nyheter
hotellnytt
Första Radisson Individuals i Baltikum
öppnar sina dörrar i Tallinn.
nytt jobb
Anna Wallén
ny näringspolitisk chef på Visita.
Börjar 7 maj
Kändistätt på Lund Hotel Music tour
visas på egna YouTube-kanalen.
hotellnytt
Countryside Hotels:
70-plussare bokar weekends i maj.
skapar engagemang
Facilitatorhuset
utbildade 1600 deltagare på digitala möten.
skapar långsiktig samverkan
Stockholm utvecklar mötesindustrin
med 1,3 miljoner.
ökad säkerhet
Skånska Möten ingår avtal med StaySafe Hospitality
för att Covid-19 certifiera sina medlemsanläggningar.
H22 Helsingborg
Dockanparken och Djungellekan
tar form i Oceanhamnen.
startar 1 januari 2022
Institut för mänskliga rättigheter
placeras i Lund.
för hälsa och klimat
Matrundan Gränna
utvecklar konceptet till Mat runt Gränna.
RSS
rss_icon
Länkar
ESS Group köper Hotel Mäster Johan i Malmö

Den 29 april byter Hotel Mäster Johan ägare och kostym. Det är Göteborgsbaserade ESS Group som i och med köpet etablerar sig i Malmö.

– När vi besökte hotellet var det kärlek vid första ögonkastet. Att satsa ytterligare i Skåneregionen har känts självklart för oss, mycket tack vare våra framgångar i Ystad. Genom åren har vi till exempel samlat på oss många värdefulla danska kontakter, som lär komma väl till pass nu, säger vd Jonas Stenberg.

ESS Group är en uppstickare inom hotellbranschen, vars destinationer vunnit en rad prestigefyllda utmärkelser de senaste åren.

Bland annat ligger gruppen bakom två av landets mest prisade spahotell – Ystad Saltsjöbad och Falkenberg Strandbad samt cityhotellen Pigalle och Bellora i Göteborg.

Enligt Jonas Strandberg har Hotel Mäster Johan en stor potential med sina fyra våningar och 68 rum.

– Det påminner om Hotel Pigalle i sin karaktär. Målet är att Hotel Mäster Johan ska ta gästerna med storm när vi är färdiga. Men samtidigt vill vi självfallet förvalta den tidigare ägarens fantastiska gärning, säger han.

Den nuvarande ägaren Nina Ulvinen, som har drivit hotellet i 19 år, är nöjd med affären.

– Det är dags att lämna hotellet vidare till någon som kan förädla det ännu mer. För mig är det viktigt att rätt personer, som ser potentialen i hotellet, tar vid, säger Nina Ulvinen.

Nästa år väntas renoveringen vara färdig och trots att en helomvandling stundar är Jonas Stenberg säker på en sak:

– Namnet och känslan ska vi bevara. Även om vi är en modig aktör, vet vi att värdet av att förvalta sin historia inte kan underskattas.