nyheter
nya regler 15 oktober
Sponsrings- och eventsverige:
Vi är redo att ansvarsfullt möta vår publik
populärvetenskap
Framtidsveckan:
Vetenskapsvecka, 12-18 oktober 2020, Lunds Universitet
erfarenhet ger kunskap
Att mötas utan att mötas
– nästa års upplaga av Mötesplats Samhällssäkerhet blir helt digital.
hotellnytt
Nyöppning
av klassiska Elite Hotel Savoy i Malmö.
event skapar möten
Köpenhamn
blir värd för BMX-VM 2025.
sveriges demokrati 100 år
Svenska Mässan
undertecknar Deklarationen för en stark demokrati.
finalspelet kvar i Uppsala
Gjensidige USM handboll
förlänger med Uppsala till 2023.
visst går det att ha möten
Countryside Hotels
lanserar Countryside Meetings – möten i avskilda miljöer.
Miljonförluster
Stora ekonomiska konsekvenser
när Världscupen i Skidskytte flyttas från Östersund.
nytt jobb
Sånga-Säby
blickar framåt med ny vd.
RSS
rss_icon
Länkar
IATA: COP15 ett steg i rätt riktning

Den internationella flygtransportorganisationen IATA ser COP15 i Köpenhamn som ett viktigt steg framåt för att hejda klimatförändringarna. Flygutsläppen togs inte upp som ett eget ämne under konferensen, vilket IATA menar är ett bevis för att flygtransportföretagen själva driver frågan på ett bra sätt för att nå sina mål. Enligt Giovanni Bisignani, IATAs generaldirektör och vd, ska IATA arbeta med International Civil Aviation Organization, ICAO, för att utveckla ett globalt ramverk för att ta hand om den viktiga utsläppsfrågan.

– Vi kom till Köpenhamn för att bli en del av avtalet och vi uppmuntrades av det stöd vi fick för vårt arbete och de mål vi har satt upp. Vi tänker fortsätta att pressa länder att ta med våra mål i sina mål, säger Giovanni Bisignani.  Flygbolag, flygplatser och andra med oss förknippade företag och organisationer ska arbeta för att minska våra utsläpp med 1,5 procent per år fram till 2020 och att vi därefter når en klimatneutral tillväxt för att till år 2050 ha minskat utsläppen med 50 procent sedan 2005.

– Vi har också kommit överens med delegationerna att vi genom ICAO, som är FN:s specialbyrå för flyget, att en gemensam plattform för utsläppen ska tas fram. Vi ska arbeta tillsammans med ICAO för att ta fram ett förslag till deras årsmöte i september 2010. Vi vill också bearbeta regeringar över hela världen för att vårt förslag ska vara med  på agendan COP16 i december 2010. Ett globalt samarbete är den enda vägen framåt i dessa frågor och vi bör alla ha samma mål eftersom vi arbetar i en global industri.

De tre huvudelementen i denna överenskommelse bör vara:

• Att flyget ska räknas som en global industri och att inte redovisa utsläpp för enskilda länder.

• Att det sker en global koordination som garanterar att flyget inte ska behöva betala sina utsläpp mer än en gång.

•  Full insikt och medverkan i den globala utsläppsmarknaden.

Flygindustrin arbetar med ett klimatprogram där de strategiska frågorna är ny teknik, smartare flygningar, skapa effektivare infrastruktur samt att skapa fördelar av positiva ekonomiska beräkningar.

Bild: Giovanni Bisignani, IATAs generaldirektör och vd.