platsannonser
nyheter
hotellnytt
Raffles fortsätter sin strategiska expansion
– öppnar två nya hotell i Asien.
19-21 November 2019
IBTM World lanserar:
Event Business Accelerator.
61 kontor i 31 länder
MCI
öppnar kontor i Hamburg.
flygnytt
Finnair öppnar ny rutt
till Busan under sommaren 2020.
hotellnytt
Ikoniska Borgafjäll hotell
i ny regi.
stora möten
Reykjavik får European Film Awards-galan 2020
1400 samlas för att sola sig i glansen.
Stockholm med på topplistan
Fortsatt tillväxt bland europeiska städer
European Cities Marketing Benchmarking Report 2019 är här.

MPI Sweden nedlagt
Nu gäller MPI Scandinavia.
nytt jobb
Karin Liberg
ny CIO för Resia Travel Group.
Klättrade 21 platser i ICCA-statistiken
Antalet möten och idrottsevenemang
ökar i Uppsala.
RSS
rss_icon
Länkar
Premiär för Norrbotten Media Week

Den 8-14 februari är det premiär för Norrbotten Media Week i Luleå. Målet är att sätta fokus på all den kreativa kraft som finns i norra Sverige, att lyfta fram fler möten och skapa spännande möten på en ny plats.

Förhoppningen är också att eventveckan ska vara intressant ur ett internationellt perspektiv.

Ronny Olovsson, vd för reklambyrån Vinter i Luleå, är en av grundarna till evenemanget. Han förklarar att de vill synliggöra kreativiteten som bubblar i norr på ett nytt sätt, och skapa en plattform för att manifestera de kreativa näringar som finns.

– Vi vill på sätt och vis bygga en SXSW i miniatyr inspirerat av Luleås vänort Austin. Vi har förutom de kreativa byråerna med oss musiken via BD Pop och filmen via Filmpool Nord, säger Ronny Olovsson.

Enligt honom vill de också lyfta fram de kreativa tankar som skapade Icehotel, Icemusic och Tree hotel till alla nya digitala start ups.

– Kreativitet är inte geografiskt förankrat enbart i huvudstaden, tvärtom. Sedan tycker vi att det är kul att Facebook valde Luleå av alla städer utanför USA, och då kanske fler kan välja oss bara vi gör oss lite mer tillgängliga, säger Ronny Olovsson.

Personer som redan har tackat ja till att komma till Norrbotten Media Week är bland andra Facebooks Europachef Clive Ryan, Rob Lynch och Kim Taylor från Austin.

Från den svenska branschorganisationen Komm medverkar vd Jessica Bjurström och styrelseordförande David Orlic.

Andra deltagare som har tackat ja till Norrbotten Media Week är journalisten Martin Schibbye, kommunalrådet Niklas Nordström (S), Sveriges Annonsörers vd Anders Ericson och Dagens Medias chefredaktör Fredrik Svedjetun.