platsannonser
nyheter
flygnytt
Finnair öppnar ny rutt
till Busan under sommaren 2020.
hotellnytt
Ikoniska Borgafjäll hotell
i ny regi.
stora möten
Reykjavik får European Film Awards-galan 2020
1400 samlas för att sola sig i glansen.
Stockholm med på topplistan
Fortsatt tillväxt bland europeiska städer
European Cities Marketing Benchmarking Report 2019 är här.

MPI Sweden nedlagt
Nu gäller MPI Scandinavia.
nytt jobb
Karin Liberg
ny CIO för Resia Travel Group.
Klättrade 21 platser i ICCA-statistiken
Antalet möten och idrottsevenemang
ökar i Uppsala.
Möten & Events
Västsvenska besöksnäringsföretag
tar emot internationell naturturism-kongress i höst.
framtidskunskaper
Water&Wastewater
– ny internationell VA-mässa 2021.
nytt jobb
Clarion Arlanda
får ny hotelldirektör.
RSS
rss_icon
Länkar
Karlstad CCC en av få Svanenmärkta konferensanläggningar i Sverige
Nyligen stod det klart att Karlstad Congress Culture Centre erhållit Svanenmärkning för hela konferensanläggningen efter att aktivt har arbetat med miljön i fokus under flera år. Sedan 2011 har Restaurang Karl IX på Karlstad CCC varit Svanenmärkt men nu utökas alltså certifieringen till att gälla hela konferensverksamheten. Karlstad CCC är en av Nordens största och mest moderna mötesanläggningar med sina 18 000 kvadratmeter mötesyta fördelade på 18 lokaler.

– Att Svanenmärka hela anläggningen är ett stort steg framåt, både för vår organisation men även för våra kunder som tar miljöfrågan på allvar, säger Mattias Nord, vd på Visit Karlstad AB som driver Karlstad CCC. Sedan Karlstad CCC öppnade i januari 2011 har miljöarbetet ständigt stått i fokus vilket är en av anledningarna till att flera stora kongresser och konferenser valt att återkomma till oss, fortsätter Mattias.

Svanen är Nordens officiella miljömärke, beslutad av Nordiska Ministerrådet för mer än 25 år sedan. Det är en frivillig märkning av varor och tjänster som underlättar för kunder att välja de bästa leverantörerna ur miljösynpunkt. Svanen är också ett verktyg för företag som vill synliggöra sitt miljöarbete och samtidigt bidra till utvecklingen av en hållbar konsumtion.

– Arbetet med Svanenmärkningen har hjälpt oss se över miljöaspekterna inom samtliga delar av vår organisation, från ekologiska och närproducerade råvaror, till elförbrukning, städmaterial, avfallshantering och vattenanvändning, poängterar Mattias Nord. Ett viktigt steg tog vi för drygt ett år sedan då vi gick över från buteljerat vatten till egna vattenautomater där vi serverar filtrerat, kolsyrat och kylt vatten ifrån Vänern som smakar underbart gott! Dessutom hjälper vi fler människor i världen att få tillgång till rent vatten då vi skänker två kronor till UNICEFs vattenprojekt för varje flaska vi serverar.