platsannonser
Projektledare
Akademikonferens.
Projektkoordinator
till Akademikonferens.
Chef Akademikonferens
PCO för SLU, Karolinska Institutet, Stockholms universitet och Uppsala universitet.
Chef för möten och event
till Uppsala Konsert & Kongress.
nyheter
IMEX 2023
Tum Islam ALeminden Ozur Dileyeceksiniz
Tum Islam ALeminden Ozur Dileyeceksiniz
festivalsommar
Håkan Hellström
är klar för Way Out West.
stort event
Cirque du Soleil
återvänder till Malmö Arena i maj 2023.
hotellnytt
BWH Hotel Group lanserar Aiden
– ett nytt varumärke på hotellmarknaden.
Ny mötesplats
Digitalisering behövs
för ett levande Västerbotten.
digital plattform
Event Logic växer med över 800 procent
och expanderar till övriga Norden.
Utmärkelse
Tourism in Skånes innovationsprojekt
prisas internationellt.
flyg
Eurowings lanserar
lanserar direktlinjer till Rom och Stuttgart från Arlanda.
8 000 hundar
Nordens största hundevent
är tillbaka i Göteborg.
Den 16–18 februari 2023
Elite Grand Hotel Norrköping
officiellt hotell till Future Echoes.
RSS
rss_icon
Länkar
COP15 gav fullbokade hotell i Skåne

2009 blev ett riktigt bra år för den skånska affärsturismen. FN:s klimatkonferens fyllde hotellen med internationella affärsresenärer under  december månad, en månad då regionen i allmänhet inte har hög beläggning.

– På hotellen i Helsingborg, Landskrona, Lund och Malmö var det fullt från 7 december till 18 december, säger Tourism in Skånes vd Pia Jönsson-Rajgård, till Sydsvenskan. December är i vanliga fall lågsäsong för affärsresenärer. Klimatkonferensen i Köpenhamn fyllde ett tomrum. Det har varit ett strålande år.

Antalet övernattande besökare från Danmark ökade med 50 procent under 2009. Enligt den senaste prognosen från Torism in Skåne ökade gästnätterna från 110 000 under år 2008 till 165 000 år 2009.

– Vi räknar med en fortsatt ökning och siktar på 200 000 danska gästnätter nästa år, säger Pia Jönsson-Rajgård.

Till och med tredje kvartalet hade antalet gästnätter i Skåne ökat med 3,3 procent.

– Det är bättre än i någon annan region i landet. Den stora motorn är Malmö, där antalet hotellnätter ökade med sex procent.

– Vi kommer att fortsätta den kampanjen under 2010 och göra den i lite större skala. Framförallt ska vi rikta in oss på affärsmöten, events och konferenser. Danskarna ska genomförs flera affärsmöten och konferenser i Skåne.

Sammanlagt satsades 4,5 miljoner kronor på marknadsföring i Danmark i Tourism in Skånes regi under 2009. Region Skåne bidrog med 2,5 miljoner kronor, resten kom från företeen inom turismindustrin.