nyheter
50 000 besökare räcker inte
Naturum Falsterbo hotas
– kan bli del av ett spahotell.
bakslag för det personliga mötet
IBTM World 2020-ställs in
men blir virtuell.
utvecklande möten
Bo Frank, Växjö kommun,
är omvald till styrelsen i nätverket Energy Cities.
skapar ny plattform
Dubai Tourism bildar specialkommittee för Business Events
öppnar hela mötesindustrin den 1 oktober.
2000 deltagande företag
Stort intresse
för taiwanesisk plattform om covid-19.
400 spelare kommer
Uppsala
arrangerar nya veteran-SM i innebandy 2021.
Leap for Life
Hallands nya innovationscentrum:
för informationsdriven vård.
digital innovation
Royal Park Studios
inviger unik studio för livestreaming och produktion.
Nätverk
Egencia hjälper Travel Managers
med nya utbildningar i hantering av affärsresor.
alltfler fysiska möten
SEE Hållbarhetsvecka
viktigare än någonsin – i år med rekordmånga digitala event.
RSS
rss_icon
Länkar
American Express satsar på säkrare resor

American Express Global Business Travel, GBT, introducerar en ny egenutvecklad tjänst för resesäkerhet – Expert Care – som vänder sig till rese- och säkerhetsansvariga.

Den webbaserade tjänsten har en spårningsfunktion som dels gör det möjligt att lokalisera resenärer världen över, dels att dentifiera vilka av dem som befinner sig nära områden med möjliga resestörningar.

Lösningen gör det möjligt för rese- och säkerhetsansvariga att kommunicera med sina resenärer i realtid via sms, mejl och genom en mobil app, och kan därmed prioritera vilka resenärer som har störst behov av hjälp.

En annan förbättrad funktion är integreringen av flyguppdateringar och spårningsinformation. Det innebär att reseansvariga kan se flygförseningar och störningar när de inträffar.

Genom att flygstatus och spårningsinformation lagras tillsammans med resenärernas resplansdata har de reseansvariga bättre förutsättningar att hantera störningar proaktivt.

De kan också använda funktionen för att hitta resenärer på försenade eller inställda flyg och på ett enkelt sätt kommunicera med dem ännu snabbare.

GBT har dessutom infört en ”asset management”-funktion som gör det möjligt för företag att snabbt lokalisera och kontakta anställda som befinner sig på olika platser inom företagets verksamhetsområden, till exempel i en kontorslokal eller fabrik, vilket gör det lättare att hitta resenären vid en nödsituation.

Reseansvariga kan använda funktionerna för att se till att anställda får information var de än befinner sig.

Philippe Chereque är Chief Commercial and Technology Officer för American Express Global Business Travel:

– Personalvård är en fortsatt hög prioritet för våra kunder över hela världen och eftersom fler affärer genomförs på global nivå investerar företag i affärsresor för att driva tillväxten.

Enligt Philippe Chereque är målet att erbjuda en heltäckande lösning som gör det så enkelt som möjligt att uppfylla arbetsgivaransvaret oavsett om de anställda är på affärsresa eller på kontoret.

Företaget presenterar också ett utökat samarbete med iJET International Inc, en av de ledande leverantörerna av riskhanteringslösningar.

Reseansvariga har nu exempelvis tillgång till en särskild telefonservice dygnet runt. De kan dra nytta av företagets vård- och säkerhetsassistans när oförutsedda situationer uppstår.

Dessutom får de tillgång till företagets verktyg för utvärdering och benchmarking, vilket ger bättre förståelse för situationerna och de risker som förknippas med specifika områden.

Theresa Thomas, vice vd för resepartnerskap inom iJET International Inc:

– Vi vill förse kunderna med den kompetens, kunskap och flexibilitet som behövs för att förbättra resenärernas upplevelse. Vi ser fram emot att kunna erbjuda en integrerad reseriskhantering och möjliggöra fortsatt tillväxt för våra kunder.