nyheter
Miljonförluster
Stora ekonomiska konsekvenser
när Världscupen i Skidskytte flyttas från Östersund.
nytt jobb
Sånga-Säby
blickar framåt med ny vd.
Nordic Travel Clearing:
Tjänsteresandet ökar igen
- upp 94 procent sedan i mars.
Tvåa i Europa
​Helsingborg
är en av Europas mest innovativa städer enligt EU-kommissionen.
ikoniskt hotell
Arne Jacobsens
världsberömda designhotell firar 60 år.
50 000 besökare räcker inte
Naturum Falsterbo hotas
– kan bli del av ett spahotell.
bakslag för det personliga mötet
IBTM World 2020-ställs in
men blir virtuell.
utvecklande möten
Bo Frank, Växjö kommun,
är omvald till styrelsen i nätverket Energy Cities.
skapar ny plattform
Dubai Tourism bildar specialkommittee för Business Events
öppnar hela mötesindustrin den 1 oktober.
2000 deltagande företag
Stort intresse
för taiwanesisk plattform om covid-19.
RSS
rss_icon
Länkar
CWT: Möten på hemmaplan ökar under 2016

För fjärde året i rad publicerar CWT Meetings & Events, 2016 Meetings and Events Forecast som ger mötesinköpare och mötesplanerare underlag för att förstå vad som väntar runt hörnet till nästa år: Hur de budgeterar, fokuserar och på bästa sätt optimerar sin mötesinvestering.

Enligt rapporten fortsätter Europa att vara ostadigt under nästa år, vilket medför att många företag skär i sina mötesbudgetar. Möten på hemmaplan ökar medan utlandsmöten minskar i hela Europa.

– Vi ser en generell trend på inköpssidan för möten och events som syftar till att minska kostnader, vilket man kan göra genom att titta på hela flödet från planering, till mötespolicy, förhandling och genomförande. I snitt så pratar vi om en besparing på 13 procent på företagens totala möteskostnader över ett år, säger Pernilla Andrén, Senior Director CWT Meetings & Events, Nordic Zone.

– Ur ett globalt perspektiv får vi se en liten ökning i kostnad per deltagare och även en modest ökning av gruppstorlek.

Undantaget är Asien och Stillahavsområdet som ökar betydligt mer (plus 5 procent i kostnad per deltagare samt plus 11 procent ökning av gruppstorlek) än övriga marknader. Vilket i huvudsak drivs av stor efterfrågan från Kina och Indien.

Även i USA ökar utgiften per deltagare mer än snittet (plus 4,5 procent) eftersom kostnaden för mat och dryck fortsätter att driva upp priserna.