platsannonser
Strategisk projektledare
Destination Eskilstuna
nyheter
133 000 hotellnätter utvärderade
Egencia presenterar de 100 bästa affärshotellen 2020
enligt deras kunder. Sju svenska hotell är med.
nytt jobb
Aliki Krantz - hotelldirektören som hittat hem:
”På Park Inn by Radisson Stockholm Solna finns allt jag brinner för”
mässor skapar möten
Lounge Expo och GastroNord
arrangeras 31 mars – 2 april.
service i världsklass
Clarion Hotel Sign
vill ta gästupplevelsen till en ny nivå och tillsätter ett unikt Guest Experience Team.
Hållbarhet
Östersjöns och Mälarens överlevnad
i fokus på Allt för sjön 2020.
nytt jobb
Per Keller lämnar Yasuragi
återvänder till Sundsvall för att öppna Clarion Hotel.
Nytt jobb
Amanda Lindblad
ny hotelldirektör på Radisson Blu Hotel i Lund.
coronoaviruset
IBTM skjuter upp IBTM Asia Pacific 2020
genomförs i Singapore 13-14 april 2021.
mässor skapar möten
Elmias resultat bättre än väntat
omsatte 232 miljoner med 350 000 besökare.
samarbete skapar events
Uppsala värdstad
för flera viktiga golfevenemang de kommande fem åren.
RSS
rss_icon
Länkar
COP15 gav fullbokade hotell i Skåne

2009 blev ett riktigt bra år för den skånska affärsturismen. FN:s klimatkonferens fyllde hotellen med internationella affärsresenärer under  december månad, en månad då regionen i allmänhet inte har hög beläggning.

– På hotellen i Helsingborg, Landskrona, Lund och Malmö var det fullt från 7 december till 18 december, säger Tourism in Skånes vd Pia Jönsson-Rajgård, till Sydsvenskan. December är i vanliga fall lågsäsong för affärsresenärer. Klimatkonferensen i Köpenhamn fyllde ett tomrum. Det har varit ett strålande år.

Antalet övernattande besökare från Danmark ökade med 50 procent under 2009. Enligt den senaste prognosen från Torism in Skåne ökade gästnätterna från 110 000 under år 2008 till 165 000 år 2009.

– Vi räknar med en fortsatt ökning och siktar på 200 000 danska gästnätter nästa år, säger Pia Jönsson-Rajgård.

Till och med tredje kvartalet hade antalet gästnätter i Skåne ökat med 3,3 procent.

– Det är bättre än i någon annan region i landet. Den stora motorn är Malmö, där antalet hotellnätter ökade med sex procent.

– Vi kommer att fortsätta den kampanjen under 2010 och göra den i lite större skala. Framförallt ska vi rikta in oss på affärsmöten, events och konferenser. Danskarna ska genomförs flera affärsmöten och konferenser i Skåne.

Sammanlagt satsades 4,5 miljoner kronor på marknadsföring i Danmark i Tourism in Skånes regi under 2009. Region Skåne bidrog med 2,5 miljoner kronor, resten kom från företeen inom turismindustrin.