platsannonser
nyheter
flygnytt
Finnair öppnar ny rutt
till Busan under sommaren 2020.
hotellnytt
Ikoniska Borgafjäll hotell
i ny regi.
stora möten
Reykjavik får European Film Awards-galan 2020
1400 samlas för att sola sig i glansen.
Stockholm med på topplistan
Fortsatt tillväxt bland europeiska städer
European Cities Marketing Benchmarking Report 2019 är här.

MPI Sweden nedlagt
Nu gäller MPI Scandinavia.
nytt jobb
Karin Liberg
ny CIO för Resia Travel Group.
Klättrade 21 platser i ICCA-statistiken
Antalet möten och idrottsevenemang
ökar i Uppsala.
Möten & Events
Västsvenska besöksnäringsföretag
tar emot internationell naturturism-kongress i höst.
framtidskunskaper
Water&Wastewater
– ny internationell VA-mässa 2021.
nytt jobb
Clarion Arlanda
får ny hotelldirektör.
RSS
rss_icon
Länkar
Mångfald utvecklar arbetsmarknaden

Kongressen Working for Change är ett årligt möte vars syfte är att öka den kulturella mångfalden på den svenska arbetsmarknaden genom att visa på affärsnyttan med mångfald.

Årets upplaga av kongressen genomförs tisdagen den 17 november vid Stockholmsmässan. Bakom initiativet står Diversitas Talent och Stockholmsmässan.

Till mässan kommer några av landets ledande chefer och företagsledare. Tillsammans ska de lyfta betydelsen av att öka den kulturella mångfalden på den svenska arbetsmarknaden.

Integration är en ständigt aktuell fråga i dagens samhälle. Det gäller även i företagsvärlden, integration är någonting som dagens chefer tänker allt mer på.

Några av talarna är Olof Faxander, fd vd och koncernchef för Sandvik, som deltar i ett samtal tillsammans med Véronique Lönnerblad, generalsekreterare för Unicef Sverige, samt Niclas Kjellström, vd Novamedia Sverige om hur kultur och ursprung påverkar ledarskapet.

För Olof Faxander är det här en angelägen fråga.

– Företagsvärlden blir allt mer internationell och det betyder att vi måste intrigera och ta del av olika kulturer. Det handlar inte bara om att vi måste få in folk, de måste även få en möjlighet att påverka, säger han.

Det blir även ett panelsamtal där sex olika chefer ska diskutera hur den kulturella/etniska mångfallden ska öka i svenskt näringsliv.

Två andra deltagare är Sodexos vd Azita Shariati, som även utsetts till Årets mäktigaste affärskvinna 2015 av Veckans Affärer, och Lernias kommunikationschef Roken Cilgin.

För Azita Shariati handlar det om utveckling och tillväxt. Mångfald krävs för att företag ska kunna växa, menar hon.

– Då behöver företaget känna sin marknad och det blir en självklarhet att jobba med folk som har olika bakgrunder. Sedan spelar det ingen roll om det är etnicitet, religion, sexuell läggning, kön eller vad det nu kan vara. Det handlar om att ha personer med rätt kompetens för att företag ska kunna växa, säger hon.

Roken Cilgin säger i sin tur att Sverige inte lider brist på kompetens. Tvärtom är vi ett land dit människor söker sig till. Men om företag ska kunna del av den kompetensen måste vi se över hur vi anställer. Det är inte alls ovanligt att företag sitter med förlegade kravspecifikationer som i onödan utesluter stora delar av befolkningen från den aktuella tjänsten, menar kommunikationschefen.

– Ta till exempel krav på svenskt gymnasiebetyg, vilket många företag har. Kan man tänka sig att motsvarande utbildningsnivå från utlandet är likvärdig? I Sverige tenderar vi att stirra oss blinda på vad som saknas i ett CV istället för att fokusera på vilka delar som enkelt går att bygga på. Så länge det ser ut som det gör idag kommer dagens kompetenssvinn fortsätta, säger Roken Cilgin.