platsannonser
nyheter
hotellnytt
Nordic Choice Hotels rebellkedja
Comfort Hotel tar mark på hotellscenen i Stockholm.
hotellnytt
Ulrika Andersson
blir ny hotelldirektör på Radisson Blu Hotel i Lund.

Internationell kongress till Borås
iConference får cirka 450 deltagare.
280 möten och events under 2018
Halmstads Teater
satsar på nationella och internationella möten.
kunskapsöverföring
Internationell mätkongress till Borås
Mötet förväntas locka 200 deltagare.
event skapar möten
Premiär för Göteborgs egna och unika bubbelevent
champagne, cava, crémant och prosecco i fokus.
Hållbarhet
BRA skriver flyghistoria igen:
idag landade världens mest klimateffektiva flygning på Bromma flygplats.
nytt jobb
Martin Åkesson
Ny vd på Radisson Blu Hotel, Malmö
nytt jobb
Magnus Prössel
ny Head Chef på Radisson Blu Malmö.
innovationer prisas
De vann Svenska Mötespriset 2019
Årets Mötesplats – Thoresta Herrgård, Bro.
RSS
rss_icon
Länkar
Resenärer mer nöjda med svenska flygplatser

Smidiga, effektiva flöden och vänligt bemötande. Kundnöjdheten bland resenärerna på Swedavias tio flygplatser ökar. Samtidigt önskar resenärerna billigare priser och ökat restaurang- och butiksutbud när de skall flyga.

Swedavias kundnöjdhet mäts enligt den internationella ACI-standarden. På den femgradiga skalan, där 5 är utmärkt och 1 dåligt, har flygplatsoperatören Swedavia lagt ribban högt. Endast de kunder som väljer skalstegen 4 eller 5 räknas in i resultatet. Swedavias mål år 2020 är att 85 procent av resenärerna ska välja 4 eller 5 på nöjdhetsskalan.

Även om det är en bit kvar på vägen så ger resenärerna Stockholm Arlanda Airport, Göteborg Landvetter Airport, Malmö Airport och Luleå Airport ”all time high” i bedömningen.

För Arlanda hamnar rullande årsresultat på 76 procent (för första kvartalet 2016 är resultatet 79 procent). Det innebär alltså att 76 procent av de tillfrågade svarat 4 eller 5 på nöjdhetsskalan.

– Arlanda, som står för drygt 60 procent av hela Swedavias resenärsflöde, har ökat med nästan 10 procentenheter sedan 2011. Kunderna gillar vårt bemötande, att flygplatsen är ren och att flödena är smidiga. Det känns väldigt bra, men vi är samtidigt medvetna om att vi har ytterligare arbete att göra när det gäller flygplatsatmosfär, prisbild och serviceutbud, säger Linda Sjödin, kommunikationsdirektör på Swedavia.

Totalt för Swedavia är kundnöjdhetsresultatet 77 procent för rullande helår. Bland flygplatserna får Åre Östersund Airport högst resultat, 88 procent, följt av Luleå (86), Ronneby Airport (83) och Göteborg Landvetter (80).