nyheter
nya regler 15 oktober
Sponsrings- och eventsverige:
Vi är redo att ansvarsfullt möta vår publik
populärvetenskap
Framtidsveckan:
Vetenskapsvecka, 12-18 oktober 2020, Lunds Universitet
erfarenhet ger kunskap
Att mötas utan att mötas
– nästa års upplaga av Mötesplats Samhällssäkerhet blir helt digital.
hotellnytt
Nyöppning
av klassiska Elite Hotel Savoy i Malmö.
event skapar möten
Köpenhamn
blir värd för BMX-VM 2025.
sveriges demokrati 100 år
Svenska Mässan
undertecknar Deklarationen för en stark demokrati.
finalspelet kvar i Uppsala
Gjensidige USM handboll
förlänger med Uppsala till 2023.
visst går det att ha möten
Countryside Hotels
lanserar Countryside Meetings – möten i avskilda miljöer.
Miljonförluster
Stora ekonomiska konsekvenser
när Världscupen i Skidskytte flyttas från Östersund.
nytt jobb
Sånga-Säby
blickar framåt med ny vd.
RSS
rss_icon
Länkar
Svenska Mässan omsatte över 1,2 miljarder kr 2015

Under förra året ökade Svenska Mässan-koncernen, där Gothia Towers ingår, det totala antalet besök med 26 procent till nästan 1,8 miljoner besök. Det är nytt rekord.

HUI Research beräknar koncernens besöksnäringseffekter till 2,6 miljarder kronor. Koncernen gör också en toppnotering med 1,2 miljarder kronor i omsättning.

– Resultatet visar att vi har attraherat nya besökare och affärer till Göteborg. För varje krona som man gör av med hos oss, spenderas cirka 2,50 kronor på andra aktiviteter i staden, bland annat shopping, taxi, hotell, restauranger, museer och andra sevärdheter, säger Carin Kindbom, vd och koncernchef för Svenska Mässan.

Enligt HUI Research bidrog Svenska Mässan till drygt 1 100 årsarbetstillfällen utöver koncernens 730 helårsanställda.

– Det är glädjande att vi bidrar till fler arbetstillfällen. Vårt uppdrag är att främja näringslivet. Det gör vi genom att bidra till en högre attraktionskraft till Göteborg, som förutom besöksnäringseffekterna även genererar fler arbetstillfällen, säger Carin Kindbom.

Omsättningen för koncernen uppgick 2015 till 1,2 miljarder kronor, en ökning med 28 procent jämfört med 2014. Resultatet före finansnetto uppgick till 158 miljoner kronor, vilket stärkte soliditeten.

Bidragande orsaker till ökningen är ett starkt mässprogram, men också att allt fler internationella möten och kongresser arrangerats.

Två av de enskilt största internationella kongresserna under 2015 var World of Coffee i juni där 6 100 baristor och kaffeproducenter från 81 länder deltog, samt Euro Attraction Show i oktober där 7 500 delegater från den internationella nöjesparksindustrin besökte Svenska Mässan, Liseberg och Göteborg.

– Miljardinvesteringen som vi gjorde i mötesplatsen åren 2011-2014 har fått ett mycket bra mottagande på marknaden, både nationellt och internationellt. Resultatet visar att vi har attraherat nya besökare, men vi ser även att besökare som kommer tillbaka till oss och till Göteborg gärna stannar lite längre, säger Carin Kindbom.

I december 2015 lämnade Svenska Mässan in en begäran om planbesked för en utbyggnad av mötesplatsen som under en femtonårsperiod bland annat omfattar två nya torn, en ny arkad samt utbyggda entréer.

– Vår ambition är att fortsätta växa och bidra till Göteborgs näringsliv och attraktionskraft. Visionen är att bli Europas mest attraktiva mötesplats genom att erbjuda den bästa helhetsupplevelsen, säger Carin Kindbom.