platsannonser
Projektledare
till Event in Skåne, Malmö.
nyheter
växande turism
Ökad kryssningstrafik till Malmö
Nio fartyg till Malmö i år.
hotellindustri i förändring
Var femte svensk
vill ha hotellrum med kök.
kunskapsstatistik
UIA placerar Sydkorea och Seoul
högst upp på listan för första gången någonsin.
hotell
Elite Hotels
är tilltänkt operatör för kulturhushotellet i Skellefteå.
events kapar möten
Nytt stort ridsportevenemang
till Stockholm 2019.
på nytt jobb
Jessica Norberg
ny hotelldirektör på Haymarket by Scandic.
Hotellnytt
Scandic tecknar avtal
för nytt hotell i Helsingfors.
Umeå
Konferens med fokus på glädje i matematiken
lockar 800 deltagare från 49 länder.
möten skapar events
Estlands största vetenskapliga kongress någonsin,
EGOS, öppnar idag.
events skapar möten
Halmstad står som värdstad
för SM-veckan 2020.
RSS
rss_icon
Länkar
Eventum expanderar med underhållningsrättigheter och ny vd

Vid sidan om konsultverksamheten har Eventum under de senaste åren utvecklat egna underhållningsrättigheter. Det är exempelvis aktuella Mamma Mia! The Party och National Geographic Live.

De har nu fått en egen plattform i ett nytt rättighetsbolag. Därmed stärker Eventum sin roll som kommunikationsbyrå för livekommunikation och omfamnar nu en större del av underhållnings- och livekommunikationsbranschen.

Som ett led i företagets utveckling rekryteras Nico Hasselström som ny vd och partner. Han kommer närmast från tjänsten som vice vd för Lowe Brindfors och var dessförinnan partner och projektledare för Åkestam Holst.

Mats Ahldén, partner och nuvarande vd för Eventum, ska fokusera på att vidareutveckla underhållningskoncepten i Sverige och internationellt i det nya rättighetsbolaget. Han blir kvar som delägare och styrelseledamot i Eventum.

–Nico Hasselströms gedigna erfarenhet av komplexa kommunikationsuppdrag för internationella och nationella varumärken ligger helt i linje med hur eventproduktion och livekommunikation utvecklas, säger Staffan Holm, styrelseordförande i Eventum.

I takt med en förändrad mediekonsumtion har reklam- och kommunikationsbranschen utvecklats dramatiskt. Enligt Nico Hasselström tar livekommunikation en allt viktigare roll i det långsiktiga varumärkesarbetet. Den digitala utvecklingen gör även live-upplevelser mer relevanta och naturliga som plattformar att kommunicera från.

– Jag hoppas kunna bidra med ett brett perspektiv i varumärkesfrågor och dra nytta av min erfarenhet från att under 15 år ha arbetat med några av de största varumärkena och organisationerna,.

National Geographic Live etablerades för två år sedan och i januari är det premiär för Mamma Mia! The Party, en interaktiv middagsunderhållning på Tyrol i Stockholm.

Eventum har utvecklat formatet, som tar avstamp i världssuccén Mamma Mia, tillsammans med Björn Ulvaeus. Redan nu har intresset från flera marknader utanför Sverige väckts. Rättigheterna ska utvecklas både nationellt och internationellt i det nya rättighetsbolaget.

– Mamma Mia är ett utmärkt exempel på en rättighet som ligger i linje med vad vi tror på och vill satsa på. De senaste 15 åren har jag arbetat med en fot i kommunikations- och en i underhållningsbranschen. Nu tar jag steget fullt ut och renodlar min roll mot underhållning, säger Mats Ahldén, nuvarande vd för Eventum.

 

Bilden: Mats Ahldén, avgående vd,  Nico Hasselström, tillträdande vd och Staffan Holm, styrelseordförande för Eventum.