platsannonser
Vi söker Event Sales Manager
till 
CWT MEETINGS & EVENTS
nyheter
hotellnytt
Egencia presenterar
de 100 bästa affärsresehotellen 2019 – Sex svenska hotell med på topplistan.
nytt jobb
Patric Sjöberg
lämnar Stockholmsmässan i maj 2019.
globalt nätverk
Göteborg
vill bli Sveriges första Unesco City of Literature.
mötesakademin
Spännande samarbete
Mellan Vår Gård och House of Sparks.
hotellnytt
Passion Manager Sophia Allerth
förverkligar Stordalens kultur på Stockholms största hotell.
forskning skapar möten
110 miljoner
till biologiska läkemedel.
ökad hållbarhet
Uniaden:
Resan mot ännu ett miljömärkt event.
flygindustrin
Världens säkraste flygbolag
2019 utsedda.
hotellnytt
Fem arkitektkontor tävlar
om att gestalta Svenska Mässans fjärde torn.
Strategi
Nederländska Kongress & Turistbyrån
stänger sitt kontor i Stockholm.
RSS
rss_icon
Länkar
Arlanda – "Chinese Friendly Airport"

Värdar som förstår vad kineser vill ha, menyer och skyltar på kinesiska.

Den kinesiska marknaden blir allt viktigare för svensk turism och näringsliv. Antalet kinesiska gästnätter i Sverige har mer än fördubblats sedan 2009.

Nu ska Stockholm Arlanda Airport utvecklas till en ”Chinese Friendly Airport” för de asiatiska besökarna. Lite mer likt Kina helt enkelt.

I år beräknas kinesiska resenärer stå för nästan 250 000 gästnätter i Sverige. Det innebär en ökning med 26 procent jämfört med förra året. Från 2009 har de kinesiska gästnätterna ökat med 107 procent, och Kina är nu näst största utomeuropeiska besöksland i Sverige efter USA.

Möjligheten att flyga till Asien och Kina förstärks rejält när SAS etablerar en ny direktlinje mellan Stockholm och Hongkong, staden som rankas som världens tredje viktigaste finanscentrum efter London och New York.

Från Hongkongs internationella flygplats finns det direktförbindelser till 180 flygplatser, och det är den största flygplatsen i världen för frakt.

Resandeströmmen mellan Asien och Sverige förväntas växa kraftigt de kommande åren. Därför gör Arlanda flera anpassningar till kinesiska resenärer: Arlanda ska utvecklas till en ”Sister Airport” till Beijings flygplats i samarbete med Capital Airports Holding Company i Beijing.

Det här möts de kinesiska resenärerna av när de kommer till Arlanda:

• Välkomstvärdar som fått serviceutbildning i kinesisk kultur.

• Mobila informationsdeskar och iPads finns till terminalvärdarnas hjälp.

• En anpassad webbsida med information på kinesiska. Sidan har information om shopping, transport till och från Stockholm, specialerbjudanden och taxfree-återbetalning för inköp i Sverige.

• Välkomstfolder på kinesiska som delas ut vid ankomstgaten, av terminalvärdar och i Swedavias ankomstservice och informationsdiskar.

• I transit finns en digital terminalkarta där resenären kan skanna sitt boardingkort för att hitta den närmaste vägen till sin gate eller till shopping.

Det görs även flera andra förändringar för att underlätta för kinesiska besökare:

• En kinesisk food truck – Beijing 8 – är ett nytt restaurangkoncept som öppnar i transithallen i terminal 5.

• Flera restauranger översätter sina menyer till kinesiska för att underlätta service och beställningar.

• Kineser vill i allmänhet inte ha kalla drycker. Arlanda ser till att asiatiska resenärer i transit kan fylla på varmt vatten i sina termosar.

• Specialkampanjer genomförs i butikerna inför asiatiska högtider som exempelvis det kinesiska nyåret.

Parallellt har Swedavia öppnat sitt första internationella satellitkontor i Hongkong för att skapa ett engagemang och samarbete med flygbolag och andra etablerade aktörer i Asien.

Målet är att på plats utveckla befintliga och nya samarbeten med näringsliv och turism i syfte att förbättra tillgängligheten till den viktiga asiatiska marknaden och bidra till ett ökat utbyte mellan Kina och Sverige.

Swedavia vill, i samarbete med flygbolag, Visit Sweden och Stockholm Visitors Board, skapa en positiv Sverige- och Stockholmsbild som lockar till ökat resande till och från den asiatiska marknaden.

 

Bilden: Stockholm Arlanda Airport dekoreras för att underlätta för den ström av kinesiska resenärer som väntas komma till Sverige. Foto: Micke Bayart.