platsannonser
Projektledare
Akademikonferens.
Projektkoordinator
till Akademikonferens.
Chef för möten och event
till Uppsala Konsert & Kongress.
nyheter
hållbarhet
Easyfairs diplomerade
enligt den nationella miljöledningsstandarden Svensk Miljöbas.
hotellnytt
GCCH
köper Hotel Park Allé i Kristianstad.
Mässor skapar möten
Återöppnat Elmia:
Ett unikt mäss- och mötesår.
29/12-8/1
Malmö:
Vinterspelens universum återuppstår på ny plats.
nytt jobb
Josefine Gudmundson
blir hotelldirektör för Clarion Hotel The Pier.
26-27 juni 2023
Sverige arrangerar stor life science-kongress
som del av EU-ordförandeskapet.
Satsar på Business Events
Macaos kasinon satsar framåt på Business Events
investerar runt 170 miljarder kommande decenniet.
Event
Skåne Trendrapport 2022
Event in Skåne: Det har hänt magiska saker i Skåne under 2022.
Omvärldsanalys
Sju mötes- och eventtrender som du behöver känna till inför 2023
Utdrag ur eboken 7 Meeting and Event Trends You Need to Know for 2023.
Omvärldsanalys
Det är dags att bana nya spår för eventplanerare
Alla tecken pekar mot ett hektiskt 2023.
RSS
rss_icon
Länkar
CWT: Möten på hemmaplan ökar under 2016

För fjärde året i rad publicerar CWT Meetings & Events, 2016 Meetings and Events Forecast som ger mötesinköpare och mötesplanerare underlag för att förstå vad som väntar runt hörnet till nästa år: Hur de budgeterar, fokuserar och på bästa sätt optimerar sin mötesinvestering.

Enligt rapporten fortsätter Europa att vara ostadigt under nästa år, vilket medför att många företag skär i sina mötesbudgetar. Möten på hemmaplan ökar medan utlandsmöten minskar i hela Europa.

– Vi ser en generell trend på inköpssidan för möten och events som syftar till att minska kostnader, vilket man kan göra genom att titta på hela flödet från planering, till mötespolicy, förhandling och genomförande. I snitt så pratar vi om en besparing på 13 procent på företagens totala möteskostnader över ett år, säger Pernilla Andrén, Senior Director CWT Meetings & Events, Nordic Zone.

– Ur ett globalt perspektiv får vi se en liten ökning i kostnad per deltagare och även en modest ökning av gruppstorlek.

Undantaget är Asien och Stillahavsområdet som ökar betydligt mer (plus 5 procent i kostnad per deltagare samt plus 11 procent ökning av gruppstorlek) än övriga marknader. Vilket i huvudsak drivs av stor efterfrågan från Kina och Indien.

Även i USA ökar utgiften per deltagare mer än snittet (plus 4,5 procent) eftersom kostnaden för mat och dryck fortsätter att driva upp priserna.