platsannonser
Projektledare
Akademikonferens.
Projektkoordinator
till Akademikonferens.
Chef för möten och event
till Uppsala Konsert & Kongress.
nyheter
Mässor skapar möten
Återöppnat Elmia:
Ett unikt mäss- och mötesår.
29/12-8/1
Malmö:
Vinterspelens universum återuppstår på ny plats.
nytt jobb
Josefine Gudmundson
blir hotelldirektör för Clarion Hotel The Pier.
26-27 juni 2023
Sverige arrangerar stor life science-kongress
som del av EU-ordförandeskapet.
Satsar på Business Events
Macaos kasinon satsar framåt på Business Events
investerar runt 170 miljarder kommande decenniet.
Event
Skåne Trendrapport 2022
Event in Skåne: Det har hänt magiska saker i Skåne under 2022.
Omvärldsanalys
Sju mötes- och eventtrender som du behöver känna till inför 2023
Utdrag ur eboken 7 Meeting and Event Trends You Need to Know for 2023.
Omvärldsanalys
Det är dags att bana nya spår för eventplanerare
Alla tecken pekar mot ett hektiskt 2023.
Kellerman
I have a feeling we are not in Kansas anymore
Roger Kellerman om att stå inför en värld där gamla regler inte längre gäller.
RSS
rss_icon
Länkar
IATA: COP15 ett steg i rätt riktning

Den internationella flygtransportorganisationen IATA ser COP15 i Köpenhamn som ett viktigt steg framåt för att hejda klimatförändringarna. Flygutsläppen togs inte upp som ett eget ämne under konferensen, vilket IATA menar är ett bevis för att flygtransportföretagen själva driver frågan på ett bra sätt för att nå sina mål. Enligt Giovanni Bisignani, IATAs generaldirektör och vd, ska IATA arbeta med International Civil Aviation Organization, ICAO, för att utveckla ett globalt ramverk för att ta hand om den viktiga utsläppsfrågan.

– Vi kom till Köpenhamn för att bli en del av avtalet och vi uppmuntrades av det stöd vi fick för vårt arbete och de mål vi har satt upp. Vi tänker fortsätta att pressa länder att ta med våra mål i sina mål, säger Giovanni Bisignani.  Flygbolag, flygplatser och andra med oss förknippade företag och organisationer ska arbeta för att minska våra utsläpp med 1,5 procent per år fram till 2020 och att vi därefter når en klimatneutral tillväxt för att till år 2050 ha minskat utsläppen med 50 procent sedan 2005.

– Vi har också kommit överens med delegationerna att vi genom ICAO, som är FN:s specialbyrå för flyget, att en gemensam plattform för utsläppen ska tas fram. Vi ska arbeta tillsammans med ICAO för att ta fram ett förslag till deras årsmöte i september 2010. Vi vill också bearbeta regeringar över hela världen för att vårt förslag ska vara med  på agendan COP16 i december 2010. Ett globalt samarbete är den enda vägen framåt i dessa frågor och vi bör alla ha samma mål eftersom vi arbetar i en global industri.

De tre huvudelementen i denna överenskommelse bör vara:

• Att flyget ska räknas som en global industri och att inte redovisa utsläpp för enskilda länder.

• Att det sker en global koordination som garanterar att flyget inte ska behöva betala sina utsläpp mer än en gång.

•  Full insikt och medverkan i den globala utsläppsmarknaden.

Flygindustrin arbetar med ett klimatprogram där de strategiska frågorna är ny teknik, smartare flygningar, skapa effektivare infrastruktur samt att skapa fördelar av positiva ekonomiska beräkningar.

Bild: Giovanni Bisignani, IATAs generaldirektör och vd.