Stockholmsmässan har skrivit avtal med Gastronomi Sverige om att stödja de svenska satsningarna i Bocuse d’Or, världens mest kända kocktävling.
– Vi vill bidra till att utveckla svensk gastronomi och därmed mat som en del av upplevelsen i besöksnäringen, säger Stockholmsmässans vd Patric Sjöberg.
De senaste åren har svensk matlagning haft stora framgångar internationellt, inte minst i den stora tävlingen Bocuse d’Or som ofta kallas “VM för kockar”.
I den senaste omgången tog Tommy Myllymäki guld i Europafinalen, och kom sedan på bronsplats i den internationella tävlingen som avgjordes i Frankrike i januari i år.
Nästa års svenska representant är Alexander Sjögren, vilket blev klart vid uttagningstävlingen på Restaurangakademin i förra veckan.
Uppladdningen och förberedelsearbetet för den kommande tävlingen har startat och leds av Gastronomi Sverige, en sammanslutning av flera namnkunniga kockar med det gemensamma målet att främja svensk gastronomi.
Stockholmsmässan går in som guldsponsor för den svenska satsningen, och drar sitt strå till stacken för att hjälpa Alexander Sjögren att bli så framgångsrik som möjligt i nästa års tävling.
Som en del i samarbetet medverkar Alexander Sjögren bland annat att under Mitt kök-mässan som genomförs på Stockholmsmässan den 5-8 november.
BIlden: Alexander Sjögren är Sveriges representant i kocktävlingen Bocuse d'Or Europé 2016, en satsning som Stockholmsmässan nu går in och sponsrar. Foto: Per-Erik Berglund.