platsannonser
Vi söker Event Sales Manager
till 
CWT MEETINGS & EVENTS
nyheter

Lounge Summit 4 april i Göteborg.
Nu är programmet presenterat, nästan 30 talare.
resor skapar möten
Nordic Choice Hotels inleder samarbete med Nordic Travel och Visit Group
- ska underlätta bokningen av paketlösningar.
World Water Day
För andra året i rad
tar Clarion Hotel Amaranten upp kampen för rent vatten för alla.
hotellnytt
Skanska bygger nollenergihotell
i Solna för cirka 470 miljoner kronor. Comfort Hotels har driften.
Event skapar möten
Strategi för bättre evenemang till Luleåborna
Ska vara klar i maj/juni.
Möten skapar affärer
Årets Mötespris går till Uddeholms AB
Självklara vinnare 2019.
nya kunskaper
Meeting Design Week
den 10 och 11 april i Helsingfors.
Omvärldsanalys
Nytt från Las Vegas:
Hotellrobotar, interaktiva golfbanor och världens första robotbartender
Kongress
Ungas utsatthet diskuteras
när Riksförbundet för fältarbetare träffas i Borås.
norskt bolag till sverige
Get Together öppnar i Stockholm
– 
ny aktör inom gruppresor och event.
RSS
rss_icon
Länkar
Sverige positionerar sig inom hållbara event

Nu ska Sverige positioneras inom hållbara evenemang. I ett första steg får Riksidrottsförbundet, RF, 500 000 kronor för att tillsammans med tio aktörer utveckla projektet "Hållbara evenemangsstäder".

I det ingår att skapa en nationell plattform för samverkan kring lösningar för hållbara event.

Idag är alla städer och storstadsregioner i världen medveta om evenemangens möjliga bidrag till en positiv samhällsutveckling. Det gäller även i en bredare kontext. Men konkurrensen om att attrahera eventen är oerhört hård.

Ossian Stiernstrand är utvecklingschef för Göteborg & Co som är en av projektparterna bakom "Hållbara evenemangsstäder".

Han konstaterar att Sverige är ett litet land i sammanhanget och att de svenska städerna och regionerna inte tillhör de mest resursstarka aktörerna. För att möjliggöra fortsatt positiv utveckling krävs därför ständig innovationsförmåga.

–  Internationellt dominerar den ekonomiska dimensionen när värdeskapandet av evenemang bedöms. Svenska städers stora möjlighet just nu är att positionera sig internationellt genom att erbjuda bättre genomföranden till potentiella arrangörer utifrån den ekologiska och sociala dimensionen som blir alltmer viktiga vid genomförandet och för kommunikationen för arrangörerna, säger Ossian Stiernstrand.

Övriga projektparter just nu: Riksidrottsförbundet/Centrum för idrottsevenemang, Svenska Fotbollförbundet, Stockholm Visitors Board, Malmö turism/Evenemang, Regionförbundet Kalmar län, Destination Dalarna/Visit Dalarna, Inspiration Gotland, Centrum för turism, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, Mittuniversitetet/Etour och Besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond.