platsannonser
nyheter
kunskapsöverföring
Internationell mätkongress till Borås
Mötet förväntas locka 200 deltagare.
event skapar möten
Premiär för Göteborgs egna och unika bubbelevent
champagne, cava, crémant och prosecco i fokus.
Hållbarhet
BRA skriver flyghistoria igen:
idag landade världens mest klimateffektiva flygning på Bromma flygplats.
nytt jobb
Martin Åkesson
Ny vd på Radisson Blu Hotel, Malmö
nytt jobb
Magnus Prössel
ny Head Chef på Radisson Blu Malmö.
innovationer prisas
De vann Svenska Mötespriset 2019
Årets Mötesplats – Thoresta Herrgård, Bro.
Sverige med i världstoppen
Nya ICCA-statistiken välkomnar Färöarna in på listan
Sverige på fin 14:e plats.
utvecklingsinitiativ
Tillsammans tar nu Stockholms Clarion Hotel
upp kampen mot droger.
nytt jobb
Marie Louise Alderlid
ny Account Manager på Radisson Hotel Group.
nya uppdrag
Meetx vinner ramavtal med KTH,
Chalmers och Folkhälsomyndigheten – och expanderar.
RSS
rss_icon
Länkar
Fehmarn bält-projektets ekonomi klarade granskning

Fehmarn bält-projektet tog ett kliv närmare förverkligandet i och med torsdagens analys som visade på en sänkt byggkostnad, ökade ekonomiska reserver samt en återbetalningstid för lånen på 36 år. Skriver News Øresund

Det ljusnar för den planerade tunneln under Fehmarn Bält. Vid torsdagens möte med transportpolitiker från flera danska partier presenterades en finansiell analys som visar på en stabilare ekonomi än väntat. Lägre byggkostnad, ökade ekonomiska reserver och en återbetalningstid för lånen på 36 år innebär att projektet tagit ett steg närmare ett godkännande.

Kravet på tunnelprojektet mellan Danmark och Tyskland har varit att lånen ska gå att återbetala på högst 39 år och då enbart med hjälp av avgifter från brukarna. I den analys som statliga byggföretaget Femern A/S presenterade på torsdagen tillsammans med en rapport från revisionsfirman EY förväntas återbetalningstiden bli 36 år, vilket klarar kravet med marginal.

Den förväntade byggkostnaden har sänkts genom en ny förhandlingsrunda med fyra stora anbudsgivare där den planerade byggtiden förlängts från 6,5 till 8,5 år. Den utökade byggtiden gör att dyrbart arbete i treskift kan ersättas av tvåskiftsarbete medan fabriken som ska bygga tunnelelementen kan göras mindre.

I den nya analysen har Femern A/S tagit hänsyn till att den tyska miljöprövningen drar ut på tiden och därför räknar man på två alternativ, med byggstart 2018 alternativt 2020. Trots att de ekonomiska reserverna utökats från 3,7 till 7,3 miljarder danska kronor för kust-till-kustförbindelsen har den delen av kostnaden minskat från 55,1 till 52,6 miljarder danska kronor om bygget inleds 2020. Till det kommer den danska landanslutningen som beräknas kosta ytterligare 9,5 miljarder. Den samlade kostnaden för tunnelprojektet blir därmed 62,1 miljarder danska kronor.

Kalkylen bygger på en realränta på 3,0 procent vilket är betydligt högre än dagens räntenivå, att EU endast ger de 4,4 miljarder danska kronor i bidrag som hittills utlovats samt att Scandlines fortsätter att driva färjetrafiken över Fehmarn Bält.

Ett problem är att de offerter som lämnats på tunnelbygget löper ut den 15 maj i år. En möjlighet finns att till en kostnad på 150 miljoner kronor per år binda priset fram tills det tyska miljöprövningen är klar och bygget kan påbörjas.

Senast 2028 väntas Fehmarn bält-tunneln invigas och räknat i 2015 års prisnivå kommer det då kosta 494 kronor att köra med en personbil genom tunneln.

Den 1 mars kommer transportordförandena i de partier som står bakom den tidigare uppgörelsen om Fehmarn bält-tunneln att träffas på nytt. Förväntningarna från danska kommun- och regionpolitiker som deltar i det tysk-dansk-svenska samarbetet String är stora på att folketingspolitikerna då ger klartecken till att skriva under ett byggkontrakt för Fehmarn bält-tunneln. Det framgår av en kommentar som skrivits gemensamt av Köpenhamns överborgmästare Frank Jensen, Region Huvudstadens ordförande Sophie Hæstorp Andersen och Region Själlands ordförande Jens Stenbeck:

– Det är vår klara uppfattning att Fehmarn-projektet kommer att få en mycket stor positiv betydelse för den ekonomiska utvecklingen i korridoren mellan Hamburg och Köpenhamn/Malmö och vidare upp till Stockholm och Oslo.

– Därför vill vi uppmana beslutskretsen bakom Fehmarn-projektet att snabbast möjligt godkänna att Femern A/S kan ingå avtal med de entreprenörer som lämnat anbud. Ett sådant avtal skulle skapa lugn och ro kring projektet och vi kan målinriktat arbeta på att utnyttja de positiva effekterna i ett tätt samarbete mellan svenska, danska och tyska regioner.

Illustration: Femern A/S