platsannonser
Kommunikationsstrateg för IUFROs världskongress 2024
Framtid, innovation och Agenda 2030 utgör ledstjärnor för kongressen.
nyheter
Fajt mellan städerna
Malmö och Uppsala
vill båda bli kulturhuvudstad i Europa 2029.
beslutet fattat
Scandinavium
ska ersättas av en ny multiarena.
KVALITETSMÄSSAN 2021
Sjutton utvecklingsprojekt
nominerade till GötaPriset.
en äkta eldsjäl
Årets Eventskåning 2020
till KB och Totte Lundgren.
nytt jobb
Monika Hilm
ny vd på Yasuragi.
nya upplevelser
Inomhusgolf med virtuella banor
öppnar i Gränbystaden i Uppsala.
ny studiolösning
Svenska Mässan Gothia Towers
lanserar Sveriges största arena för hybridmöten.
forskning skapar möten
Forskare
har en viktig och mångfacetterad roll i inkubatorer.
Hotellnytt
BWH Hotel Group
fortsätter expandera i Norge.
UNWTO-möte i går
IATA tror på vaccinationskrav
för att flyga internationellt.
RSS
rss_icon
Länkar
Karlstad CCC en av få Svanenmärkta konferensanläggningar i Sverige
Nyligen stod det klart att Karlstad Congress Culture Centre erhållit Svanenmärkning för hela konferensanläggningen efter att aktivt har arbetat med miljön i fokus under flera år. Sedan 2011 har Restaurang Karl IX på Karlstad CCC varit Svanenmärkt men nu utökas alltså certifieringen till att gälla hela konferensverksamheten. Karlstad CCC är en av Nordens största och mest moderna mötesanläggningar med sina 18 000 kvadratmeter mötesyta fördelade på 18 lokaler.

– Att Svanenmärka hela anläggningen är ett stort steg framåt, både för vår organisation men även för våra kunder som tar miljöfrågan på allvar, säger Mattias Nord, vd på Visit Karlstad AB som driver Karlstad CCC. Sedan Karlstad CCC öppnade i januari 2011 har miljöarbetet ständigt stått i fokus vilket är en av anledningarna till att flera stora kongresser och konferenser valt att återkomma till oss, fortsätter Mattias.

Svanen är Nordens officiella miljömärke, beslutad av Nordiska Ministerrådet för mer än 25 år sedan. Det är en frivillig märkning av varor och tjänster som underlättar för kunder att välja de bästa leverantörerna ur miljösynpunkt. Svanen är också ett verktyg för företag som vill synliggöra sitt miljöarbete och samtidigt bidra till utvecklingen av en hållbar konsumtion.

– Arbetet med Svanenmärkningen har hjälpt oss se över miljöaspekterna inom samtliga delar av vår organisation, från ekologiska och närproducerade råvaror, till elförbrukning, städmaterial, avfallshantering och vattenanvändning, poängterar Mattias Nord. Ett viktigt steg tog vi för drygt ett år sedan då vi gick över från buteljerat vatten till egna vattenautomater där vi serverar filtrerat, kolsyrat och kylt vatten ifrån Vänern som smakar underbart gott! Dessutom hjälper vi fler människor i världen att få tillgång till rent vatten då vi skänker två kronor till UNICEFs vattenprojekt för varje flaska vi serverar.