platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
30 nov - 2 dec 2021
IBTM World öppnar registreringen för Hosted Buyers
mässan för första gången i hybridformat.
växande mötesplats
Nytt toppmodernt storkök
i Scandinavian XPO byggdes på rekordtid.
mässor skapar möten
Stockholm Furniture & Light Fair
storsatsar på 2022 - skandinavisk design får större fokus än någonsin tidigare.
hotellutveckling
Pride House
checkar in på Clarion Hotel Stockholm.
mötesskapare
Internetstiftelsen
öppnar ett nordiskt chapter för World Wide Web Consortium, W3C.

Ny guide planerar Skånerundan
– lokala drycker kombineras med mat, cykling, vandring och kultur.
hotellnyttt
Jessica Karlsson ny General Manager på NOFO
Alexander Alkesten ny brandmanager.
5-12 mars
World Junior Curling Championships
till Jönköping 2022.
1000 deltagare?
Stort intresse
när Sveriges vackraste MTB lopp ska köras.
flygnytt
Direktflyg från Arlanda i vinter:
Finnair flyger direkt till Bangkok, Phuket och Miami.
RSS
rss_icon
Länkar
Norge hade nästan 400 kongresser under 2015

Norge har stått värd för nästan 400 kongresser under 2015. En färsk rapport från Union of International Association (UIA) visar att Norge rankas på en 19: e plats i världen av de länder som är mest attraktiva för stora internationella konferenser.

– Norges ambition är att fortsätta att hålla sig inom topp-20 på världsrankingen. Det är otroligt bra för Norge att det går så väl inom det internationella kongress-segmentet. Detta visar att målinriktade insatser över tid och att det nära samarbetet mellan Norway Convention Bureau och Innovasjon Norge har gett resultat, säger Cathrine Pia Lund, varumärkesdirektör på Innovasjon Norge.

I år har Norge klättrat förbi Finland, Island och starka destinationer med stor kapacitet som Sverige och Danmark. Det är tredje gången sedan 2010 som Norge rankas högre internationellt än sina nordiska konkurrenter. Oslo och Tromsø är två av de städer som har störst ökning av antalet godkända kongresser enligt UIA.

– Vi har under de senaste åren hållit oss stabila på UIAs årliga statistik, och det är särskilt roligt när vi blir bäst bland våra närmaste konkurrenter, de övriga nordiska länderna. Detta segment bidrar i hög grad till ökat värdeskapande, samt till att belysa och främja den norska akademi- och forskarvärlden, säger Lund.

Det tar två till åtta år från det att en kongress börjar planeras till det att den går av stapeln. Detta innebär att ett långsiktigt perspektiv är avgörande för framgången. I gengäld får man utländska gäster som lägger nästan 3000 norska kronor per dag* – mycket mer än vad en utländsk semesterturist generellt spenderar**.

Enligt uppgifter som Norway Convention Bureau (NCB) och dess partners har samlat in så genererade internationella kongresser närmare 300 000 gästnätter på norska hotell förra året. Med hög daglig konsumtion per deltagare blir det en omsättning på nästan en miljard norska kronor. Det skapar dominoeffekter långt bortom turismen.

– Potentialen för Norge är enorm inom detta segment och det är viktigt att Norge arbetar målinriktat och fokuserat under de kommande åren. Det planeras och öppnas stadigt nya hotell, och den internationella kongressmarknaden kommer att vara nödvändig för att fylla upp hotellets sängar, särskilt med nedgången vi ser i oljeindustrin och andra utsatta sektorer, säger Elisabeth Bugge, kongresschef i Norway Convention Bureau.

Det pågår hela tiden cirka 20 000 möten som roterar runt om i världen och i princip kan hälften av dessa potentiellt vara aktuella för Norge. Idag tar landet ungefär 1,4 procent av världsmarknaden och är värd för cirka 400 nationella och internationella kongresser årligen. Utvecklingen är relativt konstant och konkurrensen stor, eftersom många destinationer har stort fokus på att slå sig in på denna attraktiva marknad.

– För att vara en attraktiv destination för internationella kongresser finns det några faktorer som spelar in. Det bygger på att en lokal föreningen eller organisation önskar stå som värd för kongressen. Dessutom är kapacitet och direktflyg från europeiska nav väsentliga. Ett antal andra destinationer i världen har även subventioner av statliga medel och här möter Norge hård konkurrens. Det är därför goda nyheter att ägarna till Oslo Spektrum vill bygga ett konkurrenskraftigt kongresscenter med kapacitet för cirka 3 000 personer i centrala Oslo, säger Elisabeth Bugge.

Även om Norge möter konkurrens från stora europeiska destinationer, har landet några fördelar att bygga vidare på.

– Miljö, hållbarhet och säkerhet är unika försäljningsvinklar för Norge. Här har Norge en tydlig styrka och det kommer vi även i framtiden att utnyttja i största möjliga grad i försäljningsarbetet, säger Elisabeth Bugge.

 

* NOK 2960, - källa: Turistundersøkelsen

** NOK 1855 - källa: Turistundersøkelsen