platsannonser
Vi söker Event Sales Manager
till 
CWT MEETINGS & EVENTS
nyheter
möten förflyttar kunskap
​Nyckeln överlämnad
till Borås Kongress.

Elmia Subcontractor:
Industrin i förändring. Riktning framåt.
omvärldsanalys
Scottish Event Campus (SEC)
skapar en global anläggning för events i världsklass
Snabb tillväxt
IACC
får 63 nya medlemmar i Danmark.
forskning skapar möten
Vetenskapsrådet ger pengar
till forskarskola för lärare i idrott och hälsa.
prisbelönta
Hotell Kristina i Sigtuna
är vinnare av Ekoutmaningen 2018.
forskning skapar möten
Köpenhamn får globalt forskningscenter
mot antibiotikaresistens.
events skapar möten
Åre 2019 ISO-certifierade som hållbart event
Förväntas få 700 miljoner TV-tittare och locka 120 000 besökare.
innovationsfrämjare
Idag invigs Comfort Hotel Kista
och sänder Sveriges längst Businesspodd.
samordning och långsiktighet
Kreativa industrin växlar upp
med ny organisation.
RSS
rss_icon
Länkar
Majoriteten av storbolagen ökar sina investeringar inom marknadsföring

Över hälften av de svenska bolag som omsätter mer än en miljard kronor planerar att öka sina investeringar inom marknadsföring under nästa år.

Det visar en undersökning genomförd av nätverket Marknadscheferna och reklambyrån Pyramid Communication.

I september inbjöds landets marknadschefer, från företag med över tio miljoner kronor i omsättning, att svara på frågor om deras satsningar inom marknadsföring och hur de planerar sina investeringar de närmaste åren.

Frågorna ställdes till 3 500 marknadschefer som är medlemmar i nätverket Marknadscheferna i Stockholmsregionen (inklusive Mälardalen), Göteborgsregionen och Malmöregionen. 282 personer svarade på enkäten.

– Undersökningen ska genomföras varje år, på så vis skapas ett marknadsföringsindex som vi tror kan bli intressant och användbart för beslutsfattare inom marknadsföring, säger Ulf Vanselius, vd för Pyramid Communication.

Årets undersökning visar bland annat att 52,1 procent av bolagen som omsätter över en miljard kronor planerar att öka sina investeringar år 2016.

Motsvarande siffra för bolag som omsätter mindre än 500 miljoner kronor är 36,5 procent.

Samtidigt ser man att 16 procent av de mindre företagen tänker minska sina investeringar för samma period.

Bland storbolagen är det enligt undersökningen 7,6 procent som tänker dra ner på sin marknadsbudget.

Enligt PeO Axelsson, vd för Marknadscheferna, finns det relativt lite statistik att luta sig emot om man exempelvis ska arbeta fram en ny marknadsföringsbudget.

– Vår förhoppning med det nya indexet är att det ska ge våra medlemmar och även andra en indikation på hur trenden ser ut bland företag, något som förhoppningsvis kan underlätta deras arbete, säger han.

 

Här laddar du ner hela undersökningen.