platsannonser
Strategisk projektledare
Destination Eskilstuna
nyheter
600 deltagare
Stor kongress
inom mark- och exploatering till Borås 2020.
hotellnytt
Petter Stordalen
tar Comfort Hotel till Lund.
Sveriges bästa talare
Stora Talarpriset 2019
går till Charbél Gabro.
nytt jobb
Pointpeople växer
och satsar ännu mer på fjällvärlden.
hotellnytt
Medvind för Forenom
- Västra Hamnens första aparthotel öppnar som planerat.
GDS-Index
Göteborg toppar världsranking
i hållbarhet för fjärde året i rad.
105 400 badkar
Scandics nya hållbarhetsinitiativ
har sparat 17 miljoner liter vatten.
150 personer kommer
Stadsbyggnadsdagarna
väljer Borås som kongressort 2020.
Town Square Park
Mega-projektet i Dubai
når milstolpe idag fredag.
Framtiden på G
Svenska Mässans gestaltningstävling är avgjord
- Såhär ser vinnande förslaget av fjärde tornet ut.
RSS
rss_icon
Länkar
Resenärer mer nöjda med svenska flygplatser

Smidiga, effektiva flöden och vänligt bemötande. Kundnöjdheten bland resenärerna på Swedavias tio flygplatser ökar. Samtidigt önskar resenärerna billigare priser och ökat restaurang- och butiksutbud när de skall flyga.

Swedavias kundnöjdhet mäts enligt den internationella ACI-standarden. På den femgradiga skalan, där 5 är utmärkt och 1 dåligt, har flygplatsoperatören Swedavia lagt ribban högt. Endast de kunder som väljer skalstegen 4 eller 5 räknas in i resultatet. Swedavias mål år 2020 är att 85 procent av resenärerna ska välja 4 eller 5 på nöjdhetsskalan.

Även om det är en bit kvar på vägen så ger resenärerna Stockholm Arlanda Airport, Göteborg Landvetter Airport, Malmö Airport och Luleå Airport ”all time high” i bedömningen.

För Arlanda hamnar rullande årsresultat på 76 procent (för första kvartalet 2016 är resultatet 79 procent). Det innebär alltså att 76 procent av de tillfrågade svarat 4 eller 5 på nöjdhetsskalan.

– Arlanda, som står för drygt 60 procent av hela Swedavias resenärsflöde, har ökat med nästan 10 procentenheter sedan 2011. Kunderna gillar vårt bemötande, att flygplatsen är ren och att flödena är smidiga. Det känns väldigt bra, men vi är samtidigt medvetna om att vi har ytterligare arbete att göra när det gäller flygplatsatmosfär, prisbild och serviceutbud, säger Linda Sjödin, kommunikationsdirektör på Swedavia.

Totalt för Swedavia är kundnöjdhetsresultatet 77 procent för rullande helår. Bland flygplatserna får Åre Östersund Airport högst resultat, 88 procent, följt av Luleå (86), Ronneby Airport (83) och Göteborg Landvetter (80).