platsannonser
Projektkoordinator
till Akademikonferens.
Chef för möten och event
till Uppsala Konsert & Kongress.
nyheter
19-22 september 2023
Global Investigative Journalism Conference
kommer till Göteborg.
hotellnytt
Nu öppnar Clarion Hotel Umeå
- stärker Umeås attraktivitet.
flygnytt
Ryanair expanderar på Arlanda
– lanserar 13 nya vinterlinjer.
11 000 kvadratmeter 2024
Storsatsning på mat- och dryck på Arlanda och Landvetter
- 20-tal helt nya restauranger, barer och caféer öppnar med start 2023.
27 september
Meningsfulla upplevelser
står i fokus på Världsturismdagen.
Ligger din byrå i framkant?
Region Skåne
upphandlar eventbyrå.
Ny plats för möten
Geely
– Ett innovationscenter med glasklara utsikter i Göteborg.
forskning skapar möten
ForskarFredag i Piteå
bjuder på möten med Piteås forskare.
25-26 januari 2023
Gediget program
när Framtidens Hälso & Sjukvård lanserar konferens.
Etour utforskar vägen
Forskningssamarbete
tar Höga Kusten en nivå till.
RSS
rss_icon
Länkar
Stordalen planerar för fortsatt expansion genom nytt samarbetsavtal med prestigehotell

PETTER STORDALENS hotellimperium växer. Nu är det hans samling av fristående hotell som ska expandera. Det första samarbetsavtalet är klart och gäller Avalon Hotel i Göteborg.

Genom att öppna för den nya formen av hotellsamarbete, ”medlemshotell”, ska den nuvarande gruppen av tio profilhotell i Norden fördubblas de närmaste åren.

Den fristående hotellgruppen Nordic Hotels & Resorts består idag bland annat av Yasuragi utanför Stockholm, Copperhill Mountain Lodge i Åre, The Thief i Oslo och Skt Petri i Köpenhamn.

Enligt Trond Bastiansen, COO, Nordic Hotels & Resorts, är det många hotelloperatörer som vill utveckla sitt varumärke och koncept, men de möter stora utmaningar.

– Vi erbjuder en lösning där hotellet kan behålla sitt namn, profil och koncept. Vi kan ge dem trygghet och kompetens inom kommersiell hotelldrift för att möta en ständigt föränderlig och komplex marknad, säger han.

Hotellgruppen är inne i en process där man handplockar hotell runt om i Norden som anses passa i hotellfamiljen ,och där det finns ett ömsesidigt intresse och vinst av ett samarbete.

Konkret innebär samarbetet med hotellgruppen ökad lönsamhet, menar Trond Bastiansen:

– Med över en miljon medlemmar i Nordic Choice Club, möjligheten att vid sidan av den egna webbplatsen få tillgång till de över en miljon besökarna i månaden på choice.se och marknadens bästa inköpsavtal bidrar vi till att stärka hotellens lönsamhet. Det skapar muskler som hotellen kan använda till att fortsätta utveckla hotellupplevelser för sina gäster.

I motsats till franchiseavtal innehåller inte medlemskapet ett gemensamt varumärke eller koncept, utan består av fullt ut fristående hotell med egna identiteter anpassade efter hotellets profil och lokala marknad.

Hotellen som blir inbjudna till medlemskap är antingen förstklassiga hotell som har ett etablerat namn och koncept, eller så har de potential att utvecklas i samarbete med hotellgruppen.