nyheter
Pilotprojekt
Ny riktad insats
ska stötta kultur och besöksnäring i Sörmland.
nytt jobb
Paul Lukes
blir ny vd på Clarion Hotel Post.
hotellnytt
Direktörsswop för Comfort Hotel
inkluderar Skandinaviens första nollenergihotell.
säkerhet & Hygien
​Svenska Möten
CovidClean™ certifierar mötesanläggningar.
Tillväxtverket satsar
Digital satsning på Västerås
som mötes- och evenemangsdestination.
digitalisera mera
Visit Stockholm och Tillväxtverket
satsar 8,3 miljoner på besöksnäring.
idéer som skapar möten
Karlstad: Nära 10 miljoner
fördelas till föreningar och organisationer 2021
NY detaljplan krävs
Lunds kongresshus ett steg närmare förverkligandet
Beslut om inriktning för mötesanläggningen, men vidare utredning krävs.
sammanslagning
Bokningsbolaget och Compro Möten & Event går samman
Nya Mice Bokningsbolaget AB ska möta morgondagens efterfrågan inom mötesindustrin.
automatisk bokningsbekräftelse
Nordic Choice Hotels utökar möjligheterna till digitala mötesbokningar
Succésatsning på online-bokning av mötesrum expanderas till 71 nordiska hotell.
RSS
rss_icon
Länkar
”Hållbarhetsfrågor är avgörande”

Hållbarhet i vid mening står i fokus inför andra upplagan av Besöksnäringskongressen på Svenska Mässan i Göteborg torsdagen den 17 mars. Drygt 500 deltagare väntas komma till mötet.

– Klimatförändringen, ekonomisk osäkerhet, migration och internationella konflikter har en direkt påverkan på vår näring, säger Magnus Nilsson, ordförande i Svensk Turism.

I fjol var huvudmålet att samla näringen och svetsa samman de ingående branscherna. I år har kongressen breddats och specialiserats. Ett gemensamt förmiddagsprogram följs av flera parallella spår under eftermiddagen.

– Under förmiddagen tar vi oss an stora, brännande frågor som berör hela näringen och dess framtid. På eftermiddagen kan man fördjupa sig i olika specialområden, säger Magnus Nilsson.

Huvudgäst är Marco Favilla från FN:s turismorgan UNWTO. Han ska tala om det särskilda ansvar turismen bär för en hållbar utveckling.

– Vår näring är speciell, då den både är en del av lösningen och problemet. Samtidigt som resandet påverkar klimatet blir orörd natur och god miljö allt viktigare argument för turismen, säger Magnus Nilsson.

– Det märker vi inte minst i Sverige, som ligger långt fram i de här frågorna. Samtidigt upplevs vi som en trygg och säker destination. Den ökande oron runt om i världen kan faktiskt gynna svensk turism.

Som exempel lyfter han fram att charterbokningarna till Turkiet i år har minskat kraftigt.

– Vi tror att många svenskar istället väljer att semestra på hemmaplan. Vi ser också ökande turistströmmar från bland annat Norge och Tyskland. Och en kraftig ökning av besökare från länder utanför Europa.

Förra året ökade den utomeuropeiska turismen till Sverige med över 20 procent, framför allt från länder som Kina, Indien och USA.

Nya trender för resor och turism tas upp i flera programpunkter. En gäller ”sharing economy” som innebär att man under semestern byter till exempel bostad och bil med någon person i ett annat land.

– Det är en utveckling som accelererat i takt med digitalisering och mobil teknologi. Problemet är att fenomenet är helt oreglerat.

– Vad händer om någon kraschar din bil? Hur ser konsumentskyddet ut, vilken lagstiftning gäller? Dessutom kommer skattefrågor och annat in, som riskerar att snedvrida konkurrensen, säger Magnus Nilsson.

Kongressen uppmärksammar också att det nu är halvtid för den nationella strategin för svensk besöksnäring.

Målet är att öka omsättningen till 500 miljarder kronor under en tioårsperiod, till år 2020. I fjol omsatte näringen 269 miljarder kronor och genererade 159 000 helårsarbeten.

– Vi ska nå målet, men det kanske dröjer en bit in på 2020-talet. Hur som helst utgör vi idag en av Sveriges viktigaste basnäringar. Det inser även näringsdepartementet.

 

Bilden: Magnus Nilsson, ordförande i Svensk Turism, på Svensk Besöksnäringskongress 2015. Foto: Cim Ek