platsannonser
Projektledare
Akademikonferens.
Projektkoordinator
till Akademikonferens.
Chef Akademikonferens
PCO för SLU, Karolinska Institutet, Stockholms universitet och Uppsala universitet.
Chef för möten och event
till Uppsala Konsert & Kongress.
nyheter
IMEX 2023
Tum Islam ALeminden Ozur Dileyeceksiniz
Tum Islam ALeminden Ozur Dileyeceksiniz
festivalsommar
Håkan Hellström
är klar för Way Out West.
stort event
Cirque du Soleil
återvänder till Malmö Arena i maj 2023.
hotellnytt
BWH Hotel Group lanserar Aiden
– ett nytt varumärke på hotellmarknaden.
Ny mötesplats
Digitalisering behövs
för ett levande Västerbotten.
digital plattform
Event Logic växer med över 800 procent
och expanderar till övriga Norden.
Utmärkelse
Tourism in Skånes innovationsprojekt
prisas internationellt.
flyg
Eurowings lanserar
lanserar direktlinjer till Rom och Stuttgart från Arlanda.
8 000 hundar
Nordens största hundevent
är tillbaka i Göteborg.
Den 16–18 februari 2023
Elite Grand Hotel Norrköping
officiellt hotell till Future Echoes.
RSS
rss_icon
Länkar
Sverige positionerar sig inom hållbara event

Nu ska Sverige positioneras inom hållbara evenemang. I ett första steg får Riksidrottsförbundet, RF, 500 000 kronor för att tillsammans med tio aktörer utveckla projektet "Hållbara evenemangsstäder".

I det ingår att skapa en nationell plattform för samverkan kring lösningar för hållbara event.

Idag är alla städer och storstadsregioner i världen medveta om evenemangens möjliga bidrag till en positiv samhällsutveckling. Det gäller även i en bredare kontext. Men konkurrensen om att attrahera eventen är oerhört hård.

Ossian Stiernstrand är utvecklingschef för Göteborg & Co som är en av projektparterna bakom "Hållbara evenemangsstäder".

Han konstaterar att Sverige är ett litet land i sammanhanget och att de svenska städerna och regionerna inte tillhör de mest resursstarka aktörerna. För att möjliggöra fortsatt positiv utveckling krävs därför ständig innovationsförmåga.

–  Internationellt dominerar den ekonomiska dimensionen när värdeskapandet av evenemang bedöms. Svenska städers stora möjlighet just nu är att positionera sig internationellt genom att erbjuda bättre genomföranden till potentiella arrangörer utifrån den ekologiska och sociala dimensionen som blir alltmer viktiga vid genomförandet och för kommunikationen för arrangörerna, säger Ossian Stiernstrand.

Övriga projektparter just nu: Riksidrottsförbundet/Centrum för idrottsevenemang, Svenska Fotbollförbundet, Stockholm Visitors Board, Malmö turism/Evenemang, Regionförbundet Kalmar län, Destination Dalarna/Visit Dalarna, Inspiration Gotland, Centrum för turism, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, Mittuniversitetet/Etour och Besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond.