platsannonser
Vi söker Event Sales Manager
till 
CWT MEETINGS & EVENTS
nyheter
hotellnytt
Egencia presenterar
de 100 bästa affärsresehotellen 2019 – Sex svenska hotell med på topplistan.
nytt jobb
Patric Sjöberg
lämnar Stockholmsmässan i maj 2019.
globalt nätverk
Göteborg
vill bli Sveriges första Unesco City of Literature.
mötesakademin
Spännande samarbete
Mellan Vår Gård och House of Sparks.
hotellnytt
Passion Manager Sophia Allerth
förverkligar Stordalens kultur på Stockholms största hotell.
forskning skapar möten
110 miljoner
till biologiska läkemedel.
ökad hållbarhet
Uniaden:
Resan mot ännu ett miljömärkt event.
flygindustrin
Världens säkraste flygbolag
2019 utsedda.
hotellnytt
Fem arkitektkontor tävlar
om att gestalta Svenska Mässans fjärde torn.
Strategi
Nederländska Kongress & Turistbyrån
stänger sitt kontor i Stockholm.
RSS
rss_icon
Länkar
ESS Group köper Hotel Mäster Johan i Malmö

Den 29 april byter Hotel Mäster Johan ägare och kostym. Det är Göteborgsbaserade ESS Group som i och med köpet etablerar sig i Malmö.

– När vi besökte hotellet var det kärlek vid första ögonkastet. Att satsa ytterligare i Skåneregionen har känts självklart för oss, mycket tack vare våra framgångar i Ystad. Genom åren har vi till exempel samlat på oss många värdefulla danska kontakter, som lär komma väl till pass nu, säger vd Jonas Stenberg.

ESS Group är en uppstickare inom hotellbranschen, vars destinationer vunnit en rad prestigefyllda utmärkelser de senaste åren.

Bland annat ligger gruppen bakom två av landets mest prisade spahotell – Ystad Saltsjöbad och Falkenberg Strandbad samt cityhotellen Pigalle och Bellora i Göteborg.

Enligt Jonas Strandberg har Hotel Mäster Johan en stor potential med sina fyra våningar och 68 rum.

– Det påminner om Hotel Pigalle i sin karaktär. Målet är att Hotel Mäster Johan ska ta gästerna med storm när vi är färdiga. Men samtidigt vill vi självfallet förvalta den tidigare ägarens fantastiska gärning, säger han.

Den nuvarande ägaren Nina Ulvinen, som har drivit hotellet i 19 år, är nöjd med affären.

– Det är dags att lämna hotellet vidare till någon som kan förädla det ännu mer. För mig är det viktigt att rätt personer, som ser potentialen i hotellet, tar vid, säger Nina Ulvinen.

Nästa år väntas renoveringen vara färdig och trots att en helomvandling stundar är Jonas Stenberg säker på en sak:

– Namnet och känslan ska vi bevara. Även om vi är en modig aktör, vet vi att värdet av att förvalta sin historia inte kan underskattas.