platsannonser
nyheter
61 kontor i 31 länder
MCI
öppnar kontor i Hamburg.
flygnytt
Finnair öppnar ny rutt
till Busan under sommaren 2020.
hotellnytt
Ikoniska Borgafjäll hotell
i ny regi.
stora möten
Reykjavik får European Film Awards-galan 2020
1400 samlas för att sola sig i glansen.
Stockholm med på topplistan
Fortsatt tillväxt bland europeiska städer
European Cities Marketing Benchmarking Report 2019 är här.

MPI Sweden nedlagt
Nu gäller MPI Scandinavia.
nytt jobb
Karin Liberg
ny CIO för Resia Travel Group.
Klättrade 21 platser i ICCA-statistiken
Antalet möten och idrottsevenemang
ökar i Uppsala.
Möten & Events
Västsvenska besöksnäringsföretag
tar emot internationell naturturism-kongress i höst.
framtidskunskaper
Water&Wastewater
– ny internationell VA-mässa 2021.
RSS
rss_icon
Länkar
ESS Group köper Hotel Mäster Johan i Malmö

Den 29 april byter Hotel Mäster Johan ägare och kostym. Det är Göteborgsbaserade ESS Group som i och med köpet etablerar sig i Malmö.

– När vi besökte hotellet var det kärlek vid första ögonkastet. Att satsa ytterligare i Skåneregionen har känts självklart för oss, mycket tack vare våra framgångar i Ystad. Genom åren har vi till exempel samlat på oss många värdefulla danska kontakter, som lär komma väl till pass nu, säger vd Jonas Stenberg.

ESS Group är en uppstickare inom hotellbranschen, vars destinationer vunnit en rad prestigefyllda utmärkelser de senaste åren.

Bland annat ligger gruppen bakom två av landets mest prisade spahotell – Ystad Saltsjöbad och Falkenberg Strandbad samt cityhotellen Pigalle och Bellora i Göteborg.

Enligt Jonas Strandberg har Hotel Mäster Johan en stor potential med sina fyra våningar och 68 rum.

– Det påminner om Hotel Pigalle i sin karaktär. Målet är att Hotel Mäster Johan ska ta gästerna med storm när vi är färdiga. Men samtidigt vill vi självfallet förvalta den tidigare ägarens fantastiska gärning, säger han.

Den nuvarande ägaren Nina Ulvinen, som har drivit hotellet i 19 år, är nöjd med affären.

– Det är dags att lämna hotellet vidare till någon som kan förädla det ännu mer. För mig är det viktigt att rätt personer, som ser potentialen i hotellet, tar vid, säger Nina Ulvinen.

Nästa år väntas renoveringen vara färdig och trots att en helomvandling stundar är Jonas Stenberg säker på en sak:

– Namnet och känslan ska vi bevara. Även om vi är en modig aktör, vet vi att värdet av att förvalta sin historia inte kan underskattas.