platsannonser
Strategisk projektledare
Destination Eskilstuna
nyheter
insiktsfulla kunskaper
54 procent
vet inte vad som bestämts på mötet.
Event skapar möten
​Junior-VM i bowling
till Helsingborg 2021.
200 deltagare
2000 möten för att sälja
den arktiska hösten.
hållbarhet
Comfort Hotel
välkomnar gäster till att checka in på miljöinitiativet Green Rehab.
Event skapar möten
Byggnadsvård lockar allt fler
- 600 experter till konventet i Mariestad.
hotellnytt
Eldig byggstart
för Clarion Hotel Draken.
forskningsfokus
Hållbara Livsmedelsdagar
i Halmstad.
Events skapar möten
VM i slalomskateboard
till Båstad.
nytt jobb
Rikard Wildhuss
ny vd på Bergshotellet i Järvsö.
nytt jobb
Ny Regionschef Sverige
och Baltikum för Radisson Hotel Group.
RSS
rss_icon
Länkar
”Hållbarhetsfrågor är avgörande”

Hållbarhet i vid mening står i fokus inför andra upplagan av Besöksnäringskongressen på Svenska Mässan i Göteborg torsdagen den 17 mars. Drygt 500 deltagare väntas komma till mötet.

– Klimatförändringen, ekonomisk osäkerhet, migration och internationella konflikter har en direkt påverkan på vår näring, säger Magnus Nilsson, ordförande i Svensk Turism.

I fjol var huvudmålet att samla näringen och svetsa samman de ingående branscherna. I år har kongressen breddats och specialiserats. Ett gemensamt förmiddagsprogram följs av flera parallella spår under eftermiddagen.

– Under förmiddagen tar vi oss an stora, brännande frågor som berör hela näringen och dess framtid. På eftermiddagen kan man fördjupa sig i olika specialområden, säger Magnus Nilsson.

Huvudgäst är Marco Favilla från FN:s turismorgan UNWTO. Han ska tala om det särskilda ansvar turismen bär för en hållbar utveckling.

– Vår näring är speciell, då den både är en del av lösningen och problemet. Samtidigt som resandet påverkar klimatet blir orörd natur och god miljö allt viktigare argument för turismen, säger Magnus Nilsson.

– Det märker vi inte minst i Sverige, som ligger långt fram i de här frågorna. Samtidigt upplevs vi som en trygg och säker destination. Den ökande oron runt om i världen kan faktiskt gynna svensk turism.

Som exempel lyfter han fram att charterbokningarna till Turkiet i år har minskat kraftigt.

– Vi tror att många svenskar istället väljer att semestra på hemmaplan. Vi ser också ökande turistströmmar från bland annat Norge och Tyskland. Och en kraftig ökning av besökare från länder utanför Europa.

Förra året ökade den utomeuropeiska turismen till Sverige med över 20 procent, framför allt från länder som Kina, Indien och USA.

Nya trender för resor och turism tas upp i flera programpunkter. En gäller ”sharing economy” som innebär att man under semestern byter till exempel bostad och bil med någon person i ett annat land.

– Det är en utveckling som accelererat i takt med digitalisering och mobil teknologi. Problemet är att fenomenet är helt oreglerat.

– Vad händer om någon kraschar din bil? Hur ser konsumentskyddet ut, vilken lagstiftning gäller? Dessutom kommer skattefrågor och annat in, som riskerar att snedvrida konkurrensen, säger Magnus Nilsson.

Kongressen uppmärksammar också att det nu är halvtid för den nationella strategin för svensk besöksnäring.

Målet är att öka omsättningen till 500 miljarder kronor under en tioårsperiod, till år 2020. I fjol omsatte näringen 269 miljarder kronor och genererade 159 000 helårsarbeten.

– Vi ska nå målet, men det kanske dröjer en bit in på 2020-talet. Hur som helst utgör vi idag en av Sveriges viktigaste basnäringar. Det inser även näringsdepartementet.

 

Bilden: Magnus Nilsson, ordförande i Svensk Turism, på Svensk Besöksnäringskongress 2015. Foto: Cim Ek