platsannonser
Strategisk projektledare
Destination Eskilstuna
nyheter
flygnytt
Flybe
blir Virgin Connect.
sju gånger pengarna
​Malmöfestivalens turister
genererar 153 miljoner kronor till staden i turistekonomi.
FLygnytt
Finnair i nytt samarbete
med Fiji Airways.
18-19 november 2020
Ny heltäckande hi-techmötesplats
lanseras i Kista.
18-20 oktober
Borås
har RFSL-kongressen 2019
möten utvecklar sin stad
Uppsala Convention Bureau får utökade resurser
Kommunen vill värva fler möten och evenemang.
mat och möten
Sigtunahöjden
sätter återigen Sverige på kartan i internationell kocktävling.

500 hotell kan tvingas stänga
på grund av Thomas Cooks konkurs.
17-18 oktober i Malmö
Honungs”champagne”
och närproducerat kan ge utländska besökare unika matminnen.
Fredag den 15 november
Talarfestivalen
återigen i Malmö, nu på Turning Torso.
RSS
rss_icon
Länkar
Arlanda – "Chinese Friendly Airport"

Värdar som förstår vad kineser vill ha, menyer och skyltar på kinesiska.

Den kinesiska marknaden blir allt viktigare för svensk turism och näringsliv. Antalet kinesiska gästnätter i Sverige har mer än fördubblats sedan 2009.

Nu ska Stockholm Arlanda Airport utvecklas till en ”Chinese Friendly Airport” för de asiatiska besökarna. Lite mer likt Kina helt enkelt.

I år beräknas kinesiska resenärer stå för nästan 250 000 gästnätter i Sverige. Det innebär en ökning med 26 procent jämfört med förra året. Från 2009 har de kinesiska gästnätterna ökat med 107 procent, och Kina är nu näst största utomeuropeiska besöksland i Sverige efter USA.

Möjligheten att flyga till Asien och Kina förstärks rejält när SAS etablerar en ny direktlinje mellan Stockholm och Hongkong, staden som rankas som världens tredje viktigaste finanscentrum efter London och New York.

Från Hongkongs internationella flygplats finns det direktförbindelser till 180 flygplatser, och det är den största flygplatsen i världen för frakt.

Resandeströmmen mellan Asien och Sverige förväntas växa kraftigt de kommande åren. Därför gör Arlanda flera anpassningar till kinesiska resenärer: Arlanda ska utvecklas till en ”Sister Airport” till Beijings flygplats i samarbete med Capital Airports Holding Company i Beijing.

Det här möts de kinesiska resenärerna av när de kommer till Arlanda:

• Välkomstvärdar som fått serviceutbildning i kinesisk kultur.

• Mobila informationsdeskar och iPads finns till terminalvärdarnas hjälp.

• En anpassad webbsida med information på kinesiska. Sidan har information om shopping, transport till och från Stockholm, specialerbjudanden och taxfree-återbetalning för inköp i Sverige.

• Välkomstfolder på kinesiska som delas ut vid ankomstgaten, av terminalvärdar och i Swedavias ankomstservice och informationsdiskar.

• I transit finns en digital terminalkarta där resenären kan skanna sitt boardingkort för att hitta den närmaste vägen till sin gate eller till shopping.

Det görs även flera andra förändringar för att underlätta för kinesiska besökare:

• En kinesisk food truck – Beijing 8 – är ett nytt restaurangkoncept som öppnar i transithallen i terminal 5.

• Flera restauranger översätter sina menyer till kinesiska för att underlätta service och beställningar.

• Kineser vill i allmänhet inte ha kalla drycker. Arlanda ser till att asiatiska resenärer i transit kan fylla på varmt vatten i sina termosar.

• Specialkampanjer genomförs i butikerna inför asiatiska högtider som exempelvis det kinesiska nyåret.

Parallellt har Swedavia öppnat sitt första internationella satellitkontor i Hongkong för att skapa ett engagemang och samarbete med flygbolag och andra etablerade aktörer i Asien.

Målet är att på plats utveckla befintliga och nya samarbeten med näringsliv och turism i syfte att förbättra tillgängligheten till den viktiga asiatiska marknaden och bidra till ett ökat utbyte mellan Kina och Sverige.

Swedavia vill, i samarbete med flygbolag, Visit Sweden och Stockholm Visitors Board, skapa en positiv Sverige- och Stockholmsbild som lockar till ökat resande till och från den asiatiska marknaden.

 

Bilden: Stockholm Arlanda Airport dekoreras för att underlätta för den ström av kinesiska resenärer som väntas komma till Sverige. Foto: Micke Bayart.