platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
11-12 maj 2022, Kistamässan
Internationell konferens och mässa
inom Smart City kommer till Stockholm.
möten & Affärer
Nine Yards
går samman med Eventyr.
5-6 feb kostnadsfritt
Science Week 2-6 februari
för en hållbar värld - 60 programpunkter som livesänds digitalt.
upp till 30 personer
Scandic stärker erbjudandet för digital självbetjäning
– gäster kan nu boka möten direkt på webben.
11-12 mars 2022
Karlstad får ny golfmässa
– Scandinavian Golf Fair.
safety & Security
Norge utsetts till världens säkraste land
UAE kom på andra plats, men är säkrast när han går ensam.
30 intervjuer
Forskningsrapport om hybridevent släppt av IAPCO och AIPC
Inblick i hur hybridevent har utvecklats och de möjliga vägarna framåt.
30 nov - 2 dec 2021
Mötesindustrin återförenades på IBTM World Barcelona 2021
Hyllas som enorm framgång av både besökare och av arrangörerna.
8-12 februari 2022
Stockholm Furniture & Light Fair lanserar nytt seminariekoncept
Får ny form och tar grepp om branschens viktigaste frågor.
RSS
rss_icon
Länkar
Swedish Workshop 2016 arrangeras i Jönköping
Swedish Workshop kommer till Jönköping 2016 och Smålands Turism blir lokal värd. Avtalet skrivs under i dagarna och den 24 – 26 april 2016 kommer cirka 100 researrangörer från hela världen till Jönköping.

– Swedish Workshop är mycket betydelsefull, säger Lena Larsson, vd för Smålands Turism. Vi är otroligt stolta och glada över att få möjligheten tillsammans med VisitSweden att bjuda in utvalda researrangörer till nästa års svenska workshop.

Swedish Workshop arrangeras i Sverige vartannat år och förra gången samlades researrangörer från 15 länder: Danmark, Finland, Norge, Holland, Tyskland, Storbritannien, Ryssland, Frankrike, Spanien, Italien, USA, Kina, Schweiz, Belgien och Österrike. Researrangörerna kommer till Sverige för att inspireras av svenska upplevelser och för att genomföra förhandlingar med företag inom besöksnäringen och med regionala turismbolag. Syftet är att skapa fler upplevelser som passar många internationella målgrupper.

– Vi ser workshopen som ett riktigt bra tillfälle för oss och vårt näringsliv att göra affärer och öka de internationella besökarna till just vår del av Sverige. Och att nu få chansen att genomföra den på hemmaplan är verkligen helt fantastiskt, säger Lena Larsson. Det kan handla om runt 150 säljare från hotellkedjor, dmc'er, aktivitetsföretag och destinationer. Dessutom får vi visa upp Jönköpings län för våra kollegor från andra delar av Sverige, som kommer hit för att sälja sina produkter.

Enligt VisitSweden, vill många utländska besökare komma hit och uppleva svensk livsstil och aktiviteter i svensk natur. Förra året gjordes 20 miljoner besök i Sverige från andra länder och i flera länder bokar man fortfarande sin resa via en researrangör.

– Det finns ett sug hos utländska researrangörer efter fler svenska upplevelser att sälja. På Swedish Workshop gör de över 1 000 affärsmöten med svenska turismföretag. Fler produkter på hyllan hos researrangörerna kan ge fler besökare till Sverige, säger Thomas Brühl, vd på VisitSweden.

Smålands Turism tar just nu fram en ny strategi för besöksnäringen i länet och tillsammans med VisitSweden och övriga två smålandslän arbetar man nu fram en övergripande plan för att se på vilka marknader och med vilka produkter Jönköpings län ska nå målet att fördubbla antalet besökare.

Swedish Workshop har tidigare arrangerats i bland annat Stockholm, Malmö, Göteborg och Åre och har lett till en stor mängd konkreta affärer för besöksnäringen. Både före och efter Swedish Workshop arrangeras så kallade pre- och posttours för att researrangörerna ska få uppleva vad fler platser i Sverige har att erbjuda.