nyheter
Hide and Seek
Högskolan Kristianstad
nominerad till Stora Kommunikationspriset.
hållbar stadsutveckling
Avsiktsförklaring mellan Johanneberg Science Park
och Landvetter Södra Utveckling AB.
hotellnytt
Första Radisson Individuals i Baltikum
öppnar sina dörrar i Tallinn.
nytt jobb
Anna Wallén
ny näringspolitisk chef på Visita.
Börjar 7 maj
Kändistätt på Lund Hotel Music tour
visas på egna YouTube-kanalen.
hotellnytt
Countryside Hotels:
70-plussare bokar weekends i maj.
skapar engagemang
Facilitatorhuset
utbildade 1600 deltagare på digitala möten.
skapar långsiktig samverkan
Stockholm utvecklar mötesindustrin
med 1,3 miljoner.
ökad säkerhet
Skånska Möten ingår avtal med StaySafe Hospitality
för att Covid-19 certifiera sina medlemsanläggningar.
H22 Helsingborg
Dockanparken och Djungellekan
tar form i Oceanhamnen.
RSS
rss_icon
Länkar
Karlstad CCC en av få Svanenmärkta konferensanläggningar i Sverige
Nyligen stod det klart att Karlstad Congress Culture Centre erhållit Svanenmärkning för hela konferensanläggningen efter att aktivt har arbetat med miljön i fokus under flera år. Sedan 2011 har Restaurang Karl IX på Karlstad CCC varit Svanenmärkt men nu utökas alltså certifieringen till att gälla hela konferensverksamheten. Karlstad CCC är en av Nordens största och mest moderna mötesanläggningar med sina 18 000 kvadratmeter mötesyta fördelade på 18 lokaler.

– Att Svanenmärka hela anläggningen är ett stort steg framåt, både för vår organisation men även för våra kunder som tar miljöfrågan på allvar, säger Mattias Nord, vd på Visit Karlstad AB som driver Karlstad CCC. Sedan Karlstad CCC öppnade i januari 2011 har miljöarbetet ständigt stått i fokus vilket är en av anledningarna till att flera stora kongresser och konferenser valt att återkomma till oss, fortsätter Mattias.

Svanen är Nordens officiella miljömärke, beslutad av Nordiska Ministerrådet för mer än 25 år sedan. Det är en frivillig märkning av varor och tjänster som underlättar för kunder att välja de bästa leverantörerna ur miljösynpunkt. Svanen är också ett verktyg för företag som vill synliggöra sitt miljöarbete och samtidigt bidra till utvecklingen av en hållbar konsumtion.

– Arbetet med Svanenmärkningen har hjälpt oss se över miljöaspekterna inom samtliga delar av vår organisation, från ekologiska och närproducerade råvaror, till elförbrukning, städmaterial, avfallshantering och vattenanvändning, poängterar Mattias Nord. Ett viktigt steg tog vi för drygt ett år sedan då vi gick över från buteljerat vatten till egna vattenautomater där vi serverar filtrerat, kolsyrat och kylt vatten ifrån Vänern som smakar underbart gott! Dessutom hjälper vi fler människor i världen att få tillgång till rent vatten då vi skänker två kronor till UNICEFs vattenprojekt för varje flaska vi serverar.