nyheter
22 & 23 september
Framtidens arbetsplats
- Ett digitalt event med Senab och Katarina Gospic.
Clean & Safe
Ny säkerhetsmärkning
bidrar till tryggt resande i Schweiz.
openforbusiness.com
Safetures nya verktyg
hjälper anställda boka säkra resor.
hotellnytt
Skansen i Båstad har byggt ut sitt spa för 50 miljoner kronor.
600 kvadratmeter mer än fördubblarspaytan.
destinationsutveckling
Fyrplatsen Pater Noster
får en ny operatör. Målet är att ta plats på den internationella kartan.
Press stop
ACTE, Corporate Travel Executives
har gått i konkurs.
the nude edition
Stockholm Furniture & Light Fair
lanserar ett solidariskt och hållbart mässkoncept för 2021.
Sänker begränsningarna
Malaysia tillåter nu möten
för upp till 250 deltagare.
innovation & utveckling
Royal Park Hospitality & Education Hub Sthlm
presenterar fler onlineutbildningar i samarbete med Hyper Island och Highlights.
33o miljoner jobb
European Cities Marketing
kräver en öppen och permanent dialog mellan europeiska institutioner och lokala destinationer.
RSS
rss_icon
Länkar
Möteseffekt har fördubblat tillväxten på Falkenberg Strandbad
2013 och 2014 investerade Falkenberg Strandbad stort i sin konferensanläggning. Miljonsatsningen innebar att hotell- och konferensanläggningen nu har ett utökat utbud av aktiviteter, totalrenoverade lokaler och ett ökat fokus på måltidsdelen av konferensen. Satsningen har gett resultat till den grad att Falkenbergs försäljningschef har börjat tala om ”möteseffekten”, vilket enligt honom innebär att det perfekta mötet driver tillväxt för hela anläggningen. På tre år har omsättningen ökat från knappa 50 mkr till 105 mkr 2014.

Sedan renoveringen genomfördes har antalet konferenser som anordnas på Falkenberg Strandbad ökat med cirka 30 procent årligen. Nu är konferenslokalerna, som ligger tio meter från vattnet, upprustade med ny teknik, nydesignade rum och ett stort fokus på maten. Investeringen har redan gett resultat. Beläggningen ökar kontinuerligt och målet är att fortsätta ökningen med minst 10 procent under 2015. Enligt vd Anders Nilsson är satsningen på konferenssegmentet extremt viktigt för Falkenberg Strandbad.

– Vi har börjat tala om en möteseffekt. Vår konferensavdelning ger en positiv effekt på hela anläggningen. Om vi hjälper våra kunder att organisera effektiva och produktiva möten spiller det över på beläggningen i stort. Konferensmarknaden är verkligen en bra investering, säger Magnus Tummalid, försäljningschef på Falkenberg Strandbad.

På en hårt konkurrensutsatt marknad blir kompetensen att ordna konferenser allt viktigare för att sticka ut. Falkenberg Strandbad har sett en ökning av bokningarna framförallt från större möten, med 150 – 300 deltagare. Enligt våra kundundersökningar är service och koordination bland de viktigaste sakerna man som organisatör kan bidra med. Effektivitet, blandat med avkoppling leder till det perfekta mötet.

– Den senaste tiden har det talats mycket om att möten kan ske utan personlig kontakt. Vi menar att möten är bra, där människor möts, men de ska vara professionellt genomförda. Det är därför vi pratar om möteseffekten som något positivt, säger Magnus Tummalid.

Förutom renoverade lokaler har Falkenberg Strandbad även satsat på nya typer av aktiviteter. En av de mer populära är Strandbadens egen variant av kockarnas kamp, något som ligger helt i linje med deras fokus på köket och maten. All mat lagas från grunden och de prisbelönta kockarna i det kravmärkta köket använder, i den mån det går, alltid närproducerade råvaror i säsong.

Bilden: Beskuren i vänster del, hotellet fortsätter en bit till.