platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
+ Världsmiljödagen
Stockholmsmässan
platsen för FN:s miljömöte Stockholm+50.
Ingenting är omöjligt
Spektakulär Expo2020-kampanj
med A380 över Dubai.
hotellnytt
Succén med spektakulära pop-up hotellrum fortsätter
Berengia förvandlar hotellrum till stor upplevelse.
hotellnytt
Nyöppnade Ten Hotel
väljer BWH Hotel Group som hotellpartner.
Minst 70 konferenser
Konferensrusch till Helsingborg när H22 City Expo öppnar
– största konferensen räknar med över 2600 deltagare.
hotellnytt
Scandic
öppnar klimatneutralt hotell i Sundsvall 2024.
hotellnytt
Elite Hotels lanserar nytt restaurangkoncept
tillsammans med framstående krogprofiler.
11-12 maj 2022
Internationell Hi-Tech konferens och mässa
kommer till Stockholm.
flygindustrin
Kina blockerar vissa flyg från USA
när försiktighetsåtgärderna vid Covid ökar.
Restriktionerna blir fler
eCarExpo på Friends Arena
4-6 februari ställs in.
RSS
rss_icon
Länkar
Kreativ Sektor dragloket i regeringssatsningen Team Sweden

Under gårdagen samlades regeringsföreträdare, myndigheter, bolag och organisationer från de kreativa näringarna för ett första möte under paraplyet Team Sweden KKN (Kulturella och Kreativa Näringar). Ett trettiotal representanter närvarade och fick berätta om sina utmaningar inom området för internationalisering, där Kreativ Sektor har samordningsansvar. Mötet leddes av statssekreterare Oscar Stenström.

Svensk export skapar tillväxt, sysselsättning och ökat välstånd för vårt land. Regeringen konstaterar att exporten återigen vinner mark och banar väg för svensk ekonomi. Det är också därför som regeringen har tagit fram Sveriges exportstrategi och avsatt pengar för dess genomförande.

 

Syftet med Team Sweden är att tillsammans jobba för att höja kunskapen om de kreativa näringarnas förutsättningar och villkor som näringar, främja svensk export i utlandet och samordna exportstödet till de enskilda företagen. Regeringen hoppas genom samarbetet skapa bättre förutsättningar för svenska företag att kunna ta steget ut i världen och etablera sig på en internationell marknad.

Det handlar om att utmejsla såväl direkta som mer långsiktiga åtgärder. Linda Portnoff, vd Musiksverige kommenterar det historiska perspektivet;

– Vi har bland annat PC-reformen och kommunala musikskolan att tacka för att svensk kreativitet står sig internationellt. Vad är det vi kommer blicka tillbaka på om tio år och ge förklaringsvärde för fortsatta internationella framgångar? Det är den nöten vi ska knäcka!

 

Bilden: Den okreative bilden är beskuren därför att den den var i ett okreativt format.