platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
söks från 10 augusti
Evenemangsstödet införs
måste vara minst 250 deltagare.
hotellnyttt
Qatar öppnar 105 nya hotell
inför Fotbolls-VM 2022.
Bra inititativ
Seoul Convention Bureau
bjöd in till en online-kampanj för att lyfta MICE-industrin.
30 nov - 2 dec 2021
IBTM World öppnar registreringen för Hosted Buyers
mässan för första gången i hybridformat.
växande mötesplats
Nytt toppmodernt storkök
i Scandinavian XPO byggdes på rekordtid.
mässor skapar möten
Stockholm Furniture & Light Fair
storsatsar på 2022 - skandinavisk design får större fokus än någonsin tidigare.
hotellutveckling
Pride House
checkar in på Clarion Hotel Stockholm.
mötesskapare
Internetstiftelsen
öppnar ett nordiskt chapter för World Wide Web Consortium, W3C.

Ny guide planerar Skånerundan
– lokala drycker kombineras med mat, cykling, vandring och kultur.
hotellnyttt
Jessica Karlsson ny General Manager på NOFO
Alexander Alkesten ny brandmanager.
RSS
rss_icon
Länkar
COP15 gav fullbokade hotell i Skåne

2009 blev ett riktigt bra år för den skånska affärsturismen. FN:s klimatkonferens fyllde hotellen med internationella affärsresenärer under  december månad, en månad då regionen i allmänhet inte har hög beläggning.

– På hotellen i Helsingborg, Landskrona, Lund och Malmö var det fullt från 7 december till 18 december, säger Tourism in Skånes vd Pia Jönsson-Rajgård, till Sydsvenskan. December är i vanliga fall lågsäsong för affärsresenärer. Klimatkonferensen i Köpenhamn fyllde ett tomrum. Det har varit ett strålande år.

Antalet övernattande besökare från Danmark ökade med 50 procent under 2009. Enligt den senaste prognosen från Torism in Skåne ökade gästnätterna från 110 000 under år 2008 till 165 000 år 2009.

– Vi räknar med en fortsatt ökning och siktar på 200 000 danska gästnätter nästa år, säger Pia Jönsson-Rajgård.

Till och med tredje kvartalet hade antalet gästnätter i Skåne ökat med 3,3 procent.

– Det är bättre än i någon annan region i landet. Den stora motorn är Malmö, där antalet hotellnätter ökade med sex procent.

– Vi kommer att fortsätta den kampanjen under 2010 och göra den i lite större skala. Framförallt ska vi rikta in oss på affärsmöten, events och konferenser. Danskarna ska genomförs flera affärsmöten och konferenser i Skåne.

Sammanlagt satsades 4,5 miljoner kronor på marknadsföring i Danmark i Tourism in Skånes regi under 2009. Region Skåne bidrog med 2,5 miljoner kronor, resten kom från företeen inom turismindustrin.