platsannonser
Vi söker Event Sales Manager
till 
CWT MEETINGS & EVENTS
nyheter

Lounge Summit 4 april i Göteborg.
Nu är programmet presenterat, nästan 30 talare.
resor skapar möten
Nordic Choice Hotels inleder samarbete med Nordic Travel och Visit Group
- ska underlätta bokningen av paketlösningar.
World Water Day
För andra året i rad
tar Clarion Hotel Amaranten upp kampen för rent vatten för alla.
hotellnytt
Skanska bygger nollenergihotell
i Solna för cirka 470 miljoner kronor. Comfort Hotels har driften.
Event skapar möten
Strategi för bättre evenemang till Luleåborna
Ska vara klar i maj/juni.
Möten skapar affärer
Årets Mötespris går till Uddeholms AB
Självklara vinnare 2019.
nya kunskaper
Meeting Design Week
den 10 och 11 april i Helsingfors.
Omvärldsanalys
Nytt från Las Vegas:
Hotellrobotar, interaktiva golfbanor och världens första robotbartender
Kongress
Ungas utsatthet diskuteras
när Riksförbundet för fältarbetare träffas i Borås.
norskt bolag till sverige
Get Together öppnar i Stockholm
– 
ny aktör inom gruppresor och event.
RSS
rss_icon
Länkar
Höga Kusten får nytt hotell i maritim stadsmiljö

Efter en process med flera intressenter är det klart att Attini Hotell, som bland annat äger Hotell Södra Berget i Sundsvall, får förverkliga uppförandet av ett destinationshotell i Härnösand.

Det nya hotellet i New Port-stil ska sysselsätta cirka 50 personer och får 120 rum. Visionen är att i maritim stadsmiljö skapa ett destinationshotell som tillsammans med befintliga och nya verksamheter ska ge upplevelser utöver det vanliga.

Attini Hotell ska även driva intilliggande simhall med bad, relax och äventyrsland samt spela en viktig roll i utvecklingen av närområdet med bland annat teater, science center, kulturmiljö, handel och småbåtshamn.

Patrik Attini, vd för Attini Hotell , vill att det även fortsättningsvis ska vara medborgarnas simhall och att området blir en mötesplats för invånare och besökare.

– Jag vill bygga en anläggning som blir en regional reseanledning året runt och som stärker Härnösands attraktionskraft för invånare, näringsliv, besökare och inflyttare.

Processen går nu in i ett detaljplanearbete där utformning av hotellet och utvecklingsförslag för hela området ska tas fram tillsammans med Härnösands kommun, Höga Kusten Destinationsutveckling och berörda aktörer.

Anläggningens exakta utformning och utbud blir klart först sedan det gemensamma utvecklingsförslaget tagits fram för att på bästa sa ta tillvara områdets miljö och infrastruktur.

Förutom de 50 jobben på hotellet beräknas etableringen generera kringeffekter på 25-30 miljoner kronor per år till övrig näring och fler nya jobb i området.

– Med den här satsningen får vi en anläggning med nöjen, aktiviteter, möten och event som gör att vi får ytterligare en motor för Höga Kustens utveckling, säger Peter Holmqvist, vd för Höga Kusten Destinationsutveckling.

Han säger vidare att för att Höga Kusten ska nå sitt mål om att dubbla turismen och skapa 800 nya jobb behövs minst 300 nya bäddar.

– Vi har sökt en entreprenör som vill ta en central roll i utvecklingen av Härnösand och Höga Kusten, säger Uno Jonsson, näringslivschef i Härnösands kommun.