platsannonser
Vi söker Event Sales Manager
till 
CWT MEETINGS & EVENTS
nyheter
Snabb tillväxt
IACC
får 63 nya medlemmar i Danmark.
forskning skapar möten
Vetenskapsrådet ger pengar
till forskarskola för lärare i idrott och hälsa.
prisbelönta
Hotell Kristina i Sigtuna
är vinnare av Ekoutmaningen 2018.
forskning skapar möten
Köpenhamn får globalt forskningscenter
mot antibiotikaresistens.
events skapar möten
Åre 2019 ISO-certifierade som hållbart event
Förväntas få 700 miljoner TV-tittare och locka 120 000 besökare.
innovationsfrämjare
Idag invigs Comfort Hotel Kista
och sänder Sveriges längst Businesspodd.
samordning och långsiktighet
Kreativa industrin växlar upp
med ny organisation.
Awardswinning
Göteborg toppar världsranking
i hållbarhet för tredje året.
Events skapar möten
​Para-EM i bordtennis
till Helsingborg 2019.
hotellnytt
Massivt engagemang för att namnge Mölndalshotell
Det nya namnet är Quality Hotel The Weaver.
RSS
rss_icon
Länkar
Sverige positionerar sig inom hållbara event

Nu ska Sverige positioneras inom hållbara evenemang. I ett första steg får Riksidrottsförbundet, RF, 500 000 kronor för att tillsammans med tio aktörer utveckla projektet "Hållbara evenemangsstäder".

I det ingår att skapa en nationell plattform för samverkan kring lösningar för hållbara event.

Idag är alla städer och storstadsregioner i världen medveta om evenemangens möjliga bidrag till en positiv samhällsutveckling. Det gäller även i en bredare kontext. Men konkurrensen om att attrahera eventen är oerhört hård.

Ossian Stiernstrand är utvecklingschef för Göteborg & Co som är en av projektparterna bakom "Hållbara evenemangsstäder".

Han konstaterar att Sverige är ett litet land i sammanhanget och att de svenska städerna och regionerna inte tillhör de mest resursstarka aktörerna. För att möjliggöra fortsatt positiv utveckling krävs därför ständig innovationsförmåga.

–  Internationellt dominerar den ekonomiska dimensionen när värdeskapandet av evenemang bedöms. Svenska städers stora möjlighet just nu är att positionera sig internationellt genom att erbjuda bättre genomföranden till potentiella arrangörer utifrån den ekologiska och sociala dimensionen som blir alltmer viktiga vid genomförandet och för kommunikationen för arrangörerna, säger Ossian Stiernstrand.

Övriga projektparter just nu: Riksidrottsförbundet/Centrum för idrottsevenemang, Svenska Fotbollförbundet, Stockholm Visitors Board, Malmö turism/Evenemang, Regionförbundet Kalmar län, Destination Dalarna/Visit Dalarna, Inspiration Gotland, Centrum för turism, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, Mittuniversitetet/Etour och Besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond.