nyheter
hållbarhet i fokus
Stockholmsmässan
får Pingvinpriset.
flygindustrin
Emirates vd Tim Clark
ser stora möjligheter i framtiden för affärsresor trots Zoom-hotet.
kreativt initiativ
PostNord
öppnar världens största paketombud med hjälp av Stockholmsmässan
innovation och utveckling
Bo på hotell
- boka en Safecation.
så kan du bidra
Nordic Choice Hotels
tar action för att alla ska få en god jul.
undersökning
Nya undersökningsresultat:
många planerar redan för svemester 2021.
smärtsamt beslut
Åbymässan har stängt
– byggs om till padelhall.
bra initiativ
Emirates
lanserar ny multiriskförsäkring för att hantera rädslan för coronavirus.
Country Operations Manager på Plantagen
Ann-Christin Edling Jönsson
ny ordförande i Svenska Mötens styrelse.
med säkerhet i fokus
Skogshem & Wijk
vinnare av Svenska Mötespriset – Årets Mötesrum 2020.
RSS
rss_icon
Länkar
American Express satsar på säkrare resor

American Express Global Business Travel, GBT, introducerar en ny egenutvecklad tjänst för resesäkerhet – Expert Care – som vänder sig till rese- och säkerhetsansvariga.

Den webbaserade tjänsten har en spårningsfunktion som dels gör det möjligt att lokalisera resenärer världen över, dels att dentifiera vilka av dem som befinner sig nära områden med möjliga resestörningar.

Lösningen gör det möjligt för rese- och säkerhetsansvariga att kommunicera med sina resenärer i realtid via sms, mejl och genom en mobil app, och kan därmed prioritera vilka resenärer som har störst behov av hjälp.

En annan förbättrad funktion är integreringen av flyguppdateringar och spårningsinformation. Det innebär att reseansvariga kan se flygförseningar och störningar när de inträffar.

Genom att flygstatus och spårningsinformation lagras tillsammans med resenärernas resplansdata har de reseansvariga bättre förutsättningar att hantera störningar proaktivt.

De kan också använda funktionen för att hitta resenärer på försenade eller inställda flyg och på ett enkelt sätt kommunicera med dem ännu snabbare.

GBT har dessutom infört en ”asset management”-funktion som gör det möjligt för företag att snabbt lokalisera och kontakta anställda som befinner sig på olika platser inom företagets verksamhetsområden, till exempel i en kontorslokal eller fabrik, vilket gör det lättare att hitta resenären vid en nödsituation.

Reseansvariga kan använda funktionerna för att se till att anställda får information var de än befinner sig.

Philippe Chereque är Chief Commercial and Technology Officer för American Express Global Business Travel:

– Personalvård är en fortsatt hög prioritet för våra kunder över hela världen och eftersom fler affärer genomförs på global nivå investerar företag i affärsresor för att driva tillväxten.

Enligt Philippe Chereque är målet att erbjuda en heltäckande lösning som gör det så enkelt som möjligt att uppfylla arbetsgivaransvaret oavsett om de anställda är på affärsresa eller på kontoret.

Företaget presenterar också ett utökat samarbete med iJET International Inc, en av de ledande leverantörerna av riskhanteringslösningar.

Reseansvariga har nu exempelvis tillgång till en särskild telefonservice dygnet runt. De kan dra nytta av företagets vård- och säkerhetsassistans när oförutsedda situationer uppstår.

Dessutom får de tillgång till företagets verktyg för utvärdering och benchmarking, vilket ger bättre förståelse för situationerna och de risker som förknippas med specifika områden.

Theresa Thomas, vice vd för resepartnerskap inom iJET International Inc:

– Vi vill förse kunderna med den kompetens, kunskap och flexibilitet som behövs för att förbättra resenärernas upplevelse. Vi ser fram emot att kunna erbjuda en integrerad reseriskhantering och möjliggöra fortsatt tillväxt för våra kunder.