nyheter
17-18 september 2020
Seoul blir värd
för UIA:s virtuella rundabordssamtal.
första gången på 51 år
Dubai Rugby Sevens 2020
ställs in på grund av Covid-19.
nytt jobb
Han blir vd för Visit Lund
lämnar digitaliseringsarbetet i svensk elitfotboll.
Ska Sverige öppna sist?
​Nödrop från mötesindustrin!
Öppet brev till regeringen, riksdag, media och övriga intressenter.
22 & 23 september
Framtidens arbetsplats
- Ett digitalt event med Senab och Katarina Gospic.
Clean & Safe
Ny säkerhetsmärkning
bidrar till tryggt resande i Schweiz.
openforbusiness.com
Safetures nya verktyg
hjälper anställda boka säkra resor.
hotellnytt
Skansen i Båstad har byggt ut sitt spa för 50 miljoner kronor.
600 kvadratmeter mer än fördubblarspaytan.
destinationsutveckling
Fyrplatsen Pater Noster
får en ny operatör. Målet är att ta plats på den internationella kartan.
Press stop
ACTE, Corporate Travel Executives
har gått i konkurs.
RSS
rss_icon
Länkar
Resenärer mer nöjda med svenska flygplatser

Smidiga, effektiva flöden och vänligt bemötande. Kundnöjdheten bland resenärerna på Swedavias tio flygplatser ökar. Samtidigt önskar resenärerna billigare priser och ökat restaurang- och butiksutbud när de skall flyga.

Swedavias kundnöjdhet mäts enligt den internationella ACI-standarden. På den femgradiga skalan, där 5 är utmärkt och 1 dåligt, har flygplatsoperatören Swedavia lagt ribban högt. Endast de kunder som väljer skalstegen 4 eller 5 räknas in i resultatet. Swedavias mål år 2020 är att 85 procent av resenärerna ska välja 4 eller 5 på nöjdhetsskalan.

Även om det är en bit kvar på vägen så ger resenärerna Stockholm Arlanda Airport, Göteborg Landvetter Airport, Malmö Airport och Luleå Airport ”all time high” i bedömningen.

För Arlanda hamnar rullande årsresultat på 76 procent (för första kvartalet 2016 är resultatet 79 procent). Det innebär alltså att 76 procent av de tillfrågade svarat 4 eller 5 på nöjdhetsskalan.

– Arlanda, som står för drygt 60 procent av hela Swedavias resenärsflöde, har ökat med nästan 10 procentenheter sedan 2011. Kunderna gillar vårt bemötande, att flygplatsen är ren och att flödena är smidiga. Det känns väldigt bra, men vi är samtidigt medvetna om att vi har ytterligare arbete att göra när det gäller flygplatsatmosfär, prisbild och serviceutbud, säger Linda Sjödin, kommunikationsdirektör på Swedavia.

Totalt för Swedavia är kundnöjdhetsresultatet 77 procent för rullande helår. Bland flygplatserna får Åre Östersund Airport högst resultat, 88 procent, följt av Luleå (86), Ronneby Airport (83) och Göteborg Landvetter (80).