platsannonser
Kommunikationsstrateg för IUFROs världskongress 2024
Framtid, innovation och Agenda 2030 utgör ledstjärnor för kongressen.
nyheter
forskning skapar möten
Forskare
har en viktig och mångfacetterad roll i inkubatorer.
Hotellnytt
BWH Hotel Group
fortsätter expandera i Norge.
UNWTO-möte i går
IATA tror på vaccinationskrav
för att flyga internationellt.
Fourth Industrial Revolution
MCI ställer om
till den digitala tidsåldern.
forskningsresultat
Innovationsnätverket ”Future Meeting Space”:
har ett digitalt evenemang den 22 februari.
flygnytt
Emirates utökar sin verksamhet till USA
efter ökad efterfrågan.
En sann förebild
Charbél Gabro
vinner Stora Målpriset 2020.
strikta krav
Mallorca tilldelas prestigefyllt certifikat från UNWTO
- som första turistdestination i Europa.
omställning
​Stockholmsmässan
blir padelarena.
I natt jag drömde
Micke Darmell
skriver ett brev från framtiden.
RSS
rss_icon
Länkar
Stordalen planerar för fortsatt expansion genom nytt samarbetsavtal med prestigehotell

PETTER STORDALENS hotellimperium växer. Nu är det hans samling av fristående hotell som ska expandera. Det första samarbetsavtalet är klart och gäller Avalon Hotel i Göteborg.

Genom att öppna för den nya formen av hotellsamarbete, ”medlemshotell”, ska den nuvarande gruppen av tio profilhotell i Norden fördubblas de närmaste åren.

Den fristående hotellgruppen Nordic Hotels & Resorts består idag bland annat av Yasuragi utanför Stockholm, Copperhill Mountain Lodge i Åre, The Thief i Oslo och Skt Petri i Köpenhamn.

Enligt Trond Bastiansen, COO, Nordic Hotels & Resorts, är det många hotelloperatörer som vill utveckla sitt varumärke och koncept, men de möter stora utmaningar.

– Vi erbjuder en lösning där hotellet kan behålla sitt namn, profil och koncept. Vi kan ge dem trygghet och kompetens inom kommersiell hotelldrift för att möta en ständigt föränderlig och komplex marknad, säger han.

Hotellgruppen är inne i en process där man handplockar hotell runt om i Norden som anses passa i hotellfamiljen ,och där det finns ett ömsesidigt intresse och vinst av ett samarbete.

Konkret innebär samarbetet med hotellgruppen ökad lönsamhet, menar Trond Bastiansen:

– Med över en miljon medlemmar i Nordic Choice Club, möjligheten att vid sidan av den egna webbplatsen få tillgång till de över en miljon besökarna i månaden på choice.se och marknadens bästa inköpsavtal bidrar vi till att stärka hotellens lönsamhet. Det skapar muskler som hotellen kan använda till att fortsätta utveckla hotellupplevelser för sina gäster.

I motsats till franchiseavtal innehåller inte medlemskapet ett gemensamt varumärke eller koncept, utan består av fullt ut fristående hotell med egna identiteter anpassade efter hotellets profil och lokala marknad.

Hotellen som blir inbjudna till medlemskap är antingen förstklassiga hotell som har ett etablerat namn och koncept, eller så har de potential att utvecklas i samarbete med hotellgruppen.