platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
Cool konst
Tre dolda kulturgårdar
i Litauens främsta städer.
Flygnytt
AMF investerar 200 miljoner
i flygbolaget BRA.
skapar stark position
Hybrid+,
ny metod för mötesupplevelser lanseras av Göteborg & Co.
Hotellnytt
Scandic rapporterar starkt resultat
och kassaflöde för tredje kvartalet 2021.
öppnar maj 2022
Prisbelönt Auschwitz-utställning
kommer till Malmö.
Framtidens städer
Undersökning:
Lund är en av världens smartaste städer.
30 November–2 december
Följ med Meetings International till IBTM World i Barcelona
Var med när världen öppnar igen.
13–16 november 2022
Krakow blir värd för Icca-kongressen 2022
En enorm framgång inte bara för staden, utan för hela landet.
15 oktober klockan 16:00
Lunds Universitet
får 28 nya professorer.
18-24 oktober
Framtidsvecka: Lunds universitet spanar efter framtida genombrott
Vilka genombrott behövs för att vi ska kunna ta oss an framtiden på bästa sätt?
RSS
rss_icon
Länkar
Premiär för Norrbotten Media Week

Den 8-14 februari är det premiär för Norrbotten Media Week i Luleå. Målet är att sätta fokus på all den kreativa kraft som finns i norra Sverige, att lyfta fram fler möten och skapa spännande möten på en ny plats.

Förhoppningen är också att eventveckan ska vara intressant ur ett internationellt perspektiv.

Ronny Olovsson, vd för reklambyrån Vinter i Luleå, är en av grundarna till evenemanget. Han förklarar att de vill synliggöra kreativiteten som bubblar i norr på ett nytt sätt, och skapa en plattform för att manifestera de kreativa näringar som finns.

– Vi vill på sätt och vis bygga en SXSW i miniatyr inspirerat av Luleås vänort Austin. Vi har förutom de kreativa byråerna med oss musiken via BD Pop och filmen via Filmpool Nord, säger Ronny Olovsson.

Enligt honom vill de också lyfta fram de kreativa tankar som skapade Icehotel, Icemusic och Tree hotel till alla nya digitala start ups.

– Kreativitet är inte geografiskt förankrat enbart i huvudstaden, tvärtom. Sedan tycker vi att det är kul att Facebook valde Luleå av alla städer utanför USA, och då kanske fler kan välja oss bara vi gör oss lite mer tillgängliga, säger Ronny Olovsson.

Personer som redan har tackat ja till att komma till Norrbotten Media Week är bland andra Facebooks Europachef Clive Ryan, Rob Lynch och Kim Taylor från Austin.

Från den svenska branschorganisationen Komm medverkar vd Jessica Bjurström och styrelseordförande David Orlic.

Andra deltagare som har tackat ja till Norrbotten Media Week är journalisten Martin Schibbye, kommunalrådet Niklas Nordström (S), Sveriges Annonsörers vd Anders Ericson och Dagens Medias chefredaktör Fredrik Svedjetun.