platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
Award winner
Lotta Boman, Sigtunahöjden
tilldelades IACCs Mel Hosansky Award.
söks från 10 augusti
Evenemangsstödet införs
måste vara minst 250 deltagare.
hotellnyttt
Qatar öppnar 105 nya hotell
inför Fotbolls-VM 2022.
Bra inititativ
Seoul Convention Bureau
bjöd in till en online-kampanj för att lyfta MICE-industrin.
30 nov - 2 dec 2021
IBTM World öppnar registreringen för Hosted Buyers
mässan för första gången i hybridformat.
växande mötesplats
Nytt toppmodernt storkök
i Scandinavian XPO byggdes på rekordtid.
mässor skapar möten
Stockholm Furniture & Light Fair
storsatsar på 2022 - skandinavisk design får större fokus än någonsin tidigare.
hotellutveckling
Pride House
checkar in på Clarion Hotel Stockholm.
mötesskapare
Internetstiftelsen
öppnar ett nordiskt chapter för World Wide Web Consortium, W3C.

Ny guide planerar Skånerundan
– lokala drycker kombineras med mat, cykling, vandring och kultur.
RSS
rss_icon
Länkar
CWT: Möten på hemmaplan ökar under 2016

För fjärde året i rad publicerar CWT Meetings & Events, 2016 Meetings and Events Forecast som ger mötesinköpare och mötesplanerare underlag för att förstå vad som väntar runt hörnet till nästa år: Hur de budgeterar, fokuserar och på bästa sätt optimerar sin mötesinvestering.

Enligt rapporten fortsätter Europa att vara ostadigt under nästa år, vilket medför att många företag skär i sina mötesbudgetar. Möten på hemmaplan ökar medan utlandsmöten minskar i hela Europa.

– Vi ser en generell trend på inköpssidan för möten och events som syftar till att minska kostnader, vilket man kan göra genom att titta på hela flödet från planering, till mötespolicy, förhandling och genomförande. I snitt så pratar vi om en besparing på 13 procent på företagens totala möteskostnader över ett år, säger Pernilla Andrén, Senior Director CWT Meetings & Events, Nordic Zone.

– Ur ett globalt perspektiv får vi se en liten ökning i kostnad per deltagare och även en modest ökning av gruppstorlek.

Undantaget är Asien och Stillahavsområdet som ökar betydligt mer (plus 5 procent i kostnad per deltagare samt plus 11 procent ökning av gruppstorlek) än övriga marknader. Vilket i huvudsak drivs av stor efterfrågan från Kina och Indien.

Även i USA ökar utgiften per deltagare mer än snittet (plus 4,5 procent) eftersom kostnaden för mat och dryck fortsätter att driva upp priserna.