nyheter
arbetsmarknadspaket
Helsingborg:
Coronapaket till stöd för besöksnäringen även 2021.
systematisk testning
IATAs Travel Pass
ska säkra öppna gränser.
750 anmälda från 13 länder
Startupeventet Space Investment Day
lockar internationell publik.

​De vann Svenska Mötespriset 2020
​Årets Nytänkare – Vår Gård, Saltsjöbaden.
27 november 2020
Möt forskareonline
under ForskarFredag Stockholm.
26-27 maj 2021
Microsoft
arrangerar Startup Pavilion på Retail TECH och e-Commerce Expo i Stockholm.
bra initiativ
SAS
erbjuder covid-19-testning för reseintyg.
breaking news!
ICC Sydney
får tillstånd för att få tillbaka konferenser och företagsevenemang.
Utmärkelser
Mötesindustrin i Göteborg vinnare av IAPCO Driving Excellence Award
För möten med hög kvalitet genom samverkan, hållbarhet och avtryck inför framtiden.
ett glädjens budskap
#svenhagströmerinitiativet donerar pengar
Pontus Frithiof lagar mat till IVA-vårdwre på KS.
RSS
rss_icon
Länkar
Premiär för Norrbotten Media Week

Den 8-14 februari är det premiär för Norrbotten Media Week i Luleå. Målet är att sätta fokus på all den kreativa kraft som finns i norra Sverige, att lyfta fram fler möten och skapa spännande möten på en ny plats.

Förhoppningen är också att eventveckan ska vara intressant ur ett internationellt perspektiv.

Ronny Olovsson, vd för reklambyrån Vinter i Luleå, är en av grundarna till evenemanget. Han förklarar att de vill synliggöra kreativiteten som bubblar i norr på ett nytt sätt, och skapa en plattform för att manifestera de kreativa näringar som finns.

– Vi vill på sätt och vis bygga en SXSW i miniatyr inspirerat av Luleås vänort Austin. Vi har förutom de kreativa byråerna med oss musiken via BD Pop och filmen via Filmpool Nord, säger Ronny Olovsson.

Enligt honom vill de också lyfta fram de kreativa tankar som skapade Icehotel, Icemusic och Tree hotel till alla nya digitala start ups.

– Kreativitet är inte geografiskt förankrat enbart i huvudstaden, tvärtom. Sedan tycker vi att det är kul att Facebook valde Luleå av alla städer utanför USA, och då kanske fler kan välja oss bara vi gör oss lite mer tillgängliga, säger Ronny Olovsson.

Personer som redan har tackat ja till att komma till Norrbotten Media Week är bland andra Facebooks Europachef Clive Ryan, Rob Lynch och Kim Taylor från Austin.

Från den svenska branschorganisationen Komm medverkar vd Jessica Bjurström och styrelseordförande David Orlic.

Andra deltagare som har tackat ja till Norrbotten Media Week är journalisten Martin Schibbye, kommunalrådet Niklas Nordström (S), Sveriges Annonsörers vd Anders Ericson och Dagens Medias chefredaktör Fredrik Svedjetun.