nyheter
säkerhet & Hygien
​Svenska Möten
CovidClean™ certifierar mötesanläggningar.
Tillväxtverket satsar
Digital satsning på Västerås
som mötes- och evenemangsdestination.
digitalisera mera
Visit Stockholm och Tillväxtverket
satsar 8,3 miljoner på besöksnäring.
idéer som skapar möten
Karlstad: Nära 10 miljoner
fördelas till föreningar och organisationer 2021
NY detaljplan krävs
Lunds kongresshus ett steg närmare förverkligandet
Beslut om inriktning för mötesanläggningen, men vidare utredning krävs.
sammanslagning
Bokningsbolaget och Compro Möten & Event går samman
Nya Mice Bokningsbolaget AB ska möta morgondagens efterfrågan inom mötesindustrin.
automatisk bokningsbekräftelse
Nordic Choice Hotels
utökar möjligheterna till digitala mötesbokningar.
ökad konkurrenskraft
Stor omställningsinsats för skånska mötesanläggningar
EU-medel ska ge bättre motståndskraft mot omvärldsförändringar.
400 startande
10-årsjubileum för vintersim i Skellefteå
arrangeras av Föreningen För Mörkrets och Kylans Glada Vänner.
Network Readiness Index
Sverige rankas etta i världen på digital samhällsomvandling
I NRIs årliga jämförelse av länders förmåga att tillvarata digitaliseringens möjligheter.
RSS
rss_icon
Länkar
Höga Kusten får nytt hotell i maritim stadsmiljö

Efter en process med flera intressenter är det klart att Attini Hotell, som bland annat äger Hotell Södra Berget i Sundsvall, får förverkliga uppförandet av ett destinationshotell i Härnösand.

Det nya hotellet i New Port-stil ska sysselsätta cirka 50 personer och får 120 rum. Visionen är att i maritim stadsmiljö skapa ett destinationshotell som tillsammans med befintliga och nya verksamheter ska ge upplevelser utöver det vanliga.

Attini Hotell ska även driva intilliggande simhall med bad, relax och äventyrsland samt spela en viktig roll i utvecklingen av närområdet med bland annat teater, science center, kulturmiljö, handel och småbåtshamn.

Patrik Attini, vd för Attini Hotell , vill att det även fortsättningsvis ska vara medborgarnas simhall och att området blir en mötesplats för invånare och besökare.

– Jag vill bygga en anläggning som blir en regional reseanledning året runt och som stärker Härnösands attraktionskraft för invånare, näringsliv, besökare och inflyttare.

Processen går nu in i ett detaljplanearbete där utformning av hotellet och utvecklingsförslag för hela området ska tas fram tillsammans med Härnösands kommun, Höga Kusten Destinationsutveckling och berörda aktörer.

Anläggningens exakta utformning och utbud blir klart först sedan det gemensamma utvecklingsförslaget tagits fram för att på bästa sa ta tillvara områdets miljö och infrastruktur.

Förutom de 50 jobben på hotellet beräknas etableringen generera kringeffekter på 25-30 miljoner kronor per år till övrig näring och fler nya jobb i området.

– Med den här satsningen får vi en anläggning med nöjen, aktiviteter, möten och event som gör att vi får ytterligare en motor för Höga Kustens utveckling, säger Peter Holmqvist, vd för Höga Kusten Destinationsutveckling.

Han säger vidare att för att Höga Kusten ska nå sitt mål om att dubbla turismen och skapa 800 nya jobb behövs minst 300 nya bäddar.

– Vi har sökt en entreprenör som vill ta en central roll i utvecklingen av Härnösand och Höga Kusten, säger Uno Jonsson, näringslivschef i Härnösands kommun.