för aktiv försäljning inom möten och events.

– Vi förväntar oss inte att få negativa reaktioner från mötesindustrin till följd av vår nya inriktning. Den ska ses som ett uttryck för en fokuserad insats och inte bara som en följd av krav på besparingar. Men marknaden vill att vi fortsätter med mässorna, så det gör vi.

Som en del av omorganisationsförändringen läggs även den nuvarande direktionen ned.

– Det är viktigt att ledningen minskar när organisationen blir mindre, säger Pernille Hebsgaard Rohde Meier.

Enligt Kursuslex analys blir en av följderna att Wonderful Copenhagen nu går in och tar ett större ansvar för att attrahera olika slags möten och events.

– Vi har ett gott samarbete med Wonderful Copenhagen och en pågående dialog om gränssnitt och uppgifter. Framöver ska Visit Denmark öka sitt fokus på digitala marknadsföringsinsatser, säger Pernille Hebsgaard Rohde Meier.

Jan Olsen, vd för Visit Denmark:

– Den här organisationsförändringen och vår framtida strategi måste garantera att vi framöver ökar vår förändringstakt, bland annat genom en satsning på fortsatt digitalisering. Liksom resten av den offentliga sektorn är Visit Denmark föremål för ett besparingskrav, vilket innebär en årlig minskning av basfinansiering för perioden 2016-2019.