platsannonser
Destination Halmstad
söker en projektledare till Halmstad Convention Bureau.
Projektledare
till Akademikonferens SLU i Uppsala.
Uppsala Konsert & Kongress
söker medarbetare till konferensavdelningen!
Projektledare
till Event in Skåne, Malmö.
nyheter
Nytt jobb
Christian Woronka
ny vd för Vienna Convention Bureau.
Omvärldsanalys
10:e kongressen för Europeiska FACEnetwork
kommer till Kristianstad 10-12 oktober.
strategisk utveckling
Trollhättan tar över ordförandeskapet
för Swedish Network of Convention Bureaus.
hotellnytt
Första spadtaget
för nytt Nordic Choice hotell i Sickla.
nytt jobb
Christina Kilström
Stockholmsmässans nya marknadsdirektör.
Omvärldsanalys
Växande städer
utmanar logistikbranschen.
förädlar och förflyttar kunskap
VAK 2019
kommer till Halmstad med 700 deltagare.
Hotellnytt
Art Noveau
möter punk på Näsby Slott.
hotellnytt
Quality Hotel View expanderar
– endast 2,5 år efter öppningen.
hållbarhet
Uppsala
utsedd till Årets globala klimatstad.
RSS
rss_icon
Länkar
Kreativ Sektor dragloket i regeringssatsningen Team Sweden

Under gårdagen samlades regeringsföreträdare, myndigheter, bolag och organisationer från de kreativa näringarna för ett första möte under paraplyet Team Sweden KKN (Kulturella och Kreativa Näringar). Ett trettiotal representanter närvarade och fick berätta om sina utmaningar inom området för internationalisering, där Kreativ Sektor har samordningsansvar. Mötet leddes av statssekreterare Oscar Stenström.

Svensk export skapar tillväxt, sysselsättning och ökat välstånd för vårt land. Regeringen konstaterar att exporten återigen vinner mark och banar väg för svensk ekonomi. Det är också därför som regeringen har tagit fram Sveriges exportstrategi och avsatt pengar för dess genomförande.

 

Syftet med Team Sweden är att tillsammans jobba för att höja kunskapen om de kreativa näringarnas förutsättningar och villkor som näringar, främja svensk export i utlandet och samordna exportstödet till de enskilda företagen. Regeringen hoppas genom samarbetet skapa bättre förutsättningar för svenska företag att kunna ta steget ut i världen och etablera sig på en internationell marknad.

Det handlar om att utmejsla såväl direkta som mer långsiktiga åtgärder. Linda Portnoff, vd Musiksverige kommenterar det historiska perspektivet;

– Vi har bland annat PC-reformen och kommunala musikskolan att tacka för att svensk kreativitet står sig internationellt. Vad är det vi kommer blicka tillbaka på om tio år och ge förklaringsvärde för fortsatta internationella framgångar? Det är den nöten vi ska knäcka!

 

Bilden: Den okreative bilden är beskuren därför att den den var i ett okreativt format.