platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
Swedish Network of Event Destinations
Visit Blekinges destinationsutvecklare
tar plats i nationell nätverksstyrelse.
I bästa sällskapet
Events Industry Council
belönar svenska Lotta Boman, Sigtunahöjden.
100 mest inflytelserika
Rösta på Atti Soenarso, Chefredaktör på Meetings International
Nominerad till Eventex Index 2021 De 100 mest inflytelserika personerna inom eventindustrin.
letar nyckeltal
Visita i nytt samarbete för nationell evenemangsstatistik
Sora aktörer tar fram relevant och pålitlig statistik för att stärka kunskapen om branschen.
Thought Leadership Hub
The ACF – Audite, Cogitare, Facite lovar att lyssna, tänka och göra
Ska hjälpa organisationer och destinationer att nå sin fulla potential genom business events.
ökat belgiskt intresse
Göteborg knyter band med Flandern
Avsiktsförklaring att stärka innovationssamarbetet mellan regionerna.
Dörrarna öppnas
Borås fylls av besökare igen
tre kongresser samma vecka plus EM-kval i fotboll för F16.
27 oktober
Ny dansk-svenskjobbmässa
på Malmömässan.
Cool konst
Tre dolda kulturgårdar
i Litauens främsta städer.
RSS
rss_icon
Länkar
Västerås får flyg till USA:s västkust

Vilket passagerarlyft Västerås flygplats står inför. Från och med i juni går det att flyga med Wow Air från staden till San Francisco och Los Angeles via Reykjavik.

Men redan den 19 maj börjar det isländska flygbolaget att trafikera Boston och Washington DC på den amerikanska östkusten, samt Toronto och Montreal i Kanada.

Anders Gärdström, tillförordnad vd för Västerås flygplats, tror att det innebär en ökning med 40 000 passagerare i år.

– Nästa år räknar vi med en ökning med 90 000 passagerare, vilket sammantaget innebär en fördubbling av dagens passagerarsiffror.

De ökade passagerarsiffrorna tror Anders Gärdström dels innebär en avlastning av flygplatsens dåliga ekonomi, dels en ökad acceptans för flygplatsen bland boende i Västerås med omnejd. Kan man åka till attraktiva resmål har man lättare att stå ut med en stadsnära flygplats.

Wow Air har en lågprisprofil. Trafiken till Reykjavik sköts med Airbus 320, i storlek liknande de Boeing 737 som Ryanair använder.

Från Reykjavik till USA:s västkust blir det Airbus A-330 – väsentligt större maskiner med olika klasser av benutrymmen för de 340 passagerarna.

 

Bilden: Wow Air:s vd Skúli Mogensen framför ett av flygbolagets flygplan, en Airbus A-321.

Foto: Wow A

Wow Air:s vd Skúli Mogensen framför ett av bolagets flygplan, en Airbus A-321. Det är en något förlängd version av den plantyp som ska börja trafikera Västerås-Reykjavik. Dock kommer A321:an att användas Island-Kanada och USA:s östkust. Till västkusten används det väsentligt större widebodyplanet Airbus A-330.

Foto: Wow A