platsannonser
Destination Halmstad
söker en projektledare till Halmstad Convention Bureau.
Projektledare
till Akademikonferens SLU i Uppsala.
Uppsala Konsert & Kongress
söker medarbetare till konferensavdelningen!
Projektledare
till Event in Skåne, Malmö.
nyheter
Nytt jobb
Christian Woronka
ny vd för Vienna Convention Bureau.
Omvärldsanalys
10:e kongressen för Europeiska FACEnetwork
kommer till Kristianstad 10-12 oktober.
strategisk utveckling
Trollhättan tar över ordförandeskapet
för Swedish Network of Convention Bureaus.
hotellnytt
Första spadtaget
för nytt Nordic Choice hotell i Sickla.
nytt jobb
Christina Kilström
Stockholmsmässans nya marknadsdirektör.
Omvärldsanalys
Växande städer
utmanar logistikbranschen.
förädlar och förflyttar kunskap
VAK 2019
kommer till Halmstad med 700 deltagare.
Hotellnytt
Art Noveau
möter punk på Näsby Slott.
hotellnytt
Quality Hotel View expanderar
– endast 2,5 år efter öppningen.
hållbarhet
Uppsala
utsedd till Årets globala klimatstad.
RSS
rss_icon
Länkar
Stordalen planerar för fortsatt expansion genom nytt samarbetsavtal med prestigehotell

PETTER STORDALENS hotellimperium växer. Nu är det hans samling av fristående hotell som ska expandera. Det första samarbetsavtalet är klart och gäller Avalon Hotel i Göteborg.

Genom att öppna för den nya formen av hotellsamarbete, ”medlemshotell”, ska den nuvarande gruppen av tio profilhotell i Norden fördubblas de närmaste åren.

Den fristående hotellgruppen Nordic Hotels & Resorts består idag bland annat av Yasuragi utanför Stockholm, Copperhill Mountain Lodge i Åre, The Thief i Oslo och Skt Petri i Köpenhamn.

Enligt Trond Bastiansen, COO, Nordic Hotels & Resorts, är det många hotelloperatörer som vill utveckla sitt varumärke och koncept, men de möter stora utmaningar.

– Vi erbjuder en lösning där hotellet kan behålla sitt namn, profil och koncept. Vi kan ge dem trygghet och kompetens inom kommersiell hotelldrift för att möta en ständigt föränderlig och komplex marknad, säger han.

Hotellgruppen är inne i en process där man handplockar hotell runt om i Norden som anses passa i hotellfamiljen ,och där det finns ett ömsesidigt intresse och vinst av ett samarbete.

Konkret innebär samarbetet med hotellgruppen ökad lönsamhet, menar Trond Bastiansen:

– Med över en miljon medlemmar i Nordic Choice Club, möjligheten att vid sidan av den egna webbplatsen få tillgång till de över en miljon besökarna i månaden på choice.se och marknadens bästa inköpsavtal bidrar vi till att stärka hotellens lönsamhet. Det skapar muskler som hotellen kan använda till att fortsätta utveckla hotellupplevelser för sina gäster.

I motsats till franchiseavtal innehåller inte medlemskapet ett gemensamt varumärke eller koncept, utan består av fullt ut fristående hotell med egna identiteter anpassade efter hotellets profil och lokala marknad.

Hotellen som blir inbjudna till medlemskap är antingen förstklassiga hotell som har ett etablerat namn och koncept, eller så har de potential att utvecklas i samarbete med hotellgruppen.