platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
Award winner
Lotta Boman, Sigtunahöjden
tilldelades IACCs Mel Hosansky Award.
söks från 10 augusti
Evenemangsstödet införs
måste vara minst 250 deltagare.
hotellnyttt
Qatar öppnar 105 nya hotell
inför Fotbolls-VM 2022.
Bra inititativ
Seoul Convention Bureau
bjöd in till en online-kampanj för att lyfta MICE-industrin.
30 nov - 2 dec 2021
IBTM World öppnar registreringen för Hosted Buyers
mässan för första gången i hybridformat.
växande mötesplats
Nytt toppmodernt storkök
i Scandinavian XPO byggdes på rekordtid.
mässor skapar möten
Stockholm Furniture & Light Fair
storsatsar på 2022 - skandinavisk design får större fokus än någonsin tidigare.
hotellutveckling
Pride House
checkar in på Clarion Hotel Stockholm.
mötesskapare
Internetstiftelsen
öppnar ett nordiskt chapter för World Wide Web Consortium, W3C.

Ny guide planerar Skånerundan
– lokala drycker kombineras med mat, cykling, vandring och kultur.
RSS
rss_icon
Länkar
Sverige positionerar sig inom hållbara event

Nu ska Sverige positioneras inom hållbara evenemang. I ett första steg får Riksidrottsförbundet, RF, 500 000 kronor för att tillsammans med tio aktörer utveckla projektet "Hållbara evenemangsstäder".

I det ingår att skapa en nationell plattform för samverkan kring lösningar för hållbara event.

Idag är alla städer och storstadsregioner i världen medveta om evenemangens möjliga bidrag till en positiv samhällsutveckling. Det gäller även i en bredare kontext. Men konkurrensen om att attrahera eventen är oerhört hård.

Ossian Stiernstrand är utvecklingschef för Göteborg & Co som är en av projektparterna bakom "Hållbara evenemangsstäder".

Han konstaterar att Sverige är ett litet land i sammanhanget och att de svenska städerna och regionerna inte tillhör de mest resursstarka aktörerna. För att möjliggöra fortsatt positiv utveckling krävs därför ständig innovationsförmåga.

–  Internationellt dominerar den ekonomiska dimensionen när värdeskapandet av evenemang bedöms. Svenska städers stora möjlighet just nu är att positionera sig internationellt genom att erbjuda bättre genomföranden till potentiella arrangörer utifrån den ekologiska och sociala dimensionen som blir alltmer viktiga vid genomförandet och för kommunikationen för arrangörerna, säger Ossian Stiernstrand.

Övriga projektparter just nu: Riksidrottsförbundet/Centrum för idrottsevenemang, Svenska Fotbollförbundet, Stockholm Visitors Board, Malmö turism/Evenemang, Regionförbundet Kalmar län, Destination Dalarna/Visit Dalarna, Inspiration Gotland, Centrum för turism, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, Mittuniversitetet/Etour och Besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond.