nyheter
nytt jobb
Paul Lukes
blir ny vd på Clarion Hotel Post.
hotellnytt
Direktörsswop för Comfort Hotel
inkluderar Skandinaviens första nollenergihotell.
säkerhet & Hygien
​Svenska Möten
CovidClean™ certifierar mötesanläggningar.
Tillväxtverket satsar
Digital satsning på Västerås
som mötes- och evenemangsdestination.
digitalisera mera
Visit Stockholm och Tillväxtverket
satsar 8,3 miljoner på besöksnäring.
idéer som skapar möten
Karlstad: Nära 10 miljoner
fördelas till föreningar och organisationer 2021
NY detaljplan krävs
Lunds kongresshus ett steg närmare förverkligandet
Beslut om inriktning för mötesanläggningen, men vidare utredning krävs.
sammanslagning
Bokningsbolaget och Compro Möten & Event går samman
Nya Mice Bokningsbolaget AB ska möta morgondagens efterfrågan inom mötesindustrin.
automatisk bokningsbekräftelse
Nordic Choice Hotels utökar möjligheterna till digitala mötesbokningar
Succésatsning på online-bokning av mötesrum expanderas till 71 nordiska hotell.
ökad konkurrenskraft
Stor omställningsinsats för skånska mötesanläggningar
EU-medel ska ge bättre motståndskraft mot omvärldsförändringar.
RSS
rss_icon
Länkar
Nu har även Gävle en convention bureau

Gävle kommun och turismföretagen i Gävle och Sandviken kraftsamlar för att locka fler stora evenemang och kongresser till Gästrikland i och med starten av Gävle Convention Bureau.

— Vi tror att vi kan öka antalet evenemang. Just nu säljer varje aktör för sig. Att gå ut offensivt och söka upp arrangörer kan ge stora effekter, säger Anna Östman, informations- och marknadschef på Gävle kommun till Arbetarbladet. Tidigare har det inte funnits något samarbete mellan olika aktörer inom mötesindustrin i Gästrikland. När en kongress eller konferens har anordnats har det varit arrangören själv som sökt upp en lämplig arena och bokat hotellrum samt ordnat med kringarrangemang. Gävle Convention Bureau ska – med en anställd säljare – arbeta aktivt för att sälja in Gävle och Sandviken som evenemangsstäder hos exempelvis organisationer, föreningar och företag. Det man ska erbjuda är paketlösningar med hotell och upplevelser.

— Det är ett mycket långsiktigt arbete. Om två till tre år märks effekterna i antalet besökare, men redan tidigare kommer det att synas i antal bokningar, säger Anna Östman. Gävle Convention Bureau finansieras av de deltagande aktörerna inom turismen och Gävle kommun. Budgeten på en miljon kronor per år går till den anställde säljarens lön och marknadsföringsmaterial. En säljare ska rekryteras inom kort.