platsannonser
Strategisk projektledare
Destination Eskilstuna
nyheter
Radar
Coronaviruset:
Hilton stänger 150 hotell med 33 000 rum.
mässor skapar möten
Fastighetsmässan firar tio år i Malmö
har ökat utställare med 218 procent och besökare med 410 procent.
innovativ utveckling
Blique by Nobis
låter Sveriges första professionella lägenhetstestare checka in.
Nytt rekordår
Gästnätterna i Halmstad ökar
över tre miljoner totalt för första gången.
Omvärldsanalys
Helsingborg skapar ny näringslivsstrategi
ska bli en av Europas mest innovativa städer.
nytt jobb
Kristofer Skoglund
Ny commercial director på Yasuragi.
Jubileum
Milgårdarna fyller 40 år
Firar med hållbar inspirationsdag den 5 mars.
Vintagelife
Zorn, vintage, historisk mat och kända profiler
– nu öppnar Antikmässan.
Hållbarhet på riktigt
Nu går hotell- och restaurangbranschen
ihop för en knarkfri framtid.
bra innovation
Slipp väntan på notan
på Pontus in the air.
RSS
rss_icon
Länkar
Svenska Mässan omsatte över 1,2 miljarder kr 2015

Under förra året ökade Svenska Mässan-koncernen, där Gothia Towers ingår, det totala antalet besök med 26 procent till nästan 1,8 miljoner besök. Det är nytt rekord.

HUI Research beräknar koncernens besöksnäringseffekter till 2,6 miljarder kronor. Koncernen gör också en toppnotering med 1,2 miljarder kronor i omsättning.

– Resultatet visar att vi har attraherat nya besökare och affärer till Göteborg. För varje krona som man gör av med hos oss, spenderas cirka 2,50 kronor på andra aktiviteter i staden, bland annat shopping, taxi, hotell, restauranger, museer och andra sevärdheter, säger Carin Kindbom, vd och koncernchef för Svenska Mässan.

Enligt HUI Research bidrog Svenska Mässan till drygt 1 100 årsarbetstillfällen utöver koncernens 730 helårsanställda.

– Det är glädjande att vi bidrar till fler arbetstillfällen. Vårt uppdrag är att främja näringslivet. Det gör vi genom att bidra till en högre attraktionskraft till Göteborg, som förutom besöksnäringseffekterna även genererar fler arbetstillfällen, säger Carin Kindbom.

Omsättningen för koncernen uppgick 2015 till 1,2 miljarder kronor, en ökning med 28 procent jämfört med 2014. Resultatet före finansnetto uppgick till 158 miljoner kronor, vilket stärkte soliditeten.

Bidragande orsaker till ökningen är ett starkt mässprogram, men också att allt fler internationella möten och kongresser arrangerats.

Två av de enskilt största internationella kongresserna under 2015 var World of Coffee i juni där 6 100 baristor och kaffeproducenter från 81 länder deltog, samt Euro Attraction Show i oktober där 7 500 delegater från den internationella nöjesparksindustrin besökte Svenska Mässan, Liseberg och Göteborg.

– Miljardinvesteringen som vi gjorde i mötesplatsen åren 2011-2014 har fått ett mycket bra mottagande på marknaden, både nationellt och internationellt. Resultatet visar att vi har attraherat nya besökare, men vi ser även att besökare som kommer tillbaka till oss och till Göteborg gärna stannar lite längre, säger Carin Kindbom.

I december 2015 lämnade Svenska Mässan in en begäran om planbesked för en utbyggnad av mötesplatsen som under en femtonårsperiod bland annat omfattar två nya torn, en ny arkad samt utbyggda entréer.

– Vår ambition är att fortsätta växa och bidra till Göteborgs näringsliv och attraktionskraft. Visionen är att bli Europas mest attraktiva mötesplats genom att erbjuda den bästa helhetsupplevelsen, säger Carin Kindbom.