platsannonser
Vi söker Event Sales Manager
till 
CWT MEETINGS & EVENTS
nyheter
hotellnytt
Egencia presenterar
de 100 bästa affärsresehotellen 2019 – Sex svenska hotell med på topplistan.
nytt jobb
Patric Sjöberg
lämnar Stockholmsmässan i maj 2019.
globalt nätverk
Göteborg
vill bli Sveriges första Unesco City of Literature.
mötesakademin
Spännande samarbete
Mellan Vår Gård och House of Sparks.
hotellnytt
Passion Manager Sophia Allerth
förverkligar Stordalens kultur på Stockholms största hotell.
forskning skapar möten
110 miljoner
till biologiska läkemedel.
ökad hållbarhet
Uniaden:
Resan mot ännu ett miljömärkt event.
flygindustrin
Världens säkraste flygbolag
2019 utsedda.
hotellnytt
Fem arkitektkontor tävlar
om att gestalta Svenska Mässans fjärde torn.
Strategi
Nederländska Kongress & Turistbyrån
stänger sitt kontor i Stockholm.
RSS
rss_icon
Länkar
Premiär för Norrbotten Media Week

Den 8-14 februari är det premiär för Norrbotten Media Week i Luleå. Målet är att sätta fokus på all den kreativa kraft som finns i norra Sverige, att lyfta fram fler möten och skapa spännande möten på en ny plats.

Förhoppningen är också att eventveckan ska vara intressant ur ett internationellt perspektiv.

Ronny Olovsson, vd för reklambyrån Vinter i Luleå, är en av grundarna till evenemanget. Han förklarar att de vill synliggöra kreativiteten som bubblar i norr på ett nytt sätt, och skapa en plattform för att manifestera de kreativa näringar som finns.

– Vi vill på sätt och vis bygga en SXSW i miniatyr inspirerat av Luleås vänort Austin. Vi har förutom de kreativa byråerna med oss musiken via BD Pop och filmen via Filmpool Nord, säger Ronny Olovsson.

Enligt honom vill de också lyfta fram de kreativa tankar som skapade Icehotel, Icemusic och Tree hotel till alla nya digitala start ups.

– Kreativitet är inte geografiskt förankrat enbart i huvudstaden, tvärtom. Sedan tycker vi att det är kul att Facebook valde Luleå av alla städer utanför USA, och då kanske fler kan välja oss bara vi gör oss lite mer tillgängliga, säger Ronny Olovsson.

Personer som redan har tackat ja till att komma till Norrbotten Media Week är bland andra Facebooks Europachef Clive Ryan, Rob Lynch och Kim Taylor från Austin.

Från den svenska branschorganisationen Komm medverkar vd Jessica Bjurström och styrelseordförande David Orlic.

Andra deltagare som har tackat ja till Norrbotten Media Week är journalisten Martin Schibbye, kommunalrådet Niklas Nordström (S), Sveriges Annonsörers vd Anders Ericson och Dagens Medias chefredaktör Fredrik Svedjetun.