Medlemsorganisationen Svenska Möten kan se tillbaka på 2009 som ett av de bästa åren historiskt sett. Det trots en svag marknad i stora delar av landet och omvärlden på grund av konjunkturen. Fjolåret blev det näst bästa året genom tiderna.
– Vid tidigare konjunktursvackor har en av de första åtgärderna varit att minska antalet möten. Men bland våra avtalskunder ser vi att möten står för en viktig del i företagens strategiska planering. Effektiva möten med mätbarhet och affärsnytta numera är en viktig del i företags och organisationers löpande affärsverksamhet, säger Johan Fägerblad vd.
– Under året har vi tecknat avtal med fem nya företag och vi har närmare ett 30-tal avtalskunder. I övrigt har vi flera kunder som använder sig av oss och vår möteskompetens vid enskilda bokningar.
– Vi förstärker säljkåren med två nyrekryteringar och fortsätter att driva branschens kvalitetsutveckling och från och med den 1 juli är alla våra medlemmar är Svanenmärkta. Prioriterade områden under året är att utveckla vårt mötespartnerkoncept och ha ett starkt fokus på miljöområdet.
Bild: Johan Fägerbladh, vd, Svenska Möten.