platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
Cool konst
Tre dolda kulturgårdar
i Litauens främsta städer.
Flygnytt
AMF investerar 200 miljoner
i flygbolaget BRA.
skapar stark position
Hybrid+,
ny metod för mötesupplevelser lanseras av Göteborg & Co.
Hotellnytt
Scandic rapporterar starkt resultat
och kassaflöde för tredje kvartalet 2021.
öppnar maj 2022
Prisbelönt Auschwitz-utställning
kommer till Malmö.
Framtidens städer
Undersökning:
Lund är en av världens smartaste städer.
30 November–2 december
Följ med Meetings International till IBTM World i Barcelona
Var med när världen öppnar igen.
13–16 november 2022
Krakow blir värd för Icca-kongressen 2022
En enorm framgång inte bara för staden, utan för hela landet.
15 oktober klockan 16:00
Lunds Universitet
får 28 nya professorer.
18-24 oktober
Framtidsvecka: Lunds universitet spanar efter framtida genombrott
Vilka genombrott behövs för att vi ska kunna ta oss an framtiden på bästa sätt?
RSS
rss_icon
Länkar
Mångfald utvecklar arbetsmarknaden

Kongressen Working for Change är ett årligt möte vars syfte är att öka den kulturella mångfalden på den svenska arbetsmarknaden genom att visa på affärsnyttan med mångfald.

Årets upplaga av kongressen genomförs tisdagen den 17 november vid Stockholmsmässan. Bakom initiativet står Diversitas Talent och Stockholmsmässan.

Till mässan kommer några av landets ledande chefer och företagsledare. Tillsammans ska de lyfta betydelsen av att öka den kulturella mångfalden på den svenska arbetsmarknaden.

Integration är en ständigt aktuell fråga i dagens samhälle. Det gäller även i företagsvärlden, integration är någonting som dagens chefer tänker allt mer på.

Några av talarna är Olof Faxander, fd vd och koncernchef för Sandvik, som deltar i ett samtal tillsammans med Véronique Lönnerblad, generalsekreterare för Unicef Sverige, samt Niclas Kjellström, vd Novamedia Sverige om hur kultur och ursprung påverkar ledarskapet.

För Olof Faxander är det här en angelägen fråga.

– Företagsvärlden blir allt mer internationell och det betyder att vi måste intrigera och ta del av olika kulturer. Det handlar inte bara om att vi måste få in folk, de måste även få en möjlighet att påverka, säger han.

Det blir även ett panelsamtal där sex olika chefer ska diskutera hur den kulturella/etniska mångfallden ska öka i svenskt näringsliv.

Två andra deltagare är Sodexos vd Azita Shariati, som även utsetts till Årets mäktigaste affärskvinna 2015 av Veckans Affärer, och Lernias kommunikationschef Roken Cilgin.

För Azita Shariati handlar det om utveckling och tillväxt. Mångfald krävs för att företag ska kunna växa, menar hon.

– Då behöver företaget känna sin marknad och det blir en självklarhet att jobba med folk som har olika bakgrunder. Sedan spelar det ingen roll om det är etnicitet, religion, sexuell läggning, kön eller vad det nu kan vara. Det handlar om att ha personer med rätt kompetens för att företag ska kunna växa, säger hon.

Roken Cilgin säger i sin tur att Sverige inte lider brist på kompetens. Tvärtom är vi ett land dit människor söker sig till. Men om företag ska kunna del av den kompetensen måste vi se över hur vi anställer. Det är inte alls ovanligt att företag sitter med förlegade kravspecifikationer som i onödan utesluter stora delar av befolkningen från den aktuella tjänsten, menar kommunikationschefen.

– Ta till exempel krav på svenskt gymnasiebetyg, vilket många företag har. Kan man tänka sig att motsvarande utbildningsnivå från utlandet är likvärdig? I Sverige tenderar vi att stirra oss blinda på vad som saknas i ett CV istället för att fokusera på vilka delar som enkelt går att bygga på. Så länge det ser ut som det gör idag kommer dagens kompetenssvinn fortsätta, säger Roken Cilgin.