nyheter
Säkerhet
Internationella CPTED
organisationens kongress 2021 till Helsingborg.
Hide and Seek
Högskolan Kristianstad
nominerad till Stora Kommunikationspriset.
hållbar stadsutveckling
Avsiktsförklaring mellan Johanneberg Science Park
och Landvetter Södra Utveckling AB.
hotellnytt
Första Radisson Individuals i Baltikum
öppnar sina dörrar i Tallinn.
nytt jobb
Anna Wallén
ny näringspolitisk chef på Visita.
Börjar 7 maj
Kändistätt på Lund Hotel Music tour
visas på egna YouTube-kanalen.
hotellnytt
Countryside Hotels:
70-plussare bokar weekends i maj.
skapar engagemang
Facilitatorhuset
utbildade 1600 deltagare på digitala möten.
skapar långsiktig samverkan
Stockholm utvecklar mötesindustrin
med 1,3 miljoner.
ökad säkerhet
Skånska Möten ingår avtal med StaySafe Hospitality
för att Covid-19 certifiera sina medlemsanläggningar.
RSS
rss_icon
Länkar
COP15 gav fullbokade hotell i Skåne

2009 blev ett riktigt bra år för den skånska affärsturismen. FN:s klimatkonferens fyllde hotellen med internationella affärsresenärer under  december månad, en månad då regionen i allmänhet inte har hög beläggning.

– På hotellen i Helsingborg, Landskrona, Lund och Malmö var det fullt från 7 december till 18 december, säger Tourism in Skånes vd Pia Jönsson-Rajgård, till Sydsvenskan. December är i vanliga fall lågsäsong för affärsresenärer. Klimatkonferensen i Köpenhamn fyllde ett tomrum. Det har varit ett strålande år.

Antalet övernattande besökare från Danmark ökade med 50 procent under 2009. Enligt den senaste prognosen från Torism in Skåne ökade gästnätterna från 110 000 under år 2008 till 165 000 år 2009.

– Vi räknar med en fortsatt ökning och siktar på 200 000 danska gästnätter nästa år, säger Pia Jönsson-Rajgård.

Till och med tredje kvartalet hade antalet gästnätter i Skåne ökat med 3,3 procent.

– Det är bättre än i någon annan region i landet. Den stora motorn är Malmö, där antalet hotellnätter ökade med sex procent.

– Vi kommer att fortsätta den kampanjen under 2010 och göra den i lite större skala. Framförallt ska vi rikta in oss på affärsmöten, events och konferenser. Danskarna ska genomförs flera affärsmöten och konferenser i Skåne.

Sammanlagt satsades 4,5 miljoner kronor på marknadsföring i Danmark i Tourism in Skånes regi under 2009. Region Skåne bidrog med 2,5 miljoner kronor, resten kom från företeen inom turismindustrin.