nyheter
regional utveckling
Sex miljoner
investeras i nya XC-leder i Järvsö.
Hänger ditt företag med i utvecklingen?
PCO-nätverket Incon lanserar resurssida för Covid-19
med kontor på 170 destinationer.
coronautveckling
”Sveriges största digitala nätverkslunch”
100 deltagare möts när Jobbfestivalen och Yrkesdörren arrangerar med Max Burgers.
det finns en lösning
​Ställ inte in när det hettar till
– flytta fram istället.
ett steg i taget
Asiens mötes- och eventindustri
förväntas återhämta sig snabbare än andra kontinenter.
Hemester
Aktörer på Ven samarbetar
för att göra ön säker att besöka i sommar.
Första öppna kongresshallen i Skandinavien
Harpa Concert Hall and Conference Center
i Reykjavík är redo för tiden efter Covid-19.
mat skapar möten
Första uttagningen inför Årets Kock 2020
– här är kockarna som går vidare till kvaltävlingen.
hotellnytt
Radisson Blu Scandinavia Hotel i Göteborgshotell
blir familjeresort i sommar.
SM i matlagning
Stort intresse för Årets Kock 2020
– ansökningarna har gått upp med över 10 procent.
RSS
rss_icon
Länkar
Nu har även Gävle en convention bureau

Gävle kommun och turismföretagen i Gävle och Sandviken kraftsamlar för att locka fler stora evenemang och kongresser till Gästrikland i och med starten av Gävle Convention Bureau.

— Vi tror att vi kan öka antalet evenemang. Just nu säljer varje aktör för sig. Att gå ut offensivt och söka upp arrangörer kan ge stora effekter, säger Anna Östman, informations- och marknadschef på Gävle kommun till Arbetarbladet. Tidigare har det inte funnits något samarbete mellan olika aktörer inom mötesindustrin i Gästrikland. När en kongress eller konferens har anordnats har det varit arrangören själv som sökt upp en lämplig arena och bokat hotellrum samt ordnat med kringarrangemang. Gävle Convention Bureau ska – med en anställd säljare – arbeta aktivt för att sälja in Gävle och Sandviken som evenemangsstäder hos exempelvis organisationer, föreningar och företag. Det man ska erbjuda är paketlösningar med hotell och upplevelser.

— Det är ett mycket långsiktigt arbete. Om två till tre år märks effekterna i antalet besökare, men redan tidigare kommer det att synas i antal bokningar, säger Anna Östman. Gävle Convention Bureau finansieras av de deltagande aktörerna inom turismen och Gävle kommun. Budgeten på en miljon kronor per år går till den anställde säljarens lön och marknadsföringsmaterial. En säljare ska rekryteras inom kort.