Med tanke på det svaga ekonomiska världsklimatet och sviktande oljepriser var 2015 ett utmanade år för branschen som helhet. Trots det rapporterar Carlson Wagonlit Travel, CWT, ett stabilt finansiellt resultat för 2015.
CWT ökade sin globala nyförsäljning med 1,7 miljarder dollar samtidigt som transaktionerna låg kvar på 61,4 miljoner.
Den totala volymen nådde 24,2 miljarder dollar vilket speglar reserestriktionerna bland CWTs kunder i ERM-segmentet (Energy, Resources & Marine).
Bortser man från ERM-segmentet ökade transaktionerna med 1,3 procent.
CWT behöll den höga kundnöjdheten man har hos Travel Managers (90 procent) kombinerat med 88 procents kundnöjdhet bland resenärer. Man lyckades även att behålla 94 procent av sina kunder.
Fjolåret var ett starkt år för appen CWT To Go. Nyregistreringarna ökade med 62 procent till 560 000.
Under förra året lanserade CWT även hotellbokning via appen vilket bidrog till tio miljoner dollar i ökad hotellförsäljning.
– Även i Sverige och Norden såg vi liknande trender transaktionsmässigt, där Finland utvecklades starkast. Särskilt spännande är det ökande användandet av appen och det positiva mottagandet av det nylanserade analysverktyget, säger Johan Wilson, chef för CWT i Norden.