platsannonser
nyheter
61 kontor i 31 länder
MCI
öppnar kontor i Hamburg.
flygnytt
Finnair öppnar ny rutt
till Busan under sommaren 2020.
hotellnytt
Ikoniska Borgafjäll hotell
i ny regi.
stora möten
Reykjavik får European Film Awards-galan 2020
1400 samlas för att sola sig i glansen.
Stockholm med på topplistan
Fortsatt tillväxt bland europeiska städer
European Cities Marketing Benchmarking Report 2019 är här.

MPI Sweden nedlagt
Nu gäller MPI Scandinavia.
nytt jobb
Karin Liberg
ny CIO för Resia Travel Group.
Klättrade 21 platser i ICCA-statistiken
Antalet möten och idrottsevenemang
ökar i Uppsala.
Möten & Events
Västsvenska besöksnäringsföretag
tar emot internationell naturturism-kongress i höst.
framtidskunskaper
Water&Wastewater
– ny internationell VA-mässa 2021.
RSS
rss_icon
Länkar
Majoriteten av storbolagen ökar sina investeringar inom marknadsföring

Över hälften av de svenska bolag som omsätter mer än en miljard kronor planerar att öka sina investeringar inom marknadsföring under nästa år.

Det visar en undersökning genomförd av nätverket Marknadscheferna och reklambyrån Pyramid Communication.

I september inbjöds landets marknadschefer, från företag med över tio miljoner kronor i omsättning, att svara på frågor om deras satsningar inom marknadsföring och hur de planerar sina investeringar de närmaste åren.

Frågorna ställdes till 3 500 marknadschefer som är medlemmar i nätverket Marknadscheferna i Stockholmsregionen (inklusive Mälardalen), Göteborgsregionen och Malmöregionen. 282 personer svarade på enkäten.

– Undersökningen ska genomföras varje år, på så vis skapas ett marknadsföringsindex som vi tror kan bli intressant och användbart för beslutsfattare inom marknadsföring, säger Ulf Vanselius, vd för Pyramid Communication.

Årets undersökning visar bland annat att 52,1 procent av bolagen som omsätter över en miljard kronor planerar att öka sina investeringar år 2016.

Motsvarande siffra för bolag som omsätter mindre än 500 miljoner kronor är 36,5 procent.

Samtidigt ser man att 16 procent av de mindre företagen tänker minska sina investeringar för samma period.

Bland storbolagen är det enligt undersökningen 7,6 procent som tänker dra ner på sin marknadsbudget.

Enligt PeO Axelsson, vd för Marknadscheferna, finns det relativt lite statistik att luta sig emot om man exempelvis ska arbeta fram en ny marknadsföringsbudget.

– Vår förhoppning med det nya indexet är att det ska ge våra medlemmar och även andra en indikation på hur trenden ser ut bland företag, något som förhoppningsvis kan underlätta deras arbete, säger han.

 

Här laddar du ner hela undersökningen.