platsannonser
Strategisk projektledare
Destination Eskilstuna
nyheter
flera nya avtal
Rekordår för Svenska Möten
ökar med nio procent jämfört med 2018.
Omvärldsanalys
Haag internationella kongresser
växte med 48 procent under 2019.
Evenemang skapar möten
​Lund växer som evenemangsstad
arrangörer kan få evenemangsstöd.
nytt jobb
Darren John
gör om Råbaren till TAKs Izakaya.
133 000 hotellnätter utvärderade
Egencia presenterar de 100 bästa affärshotellen 2020
enligt deras kunder. Sju svenska hotell är med.
nytt jobb
Aliki Krantz - hotelldirektören som hittat hem:
”På Park Inn by Radisson Stockholm Solna finns allt jag brinner för”
mässor skapar möten
Lounge Expo och GastroNord
arrangeras 31 mars – 2 april.
service i världsklass
Clarion Hotel Sign
vill ta gästupplevelsen till en ny nivå och tillsätter ett unikt Guest Experience Team.
Hållbarhet
Östersjöns och Mälarens överlevnad
i fokus på Allt för sjön 2020.
nytt jobb
Per Keller lämnar Yasuragi
återvänder till Sundsvall för att öppna Clarion Hotel.
RSS
rss_icon
Länkar
Nu har även Gävle en convention bureau

Gävle kommun och turismföretagen i Gävle och Sandviken kraftsamlar för att locka fler stora evenemang och kongresser till Gästrikland i och med starten av Gävle Convention Bureau.

— Vi tror att vi kan öka antalet evenemang. Just nu säljer varje aktör för sig. Att gå ut offensivt och söka upp arrangörer kan ge stora effekter, säger Anna Östman, informations- och marknadschef på Gävle kommun till Arbetarbladet. Tidigare har det inte funnits något samarbete mellan olika aktörer inom mötesindustrin i Gästrikland. När en kongress eller konferens har anordnats har det varit arrangören själv som sökt upp en lämplig arena och bokat hotellrum samt ordnat med kringarrangemang. Gävle Convention Bureau ska – med en anställd säljare – arbeta aktivt för att sälja in Gävle och Sandviken som evenemangsstäder hos exempelvis organisationer, föreningar och företag. Det man ska erbjuda är paketlösningar med hotell och upplevelser.

— Det är ett mycket långsiktigt arbete. Om två till tre år märks effekterna i antalet besökare, men redan tidigare kommer det att synas i antal bokningar, säger Anna Östman. Gävle Convention Bureau finansieras av de deltagande aktörerna inom turismen och Gävle kommun. Budgeten på en miljon kronor per år går till den anställde säljarens lön och marknadsföringsmaterial. En säljare ska rekryteras inom kort.