platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
Award winner
Lotta Boman, Sigtunahöjden
tilldelades IACCs Mel Hosansky Award.
söks från 10 augusti
Evenemangsstödet införs
måste vara minst 250 deltagare.
hotellnyttt
Qatar öppnar 105 nya hotell
inför Fotbolls-VM 2022.
Bra inititativ
Seoul Convention Bureau
bjöd in till en online-kampanj för att lyfta MICE-industrin.
30 nov - 2 dec 2021
IBTM World öppnar registreringen för Hosted Buyers
mässan för första gången i hybridformat.
växande mötesplats
Nytt toppmodernt storkök
i Scandinavian XPO byggdes på rekordtid.
mässor skapar möten
Stockholm Furniture & Light Fair
storsatsar på 2022 - skandinavisk design får större fokus än någonsin tidigare.
hotellutveckling
Pride House
checkar in på Clarion Hotel Stockholm.
mötesskapare
Internetstiftelsen
öppnar ett nordiskt chapter för World Wide Web Consortium, W3C.

Ny guide planerar Skånerundan
– lokala drycker kombineras med mat, cykling, vandring och kultur.
RSS
rss_icon
Länkar
Eventum expanderar med underhållningsrättigheter och ny vd

Vid sidan om konsultverksamheten har Eventum under de senaste åren utvecklat egna underhållningsrättigheter. Det är exempelvis aktuella Mamma Mia! The Party och National Geographic Live.

De har nu fått en egen plattform i ett nytt rättighetsbolag. Därmed stärker Eventum sin roll som kommunikationsbyrå för livekommunikation och omfamnar nu en större del av underhållnings- och livekommunikationsbranschen.

Som ett led i företagets utveckling rekryteras Nico Hasselström som ny vd och partner. Han kommer närmast från tjänsten som vice vd för Lowe Brindfors och var dessförinnan partner och projektledare för Åkestam Holst.

Mats Ahldén, partner och nuvarande vd för Eventum, ska fokusera på att vidareutveckla underhållningskoncepten i Sverige och internationellt i det nya rättighetsbolaget. Han blir kvar som delägare och styrelseledamot i Eventum.

–Nico Hasselströms gedigna erfarenhet av komplexa kommunikationsuppdrag för internationella och nationella varumärken ligger helt i linje med hur eventproduktion och livekommunikation utvecklas, säger Staffan Holm, styrelseordförande i Eventum.

I takt med en förändrad mediekonsumtion har reklam- och kommunikationsbranschen utvecklats dramatiskt. Enligt Nico Hasselström tar livekommunikation en allt viktigare roll i det långsiktiga varumärkesarbetet. Den digitala utvecklingen gör även live-upplevelser mer relevanta och naturliga som plattformar att kommunicera från.

– Jag hoppas kunna bidra med ett brett perspektiv i varumärkesfrågor och dra nytta av min erfarenhet från att under 15 år ha arbetat med några av de största varumärkena och organisationerna,.

National Geographic Live etablerades för två år sedan och i januari är det premiär för Mamma Mia! The Party, en interaktiv middagsunderhållning på Tyrol i Stockholm.

Eventum har utvecklat formatet, som tar avstamp i världssuccén Mamma Mia, tillsammans med Björn Ulvaeus. Redan nu har intresset från flera marknader utanför Sverige väckts. Rättigheterna ska utvecklas både nationellt och internationellt i det nya rättighetsbolaget.

– Mamma Mia är ett utmärkt exempel på en rättighet som ligger i linje med vad vi tror på och vill satsa på. De senaste 15 åren har jag arbetat med en fot i kommunikations- och en i underhållningsbranschen. Nu tar jag steget fullt ut och renodlar min roll mot underhållning, säger Mats Ahldén, nuvarande vd för Eventum.

 

Bilden: Mats Ahldén, avgående vd,  Nico Hasselström, tillträdande vd och Staffan Holm, styrelseordförande för Eventum.