platsannonser
nyheter
events skapa möten
VM i Halmstad
blev tidernas mest sedda lagtävling i bordtennis.
Från #metoo till handling
Stort intresse
för skoglig jämställdhetskonferens på Nolia i Umeå.
Möte om framtiden
Ny nationell konferens
om kretsloppsodling och Food Tech som framtidsnäring.
nytt jobb
Nordic Choice Hotels
får ny hållbarhetschef.
iCapital Awards
Umeå eller Göteborg
kan bli Europas huvudstad för innovation.
mat och möten
Restaurang Quan
förstärker Elite Hotels i Malmö.
Möten på hög nivå
Ny mötesplats
öppnar högst upp i femte Hötorgsskrapan.
mat och möten
Niclas Jansson, Sigtunahöjden,
vann internationell kocktävling.
Sverige långt framme
Svenska Möten
vinner europeiskt innovationspris.
nytt möteskoncept
Åby Arena i Göteborg
öppnar våren 2019.
RSS
rss_icon
Länkar
Resenärer mer nöjda med svenska flygplatser

Smidiga, effektiva flöden och vänligt bemötande. Kundnöjdheten bland resenärerna på Swedavias tio flygplatser ökar. Samtidigt önskar resenärerna billigare priser och ökat restaurang- och butiksutbud när de skall flyga.

Swedavias kundnöjdhet mäts enligt den internationella ACI-standarden. På den femgradiga skalan, där 5 är utmärkt och 1 dåligt, har flygplatsoperatören Swedavia lagt ribban högt. Endast de kunder som väljer skalstegen 4 eller 5 räknas in i resultatet. Swedavias mål år 2020 är att 85 procent av resenärerna ska välja 4 eller 5 på nöjdhetsskalan.

Även om det är en bit kvar på vägen så ger resenärerna Stockholm Arlanda Airport, Göteborg Landvetter Airport, Malmö Airport och Luleå Airport ”all time high” i bedömningen.

För Arlanda hamnar rullande årsresultat på 76 procent (för första kvartalet 2016 är resultatet 79 procent). Det innebär alltså att 76 procent av de tillfrågade svarat 4 eller 5 på nöjdhetsskalan.

– Arlanda, som står för drygt 60 procent av hela Swedavias resenärsflöde, har ökat med nästan 10 procentenheter sedan 2011. Kunderna gillar vårt bemötande, att flygplatsen är ren och att flödena är smidiga. Det känns väldigt bra, men vi är samtidigt medvetna om att vi har ytterligare arbete att göra när det gäller flygplatsatmosfär, prisbild och serviceutbud, säger Linda Sjödin, kommunikationsdirektör på Swedavia.

Totalt för Swedavia är kundnöjdhetsresultatet 77 procent för rullande helår. Bland flygplatserna får Åre Östersund Airport högst resultat, 88 procent, följt av Luleå (86), Ronneby Airport (83) och Göteborg Landvetter (80).