nyheter
Clean & Safe
Ny säkerhetsmärkning
bidrar till tryggt resande i Schweiz.
openforbusiness.com
Safetures nya verktyg
hjälper anställda boka säkra resor.
destinationsutveckling
Fyrplatsen Pater Noster
får en ny operatör. Målet är att ta plats på den internationella kartan.
Press stop
ACTE, Corporate Travel Executives
har gått i konkurs.
the nude edition
Stockholm Furniture & Light Fair
lanserar ett solidariskt och hållbart mässkoncept för 2021.
Sänker begränsningarna
Malaysia tillåter nu möten
för upp till 250 deltagare.
innovation & utveckling
Royal Park Hospitality & Education Hub Sthlm
presenterar fler onlineutbildningar i samarbete med Hyper Island och Highlights.
33o miljoner jobb
European Cities Marketing
kräver en öppen och permanent dialog mellan europeiska institutioner och lokala destinationer.
nytt jobb
Johan Michelson
ny vd för BWH Hotel Group i Skandinavien.
innovation & utveckling
ICC Sydney
lanserar industriledande hybridevenemangslösningar.
RSS
rss_icon
Länkar
Västerås får flyg till USA:s västkust

Vilket passagerarlyft Västerås flygplats står inför. Från och med i juni går det att flyga med Wow Air från staden till San Francisco och Los Angeles via Reykjavik.

Men redan den 19 maj börjar det isländska flygbolaget att trafikera Boston och Washington DC på den amerikanska östkusten, samt Toronto och Montreal i Kanada.

Anders Gärdström, tillförordnad vd för Västerås flygplats, tror att det innebär en ökning med 40 000 passagerare i år.

– Nästa år räknar vi med en ökning med 90 000 passagerare, vilket sammantaget innebär en fördubbling av dagens passagerarsiffror.

De ökade passagerarsiffrorna tror Anders Gärdström dels innebär en avlastning av flygplatsens dåliga ekonomi, dels en ökad acceptans för flygplatsen bland boende i Västerås med omnejd. Kan man åka till attraktiva resmål har man lättare att stå ut med en stadsnära flygplats.

Wow Air har en lågprisprofil. Trafiken till Reykjavik sköts med Airbus 320, i storlek liknande de Boeing 737 som Ryanair använder.

Från Reykjavik till USA:s västkust blir det Airbus A-330 – väsentligt större maskiner med olika klasser av benutrymmen för de 340 passagerarna.

 

Bilden: Wow Air:s vd Skúli Mogensen framför ett av flygbolagets flygplan, en Airbus A-321.

Foto: Wow A

Wow Air:s vd Skúli Mogensen framför ett av bolagets flygplan, en Airbus A-321. Det är en något förlängd version av den plantyp som ska börja trafikera Västerås-Reykjavik. Dock kommer A321:an att användas Island-Kanada och USA:s östkust. Till västkusten används det väsentligt större widebodyplanet Airbus A-330.

Foto: Wow A