platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
Dörrarna öppnas
Borås fylls av besökare igen
tre kongresser samma vecka plus EM-kval i fotboll för F16.
27 oktober
Ny dansk-svenskjobbmässa
på Malmömässan.
Cool konst
Tre dolda kulturgårdar
i Litauens främsta städer.
Flygnytt
AMF investerar 200 miljoner
i flygbolaget BRA.
skapar stark position
Hybrid+,
ny metod för mötesupplevelser lanseras av Göteborg & Co.
Hotellnytt
Scandic rapporterar starkt resultat
och kassaflöde för tredje kvartalet 2021.
öppnar maj 2022
Prisbelönt Auschwitz-utställning
kommer till Malmö.
Framtidens städer
Undersökning:
Lund är en av världens smartaste städer.
30 November–2 december
Följ med Meetings International till IBTM World i Barcelona
Var med när världen öppnar igen.
13–16 november 2022
Krakow blir värd för Icca-kongressen 2022
En enorm framgång inte bara för staden, utan för hela landet.
RSS
rss_icon
Länkar
CWT: Möten på hemmaplan ökar under 2016

För fjärde året i rad publicerar CWT Meetings & Events, 2016 Meetings and Events Forecast som ger mötesinköpare och mötesplanerare underlag för att förstå vad som väntar runt hörnet till nästa år: Hur de budgeterar, fokuserar och på bästa sätt optimerar sin mötesinvestering.

Enligt rapporten fortsätter Europa att vara ostadigt under nästa år, vilket medför att många företag skär i sina mötesbudgetar. Möten på hemmaplan ökar medan utlandsmöten minskar i hela Europa.

– Vi ser en generell trend på inköpssidan för möten och events som syftar till att minska kostnader, vilket man kan göra genom att titta på hela flödet från planering, till mötespolicy, förhandling och genomförande. I snitt så pratar vi om en besparing på 13 procent på företagens totala möteskostnader över ett år, säger Pernilla Andrén, Senior Director CWT Meetings & Events, Nordic Zone.

– Ur ett globalt perspektiv får vi se en liten ökning i kostnad per deltagare och även en modest ökning av gruppstorlek.

Undantaget är Asien och Stillahavsområdet som ökar betydligt mer (plus 5 procent i kostnad per deltagare samt plus 11 procent ökning av gruppstorlek) än övriga marknader. Vilket i huvudsak drivs av stor efterfrågan från Kina och Indien.

Även i USA ökar utgiften per deltagare mer än snittet (plus 4,5 procent) eftersom kostnaden för mat och dryck fortsätter att driva upp priserna.