platsannonser
nyheter
61 kontor i 31 länder
MCI
öppnar kontor i Hamburg.
flygnytt
Finnair öppnar ny rutt
till Busan under sommaren 2020.
hotellnytt
Ikoniska Borgafjäll hotell
i ny regi.
stora möten
Reykjavik får European Film Awards-galan 2020
1400 samlas för att sola sig i glansen.
Stockholm med på topplistan
Fortsatt tillväxt bland europeiska städer
European Cities Marketing Benchmarking Report 2019 är här.

MPI Sweden nedlagt
Nu gäller MPI Scandinavia.
nytt jobb
Karin Liberg
ny CIO för Resia Travel Group.
Klättrade 21 platser i ICCA-statistiken
Antalet möten och idrottsevenemang
ökar i Uppsala.
Möten & Events
Västsvenska besöksnäringsföretag
tar emot internationell naturturism-kongress i höst.
framtidskunskaper
Water&Wastewater
– ny internationell VA-mässa 2021.
RSS
rss_icon
Länkar
Svenska Mässan planerar investera tre miljarder kronor fram till 2025

Svenska Mässan ser goda tillväxtmöjligheter för kommande år och planerar att öka sin kapacitet för att skapa nya upplevelser. Investeringsplanen uppgår till minst tre miljarder kronor fram till år 2025 och omfattar två nya torn samt utbyggda entréer.

Satsningen är sedan planerad att fortsätta fram till år 2030. En begäran om planbesked för de första etapperna har lämnats in till Göteborgs stad.

– Vi vill ta nästa steg och växla upp vår attraktionskraft för att vidareutveckla Svenska Mässan och attrahera fler besökare till såväl oss som Göteborg, säger Carin Kindbom, vd och koncernchef för Svenska Mässan.

Svenska Mässan har ett cityläge som särskiljer sig i den europeiska konkurrensen. I december 2014 invigdes mässans genom tiderna största investering. Hela 1,2 miljarder kronor investerades i mötesplatsen under perioden 2011-2014, bland annat i ett tredje hotelltorn med 450 nya rum.

Under 2015 har omsättningen ökat med en kvarts miljard kronor och besökarantalet med drygt 20 procent.

De utbyggnader som mässan planerar för under 2016-2030 är:

A. En utbyggnad av entrén mot Liseberg (entré 2) och påbyggnad av Arkaden vid Mölndalsån, å-stråket, gör att det öppnas upp nya ytor för möten, utställningar och exempelvis idrottsaktiviteter.

B. Ett hus mot å-stråket med bostäder, arbetsplatser och publika lokaler. Det kan bli ett torn på cirka 110 meter och 35 våningar.

C. En utbyggnad av entré 5 och ett högre hus mot Korsvägen. Huset är tänkt att vara cirka 18 våningar högt och huvudsakligen inrymma en utvidgad entréfunktion, hotellrum och kontor.

D. En kraftig uppgradering av mässhallarna samt utbyggnad i ett tredje plan, där även showteatern, the Theatre, kan få en permanent placering.

Den begäran om planbesked som lämnats in omfattar etapperna A och B. Entréutbyggnaden (A) ska möta framtidens behov av ett ökat antal besökare och skapar en ny entré till mötesplatsen som får en bättre synlighet och blir såväl väderskyddad som välkomnande.

Höghuset mot å-stråket (B) skapas för att Svenska Mässan vill bidra med möjligheter till ökat boende i upplevelseområdet. Bostadshuset får utsikt över staden och närhet till såväl serviceinrättningar som kommunikationer och evenemang.

– Vårt uppdrag är att främja näringslivet, säger Carin Kindbom. För varje krona som spenderas hos Svenska Mässan och Gothia Towers, spenderas ytterligare cirka 2,50 i staden Göteborg. Det är vårt sätt att bidra till stadens besöksnäring och intäkter.