platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
Award winner
Lotta Boman, Sigtunahöjden
tilldelades IACCs Mel Hosansky Award.
söks från 10 augusti
Evenemangsstödet införs
måste vara minst 250 deltagare.
hotellnyttt
Qatar öppnar 105 nya hotell
inför Fotbolls-VM 2022.
Bra inititativ
Seoul Convention Bureau
bjöd in till en online-kampanj för att lyfta MICE-industrin.
30 nov - 2 dec 2021
IBTM World öppnar registreringen för Hosted Buyers
mässan för första gången i hybridformat.
växande mötesplats
Nytt toppmodernt storkök
i Scandinavian XPO byggdes på rekordtid.
mässor skapar möten
Stockholm Furniture & Light Fair
storsatsar på 2022 - skandinavisk design får större fokus än någonsin tidigare.
hotellutveckling
Pride House
checkar in på Clarion Hotel Stockholm.
mötesskapare
Internetstiftelsen
öppnar ett nordiskt chapter för World Wide Web Consortium, W3C.

Ny guide planerar Skånerundan
– lokala drycker kombineras med mat, cykling, vandring och kultur.
RSS
rss_icon
Länkar
Möteseffekt har fördubblat tillväxten på Falkenberg Strandbad
2013 och 2014 investerade Falkenberg Strandbad stort i sin konferensanläggning. Miljonsatsningen innebar att hotell- och konferensanläggningen nu har ett utökat utbud av aktiviteter, totalrenoverade lokaler och ett ökat fokus på måltidsdelen av konferensen. Satsningen har gett resultat till den grad att Falkenbergs försäljningschef har börjat tala om ”möteseffekten”, vilket enligt honom innebär att det perfekta mötet driver tillväxt för hela anläggningen. På tre år har omsättningen ökat från knappa 50 mkr till 105 mkr 2014.

Sedan renoveringen genomfördes har antalet konferenser som anordnas på Falkenberg Strandbad ökat med cirka 30 procent årligen. Nu är konferenslokalerna, som ligger tio meter från vattnet, upprustade med ny teknik, nydesignade rum och ett stort fokus på maten. Investeringen har redan gett resultat. Beläggningen ökar kontinuerligt och målet är att fortsätta ökningen med minst 10 procent under 2015. Enligt vd Anders Nilsson är satsningen på konferenssegmentet extremt viktigt för Falkenberg Strandbad.

– Vi har börjat tala om en möteseffekt. Vår konferensavdelning ger en positiv effekt på hela anläggningen. Om vi hjälper våra kunder att organisera effektiva och produktiva möten spiller det över på beläggningen i stort. Konferensmarknaden är verkligen en bra investering, säger Magnus Tummalid, försäljningschef på Falkenberg Strandbad.

På en hårt konkurrensutsatt marknad blir kompetensen att ordna konferenser allt viktigare för att sticka ut. Falkenberg Strandbad har sett en ökning av bokningarna framförallt från större möten, med 150 – 300 deltagare. Enligt våra kundundersökningar är service och koordination bland de viktigaste sakerna man som organisatör kan bidra med. Effektivitet, blandat med avkoppling leder till det perfekta mötet.

– Den senaste tiden har det talats mycket om att möten kan ske utan personlig kontakt. Vi menar att möten är bra, där människor möts, men de ska vara professionellt genomförda. Det är därför vi pratar om möteseffekten som något positivt, säger Magnus Tummalid.

Förutom renoverade lokaler har Falkenberg Strandbad även satsat på nya typer av aktiviteter. En av de mer populära är Strandbadens egen variant av kockarnas kamp, något som ligger helt i linje med deras fokus på köket och maten. All mat lagas från grunden och de prisbelönta kockarna i det kravmärkta köket använder, i den mån det går, alltid närproducerade råvaror i säsong.

Bilden: Beskuren i vänster del, hotellet fortsätter en bit till.