nyheter
digitalisera mera
Visit Stockholm och Tillväxtverket
satsar 8,3 miljoner på besöksnäring.
idéer som skapar möten
Karlstad: Nära 10 miljoner
fördelas till föreningar och organisationer 2021
NY detaljplan krävs
Lunds kongresshus
ett steg närmare förverkligandet
sammanslagning
BokningsBolaget och Compro Möten & Event
går samman blir Mice BokningsBolaget AB.
automatisk bokningsbekräftelse
Nordic Choice Hotels
utökar möjligheterna till digitala mötesbokningar.
satsning för ökad konkurrenskraft
​Stor omställningsinsats
för skånska mötesanläggningar.
400 startande
10-årsjubileum för vintersim i Skellefteå
arrangeras av Föreningen För Mörkrets och Kylans Glada Vänner.
Portulans Institute och Unesco
Sverige etta i världen
på digital samhällsomvandling.
Framtidens mötesbransch
Besöksnäringens omställning
stöttas genom ny finansiering.
DEBATT DEBATT DEBATT
Svenska Möten
har erbjudit digital konferensbokning sedan 2015.
RSS
rss_icon
Länkar
Eventum expanderar med underhållningsrättigheter och ny vd

Vid sidan om konsultverksamheten har Eventum under de senaste åren utvecklat egna underhållningsrättigheter. Det är exempelvis aktuella Mamma Mia! The Party och National Geographic Live.

De har nu fått en egen plattform i ett nytt rättighetsbolag. Därmed stärker Eventum sin roll som kommunikationsbyrå för livekommunikation och omfamnar nu en större del av underhållnings- och livekommunikationsbranschen.

Som ett led i företagets utveckling rekryteras Nico Hasselström som ny vd och partner. Han kommer närmast från tjänsten som vice vd för Lowe Brindfors och var dessförinnan partner och projektledare för Åkestam Holst.

Mats Ahldén, partner och nuvarande vd för Eventum, ska fokusera på att vidareutveckla underhållningskoncepten i Sverige och internationellt i det nya rättighetsbolaget. Han blir kvar som delägare och styrelseledamot i Eventum.

–Nico Hasselströms gedigna erfarenhet av komplexa kommunikationsuppdrag för internationella och nationella varumärken ligger helt i linje med hur eventproduktion och livekommunikation utvecklas, säger Staffan Holm, styrelseordförande i Eventum.

I takt med en förändrad mediekonsumtion har reklam- och kommunikationsbranschen utvecklats dramatiskt. Enligt Nico Hasselström tar livekommunikation en allt viktigare roll i det långsiktiga varumärkesarbetet. Den digitala utvecklingen gör även live-upplevelser mer relevanta och naturliga som plattformar att kommunicera från.

– Jag hoppas kunna bidra med ett brett perspektiv i varumärkesfrågor och dra nytta av min erfarenhet från att under 15 år ha arbetat med några av de största varumärkena och organisationerna,.

National Geographic Live etablerades för två år sedan och i januari är det premiär för Mamma Mia! The Party, en interaktiv middagsunderhållning på Tyrol i Stockholm.

Eventum har utvecklat formatet, som tar avstamp i världssuccén Mamma Mia, tillsammans med Björn Ulvaeus. Redan nu har intresset från flera marknader utanför Sverige väckts. Rättigheterna ska utvecklas både nationellt och internationellt i det nya rättighetsbolaget.

– Mamma Mia är ett utmärkt exempel på en rättighet som ligger i linje med vad vi tror på och vill satsa på. De senaste 15 åren har jag arbetat med en fot i kommunikations- och en i underhållningsbranschen. Nu tar jag steget fullt ut och renodlar min roll mot underhållning, säger Mats Ahldén, nuvarande vd för Eventum.

 

Bilden: Mats Ahldén, avgående vd,  Nico Hasselström, tillträdande vd och Staffan Holm, styrelseordförande för Eventum.