platsannonser
Strategisk projektledare
Destination Eskilstuna
nyheter
16-17 juni 2020
Internationell kongress
om 3D-printing till Örebro.
bra initiativ
Turistrådet Västsverige
hjälper besöksnäringen att behålla anställda.
omställningen är här
Internationell konferens
för framtidens handel kommer till Stockholm.
500 000 drabbade
EXPO2020 i fara
- hotell och restauranger är nere på 20 procents beläggning.
08.45 - 11.00
Upplev Trädgårdsmässan LIVE
hemifrån i morgon.
ett gött initiativ
”För ditt Göteborg”
stöttar lokala besöksnäringen.
Lastbilbranschen enig
Elmia Lastbil
flyttas fram till 2021.
fint initiativ
Elite Hotels sträcker ut handen
till 70+ och vårdpersonal.
tidig statistik
Konkurser inom hotell- och restaurang
väntas öka med 57 % i mars månad.
20-22 oktober
GastroNord tar nya tag i oktober
bokningarna var de största hittills.
RSS
rss_icon
Länkar
ESS Group köper Hotel Mäster Johan i Malmö

Den 29 april byter Hotel Mäster Johan ägare och kostym. Det är Göteborgsbaserade ESS Group som i och med köpet etablerar sig i Malmö.

– När vi besökte hotellet var det kärlek vid första ögonkastet. Att satsa ytterligare i Skåneregionen har känts självklart för oss, mycket tack vare våra framgångar i Ystad. Genom åren har vi till exempel samlat på oss många värdefulla danska kontakter, som lär komma väl till pass nu, säger vd Jonas Stenberg.

ESS Group är en uppstickare inom hotellbranschen, vars destinationer vunnit en rad prestigefyllda utmärkelser de senaste åren.

Bland annat ligger gruppen bakom två av landets mest prisade spahotell – Ystad Saltsjöbad och Falkenberg Strandbad samt cityhotellen Pigalle och Bellora i Göteborg.

Enligt Jonas Strandberg har Hotel Mäster Johan en stor potential med sina fyra våningar och 68 rum.

– Det påminner om Hotel Pigalle i sin karaktär. Målet är att Hotel Mäster Johan ska ta gästerna med storm när vi är färdiga. Men samtidigt vill vi självfallet förvalta den tidigare ägarens fantastiska gärning, säger han.

Den nuvarande ägaren Nina Ulvinen, som har drivit hotellet i 19 år, är nöjd med affären.

– Det är dags att lämna hotellet vidare till någon som kan förädla det ännu mer. För mig är det viktigt att rätt personer, som ser potentialen i hotellet, tar vid, säger Nina Ulvinen.

Nästa år väntas renoveringen vara färdig och trots att en helomvandling stundar är Jonas Stenberg säker på en sak:

– Namnet och känslan ska vi bevara. Även om vi är en modig aktör, vet vi att värdet av att förvalta sin historia inte kan underskattas.