platsannonser
Strategisk projektledare
Destination Eskilstuna
nyheter
flera nya avtal
Rekordår för Svenska Möten
ökar med nio procent jämfört med 2018.
Omvärldsanalys
Haag internationella kongresser
växte med 48 procent under 2019.
Evenemang skapar möten
​Lund växer som evenemangsstad
arrangörer kan få evenemangsstöd.
nytt jobb
Darren John
gör om Råbaren till TAKs Izakaya.
133 000 hotellnätter utvärderade
Egencia presenterar de 100 bästa affärshotellen 2020
enligt deras kunder. Sju svenska hotell är med.
nytt jobb
Aliki Krantz - hotelldirektören som hittat hem:
”På Park Inn by Radisson Stockholm Solna finns allt jag brinner för”
mässor skapar möten
Lounge Expo och GastroNord
arrangeras 31 mars – 2 april.
service i världsklass
Clarion Hotel Sign
vill ta gästupplevelsen till en ny nivå och tillsätter ett unikt Guest Experience Team.
Hållbarhet
Östersjöns och Mälarens överlevnad
i fokus på Allt för sjön 2020.
nytt jobb
Per Keller lämnar Yasuragi
återvänder till Sundsvall för att öppna Clarion Hotel.
RSS
rss_icon
Länkar
Resenärer mer nöjda med svenska flygplatser

Smidiga, effektiva flöden och vänligt bemötande. Kundnöjdheten bland resenärerna på Swedavias tio flygplatser ökar. Samtidigt önskar resenärerna billigare priser och ökat restaurang- och butiksutbud när de skall flyga.

Swedavias kundnöjdhet mäts enligt den internationella ACI-standarden. På den femgradiga skalan, där 5 är utmärkt och 1 dåligt, har flygplatsoperatören Swedavia lagt ribban högt. Endast de kunder som väljer skalstegen 4 eller 5 räknas in i resultatet. Swedavias mål år 2020 är att 85 procent av resenärerna ska välja 4 eller 5 på nöjdhetsskalan.

Även om det är en bit kvar på vägen så ger resenärerna Stockholm Arlanda Airport, Göteborg Landvetter Airport, Malmö Airport och Luleå Airport ”all time high” i bedömningen.

För Arlanda hamnar rullande årsresultat på 76 procent (för första kvartalet 2016 är resultatet 79 procent). Det innebär alltså att 76 procent av de tillfrågade svarat 4 eller 5 på nöjdhetsskalan.

– Arlanda, som står för drygt 60 procent av hela Swedavias resenärsflöde, har ökat med nästan 10 procentenheter sedan 2011. Kunderna gillar vårt bemötande, att flygplatsen är ren och att flödena är smidiga. Det känns väldigt bra, men vi är samtidigt medvetna om att vi har ytterligare arbete att göra när det gäller flygplatsatmosfär, prisbild och serviceutbud, säger Linda Sjödin, kommunikationsdirektör på Swedavia.

Totalt för Swedavia är kundnöjdhetsresultatet 77 procent för rullande helår. Bland flygplatserna får Åre Östersund Airport högst resultat, 88 procent, följt av Luleå (86), Ronneby Airport (83) och Göteborg Landvetter (80).