platsannonser
Vi söker
en Projektkoordinator.
nyheter
2,500 delegates
Conference win
recognises New Zealand’s environmental protection innovation.
digital utveckling
Venue4you
Den första globala, skräddarsydda bokningsplattformen av mäss- och kongressanläggningar.
Good News
Tyskland runt
med regionaltåg för 67 kronor.
möten och affärer
Umeå Congress
får uppdraget att leverera event och studioproduktion åt Akademiska Hus.
hotellnytt
Scandic Oceanhamnen öppnar idag
– hållbarhet i fokus.
Mässnytt
Nordic Live Expo AB
lanserar Nordic Mobility Conference & Expo på Kistamässan den 3-4 maj 2023.

Rekryteringsevent arrangeras i Västerås
för att underlätta för hotell och restauranger att hitta medarbetare.
nytt jobb
Anna Westerberg
blir ny Hotelldirektör för Yasuragi.
flygnytt
Arlanda
återöppnar terminal fyra.
Mässor skapar möten
Succé
på första samlade mötesplatsen inom hållbarhet.
RSS
rss_icon
Länkar
Eventum expanderar med underhållningsrättigheter och ny vd

Vid sidan om konsultverksamheten har Eventum under de senaste åren utvecklat egna underhållningsrättigheter. Det är exempelvis aktuella Mamma Mia! The Party och National Geographic Live.

De har nu fått en egen plattform i ett nytt rättighetsbolag. Därmed stärker Eventum sin roll som kommunikationsbyrå för livekommunikation och omfamnar nu en större del av underhållnings- och livekommunikationsbranschen.

Som ett led i företagets utveckling rekryteras Nico Hasselström som ny vd och partner. Han kommer närmast från tjänsten som vice vd för Lowe Brindfors och var dessförinnan partner och projektledare för Åkestam Holst.

Mats Ahldén, partner och nuvarande vd för Eventum, ska fokusera på att vidareutveckla underhållningskoncepten i Sverige och internationellt i det nya rättighetsbolaget. Han blir kvar som delägare och styrelseledamot i Eventum.

–Nico Hasselströms gedigna erfarenhet av komplexa kommunikationsuppdrag för internationella och nationella varumärken ligger helt i linje med hur eventproduktion och livekommunikation utvecklas, säger Staffan Holm, styrelseordförande i Eventum.

I takt med en förändrad mediekonsumtion har reklam- och kommunikationsbranschen utvecklats dramatiskt. Enligt Nico Hasselström tar livekommunikation en allt viktigare roll i det långsiktiga varumärkesarbetet. Den digitala utvecklingen gör även live-upplevelser mer relevanta och naturliga som plattformar att kommunicera från.

– Jag hoppas kunna bidra med ett brett perspektiv i varumärkesfrågor och dra nytta av min erfarenhet från att under 15 år ha arbetat med några av de största varumärkena och organisationerna,.

National Geographic Live etablerades för två år sedan och i januari är det premiär för Mamma Mia! The Party, en interaktiv middagsunderhållning på Tyrol i Stockholm.

Eventum har utvecklat formatet, som tar avstamp i världssuccén Mamma Mia, tillsammans med Björn Ulvaeus. Redan nu har intresset från flera marknader utanför Sverige väckts. Rättigheterna ska utvecklas både nationellt och internationellt i det nya rättighetsbolaget.

– Mamma Mia är ett utmärkt exempel på en rättighet som ligger i linje med vad vi tror på och vill satsa på. De senaste 15 åren har jag arbetat med en fot i kommunikations- och en i underhållningsbranschen. Nu tar jag steget fullt ut och renodlar min roll mot underhållning, säger Mats Ahldén, nuvarande vd för Eventum.

 

Bilden: Mats Ahldén, avgående vd,  Nico Hasselström, tillträdande vd och Staffan Holm, styrelseordförande för Eventum.