platsannonser
nyheter
hotellnytt
Nordic Choice Hotels rebellkedja
Comfort Hotel tar mark på hotellscenen i Stockholm.
hotellnytt
Ulrika Andersson
blir ny hotelldirektör på Radisson Blu Hotel i Lund.

Internationell kongress till Borås
iConference får cirka 450 deltagare.
280 möten och events under 2018
Halmstads Teater
satsar på nationella och internationella möten.
kunskapsöverföring
Internationell mätkongress till Borås
Mötet förväntas locka 200 deltagare.
event skapar möten
Premiär för Göteborgs egna och unika bubbelevent
champagne, cava, crémant och prosecco i fokus.
Hållbarhet
BRA skriver flyghistoria igen:
idag landade världens mest klimateffektiva flygning på Bromma flygplats.
nytt jobb
Martin Åkesson
Ny vd på Radisson Blu Hotel, Malmö
nytt jobb
Magnus Prössel
ny Head Chef på Radisson Blu Malmö.
innovationer prisas
De vann Svenska Mötespriset 2019
Årets Mötesplats – Thoresta Herrgård, Bro.
RSS
rss_icon
Länkar
Nu har även Gävle en convention bureau

Gävle kommun och turismföretagen i Gävle och Sandviken kraftsamlar för att locka fler stora evenemang och kongresser till Gästrikland i och med starten av Gävle Convention Bureau.

— Vi tror att vi kan öka antalet evenemang. Just nu säljer varje aktör för sig. Att gå ut offensivt och söka upp arrangörer kan ge stora effekter, säger Anna Östman, informations- och marknadschef på Gävle kommun till Arbetarbladet. Tidigare har det inte funnits något samarbete mellan olika aktörer inom mötesindustrin i Gästrikland. När en kongress eller konferens har anordnats har det varit arrangören själv som sökt upp en lämplig arena och bokat hotellrum samt ordnat med kringarrangemang. Gävle Convention Bureau ska – med en anställd säljare – arbeta aktivt för att sälja in Gävle och Sandviken som evenemangsstäder hos exempelvis organisationer, föreningar och företag. Det man ska erbjuda är paketlösningar med hotell och upplevelser.

— Det är ett mycket långsiktigt arbete. Om två till tre år märks effekterna i antalet besökare, men redan tidigare kommer det att synas i antal bokningar, säger Anna Östman. Gävle Convention Bureau finansieras av de deltagande aktörerna inom turismen och Gävle kommun. Budgeten på en miljon kronor per år går till den anställde säljarens lön och marknadsföringsmaterial. En säljare ska rekryteras inom kort.