Linköpings kommun satsar på ett samlat bolag med ett tydligt mål: Att lyfta Linköping till att bli en av landets tre främsta evenemangsstäder år 2030.
Arenabolaget har fått i uppdrag av Linköpings kommun att effektivisera och förstärka den befintliga organisationen för att möta nya mål för en attraktiv eventstad, men även för att ge Linköping en tydligare position som besöks-, mötes-, och evenemangsstad.
– Vi höjer ambitionerna. Nu skapar vi en organisation för att bli topp tre inom event i Sverige. Det ska bli fler arrangemang i internationell toppklass här. Det skapar jobb och gör Linköping ännu mer attraktivt, säger kommunalrådet Jakob Björneke (S).
I den utökade satsningen är strategin, som ska lyfta staden till att bli en av landets tre främsta evenemangsstäder med nationell och internationell lyskraft, central.
Enligt kommunalrådet har eventstrategin sin utgångspunkt i Linköpings styrkor, det vill säga kunskap och innovation, kultur och hälsa samt nöje och idrott.
– Vi har redan en skicklig organisation som har arbetat med att stärka besöksnäringen i Linköping under de senaste åren. Nu vässar vi den ytterligare, säger Eva Joelsson, styrelseordförande för Arenabolaget.
Bolaget får i sin nya form ansvaret för att utveckla hela Linköpings besöksnäring och inte enbart för de anläggningar och arenor man har ansvarat för tidigare, främst Konsert & Kongress och Saab Arena.
För att tydliggöra det utökade uppdraget finns ett förslag om att bolaget under hösten byter namn till Visit Linköping & Co. Det beslutas slutgiltigt av kommunfullmäktige, men behandlas dessförinnan i kommunstyrelsen.
Bilden: Elite Stora Hotellet i Linköping en del av mötesindustrin i staden som höjer sina ambitioner.