platsannonser
Kommunikationsstrateg för IUFROs världskongress 2024
Framtid, innovation och Agenda 2030 utgör ledstjärnor för kongressen.
nyheter
forskning skapar möten
Forskare
har en viktig och mångfacetterad roll i inkubatorer.
Hotellnytt
BWH Hotel Group
fortsätter expandera i Norge.
UNWTO-möte i går
IATA tror på vaccinationskrav
för att flyga internationellt.
Fourth Industrial Revolution
MCI ställer om
till den digitala tidsåldern.
forskningsresultat
Innovationsnätverket ”Future Meeting Space”:
har ett digitalt evenemang den 22 februari.
flygnytt
Emirates utökar sin verksamhet till USA
efter ökad efterfrågan.
En sann förebild
Charbél Gabro
vinner Stora Målpriset 2020.
strikta krav
Mallorca tilldelas prestigefyllt certifikat från UNWTO
- som första turistdestination i Europa.
omställning
​Stockholmsmässan
blir padelarena.
I natt jag drömde
Micke Darmell
skriver ett brev från framtiden.
RSS
rss_icon
Länkar
Västerås får flyg till USA:s västkust

Vilket passagerarlyft Västerås flygplats står inför. Från och med i juni går det att flyga med Wow Air från staden till San Francisco och Los Angeles via Reykjavik.

Men redan den 19 maj börjar det isländska flygbolaget att trafikera Boston och Washington DC på den amerikanska östkusten, samt Toronto och Montreal i Kanada.

Anders Gärdström, tillförordnad vd för Västerås flygplats, tror att det innebär en ökning med 40 000 passagerare i år.

– Nästa år räknar vi med en ökning med 90 000 passagerare, vilket sammantaget innebär en fördubbling av dagens passagerarsiffror.

De ökade passagerarsiffrorna tror Anders Gärdström dels innebär en avlastning av flygplatsens dåliga ekonomi, dels en ökad acceptans för flygplatsen bland boende i Västerås med omnejd. Kan man åka till attraktiva resmål har man lättare att stå ut med en stadsnära flygplats.

Wow Air har en lågprisprofil. Trafiken till Reykjavik sköts med Airbus 320, i storlek liknande de Boeing 737 som Ryanair använder.

Från Reykjavik till USA:s västkust blir det Airbus A-330 – väsentligt större maskiner med olika klasser av benutrymmen för de 340 passagerarna.

 

Bilden: Wow Air:s vd Skúli Mogensen framför ett av flygbolagets flygplan, en Airbus A-321.

Foto: Wow A

Wow Air:s vd Skúli Mogensen framför ett av bolagets flygplan, en Airbus A-321. Det är en något förlängd version av den plantyp som ska börja trafikera Västerås-Reykjavik. Dock kommer A321:an att användas Island-Kanada och USA:s östkust. Till västkusten används det väsentligt större widebodyplanet Airbus A-330.

Foto: Wow A