platsannonser
Destination Halmstad
söker en projektledare till Halmstad Convention Bureau.
Projektledare
till Akademikonferens SLU i Uppsala.
Uppsala Konsert & Kongress
söker medarbetare till konferensavdelningen!
Projektledare
till Event in Skåne, Malmö.
nyheter
nytt jobb
Elite Hotels
satsar på Göteborg med topprekrytering.
omvärldsanalys
Storstäder mest innovativa
– visar ny statistik.
flygnytt
Nya delen av avgångshallen
på Bromma Stockholm Airport öppnad.
safety & Security
PwC:s storsatsning inom cybersäkerhet
- 24 nya medarbetare inför hösten.
Nytt jobb
Christian Woronka
ny vd för Vienna Convention Bureau.
Omvärldsanalys
10:e kongressen för Europeiska FACEnetwork
kommer till Kristianstad 10-12 oktober.
strategisk utveckling
Trollhättan tar över ordförandeskapet
för Swedish Network of Convention Bureaus.
hotellnytt
Första spadtaget
för nytt Nordic Choice hotell i Sickla.
nytt jobb
Christina Kilström
Stockholmsmässans nya marknadsdirektör.
Omvärldsanalys
Växande städer
utmanar logistikbranschen.
RSS
rss_icon
Länkar
Västerås får flyg till USA:s västkust

Vilket passagerarlyft Västerås flygplats står inför. Från och med i juni går det att flyga med Wow Air från staden till San Francisco och Los Angeles via Reykjavik.

Men redan den 19 maj börjar det isländska flygbolaget att trafikera Boston och Washington DC på den amerikanska östkusten, samt Toronto och Montreal i Kanada.

Anders Gärdström, tillförordnad vd för Västerås flygplats, tror att det innebär en ökning med 40 000 passagerare i år.

– Nästa år räknar vi med en ökning med 90 000 passagerare, vilket sammantaget innebär en fördubbling av dagens passagerarsiffror.

De ökade passagerarsiffrorna tror Anders Gärdström dels innebär en avlastning av flygplatsens dåliga ekonomi, dels en ökad acceptans för flygplatsen bland boende i Västerås med omnejd. Kan man åka till attraktiva resmål har man lättare att stå ut med en stadsnära flygplats.

Wow Air har en lågprisprofil. Trafiken till Reykjavik sköts med Airbus 320, i storlek liknande de Boeing 737 som Ryanair använder.

Från Reykjavik till USA:s västkust blir det Airbus A-330 – väsentligt större maskiner med olika klasser av benutrymmen för de 340 passagerarna.

 

Bilden: Wow Air:s vd Skúli Mogensen framför ett av flygbolagets flygplan, en Airbus A-321.

Foto: Wow A

Wow Air:s vd Skúli Mogensen framför ett av bolagets flygplan, en Airbus A-321. Det är en något förlängd version av den plantyp som ska börja trafikera Västerås-Reykjavik. Dock kommer A321:an att användas Island-Kanada och USA:s östkust. Till västkusten används det väsentligt större widebodyplanet Airbus A-330.

Foto: Wow A