platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
23-24 mars 2022
Tommy Myllymäki
ny president för Bocuse d’Or Sweden.
fint pris
Sofia B Olsson
restaurang Vrå på Clarion Hotel Post i Göteborg får Tore Wretmans guldmedalj.
nytt jobb
Emma Keenan
ny vd och hotelldirektör för Comfort Hotel Västerås.
17-18 maj 2022
A Sustainable Tomorrow och Cradlenet
inleder samarbete med Nordic Sustainability Expo.
100 000 kronor
Vasaloppet
vinner Stora Turismpriset 2021.
4 december 2021
Internationella lärarkonferensen researchED
kommer till Haninge - med fokus på forskning och skola.
IMEX 30 nov - 2 dec
Trenderna inom evenemangsteknik
ökar engagemanget i ROI-investeringen.
mot nya rekord
Ullevi renoveras
för minst 16 miljoner kronor.
flygbokningssystem
Booking Holdings
förvärvar svenska Etraveli Group för över 17 miljarder kronor.
kultur och möten
Elite Hotels
blir huvudsponsor till Augustpriset.
RSS
rss_icon
Länkar
Arlanda – "Chinese Friendly Airport"

Värdar som förstår vad kineser vill ha, menyer och skyltar på kinesiska.

Den kinesiska marknaden blir allt viktigare för svensk turism och näringsliv. Antalet kinesiska gästnätter i Sverige har mer än fördubblats sedan 2009.

Nu ska Stockholm Arlanda Airport utvecklas till en ”Chinese Friendly Airport” för de asiatiska besökarna. Lite mer likt Kina helt enkelt.

I år beräknas kinesiska resenärer stå för nästan 250 000 gästnätter i Sverige. Det innebär en ökning med 26 procent jämfört med förra året. Från 2009 har de kinesiska gästnätterna ökat med 107 procent, och Kina är nu näst största utomeuropeiska besöksland i Sverige efter USA.

Möjligheten att flyga till Asien och Kina förstärks rejält när SAS etablerar en ny direktlinje mellan Stockholm och Hongkong, staden som rankas som världens tredje viktigaste finanscentrum efter London och New York.

Från Hongkongs internationella flygplats finns det direktförbindelser till 180 flygplatser, och det är den största flygplatsen i världen för frakt.

Resandeströmmen mellan Asien och Sverige förväntas växa kraftigt de kommande åren. Därför gör Arlanda flera anpassningar till kinesiska resenärer: Arlanda ska utvecklas till en ”Sister Airport” till Beijings flygplats i samarbete med Capital Airports Holding Company i Beijing.

Det här möts de kinesiska resenärerna av när de kommer till Arlanda:

• Välkomstvärdar som fått serviceutbildning i kinesisk kultur.

• Mobila informationsdeskar och iPads finns till terminalvärdarnas hjälp.

• En anpassad webbsida med information på kinesiska. Sidan har information om shopping, transport till och från Stockholm, specialerbjudanden och taxfree-återbetalning för inköp i Sverige.

• Välkomstfolder på kinesiska som delas ut vid ankomstgaten, av terminalvärdar och i Swedavias ankomstservice och informationsdiskar.

• I transit finns en digital terminalkarta där resenären kan skanna sitt boardingkort för att hitta den närmaste vägen till sin gate eller till shopping.

Det görs även flera andra förändringar för att underlätta för kinesiska besökare:

• En kinesisk food truck – Beijing 8 – är ett nytt restaurangkoncept som öppnar i transithallen i terminal 5.

• Flera restauranger översätter sina menyer till kinesiska för att underlätta service och beställningar.

• Kineser vill i allmänhet inte ha kalla drycker. Arlanda ser till att asiatiska resenärer i transit kan fylla på varmt vatten i sina termosar.

• Specialkampanjer genomförs i butikerna inför asiatiska högtider som exempelvis det kinesiska nyåret.

Parallellt har Swedavia öppnat sitt första internationella satellitkontor i Hongkong för att skapa ett engagemang och samarbete med flygbolag och andra etablerade aktörer i Asien.

Målet är att på plats utveckla befintliga och nya samarbeten med näringsliv och turism i syfte att förbättra tillgängligheten till den viktiga asiatiska marknaden och bidra till ett ökat utbyte mellan Kina och Sverige.

Swedavia vill, i samarbete med flygbolag, Visit Sweden och Stockholm Visitors Board, skapa en positiv Sverige- och Stockholmsbild som lockar till ökat resande till och från den asiatiska marknaden.

 

Bilden: Stockholm Arlanda Airport dekoreras för att underlätta för den ström av kinesiska resenärer som väntas komma till Sverige. Foto: Micke Bayart.