platsannonser
Vi söker
en Projektkoordinator.
nyheter
Steg framåt
Sveriges DMO:er
tar nya kliv som aktiv och enad part inom svensk besöksnäring.
möten och säkerhet
Stockholmsmässan
är den första säkerhetscertifierade mötesplatsen i Norden enligt Shore-standarden.
Nytt jobb
Catarina Halldén
blir hotelldirektör för nya Quality Hotel Match i Jönköping.
Nytt jobb
Maria Skarve,
ny Marknads- och Kommunikationschef på Svenska Möten.
Nytt jobb
Carina Eriksson
- ny hotelldirektör på Scandic Västerås.
musik och möten
Göteborg slår rekord
– bästa musiksommaren hittills.
30 maj - 3 juli
H22 prisas
som Årets Nytänkare på Real Estate Øresund.
nystart
Daniel Berlin öppnar nytt hösten 2023
mellan Skillinge och Brantevik.
22-24 september
Halmstad och Halland
– värdar för världens största textilfestival.
hotellnytt
Ambitiösa planer
för spektakulära Scandic Holmenkollen Park.
RSS
rss_icon
Länkar
Nine Yards budgeterar modig tillväxt

Ett fortsatt starkt resultat, med ökad byråintäkt och soliditet, stärkt position och en ökning av strategiska varumärkesuppdrag. 2014 var ytterligare ett riktigt positivt år för Nine Yards.

Under de senaste 18 månaderna har brand experience-byrån Nine Yards successivt förändrat sin affärsmodell. Kärnaffären, event marketing, är fortsatt stark men vid sidan av detta har positionen som renodlad kommunikations- och strategisk varumärkesbyrå stärkts rejält. Detta har lett till att en mängd nya uppdrag breddat verksamheten.

– Vi fortsätter att utvecklas med starkt fokus på kundvärde, tillväxt och lönsamhet. Sammantaget har vi nått en högre grad av stabilitet då resultatet fortsatt är starkt med ökad byråintäkt och soliditet, säger Janne Björge, VD på Nine Yards.

Från att ha varit en av landets ledande event marketing-byråer, inleddes arbetet med att omstrukturera och bredda erbjudandet för tre år sedan. Nya kompetenser har rekryterats och perspektiven vad gäller kombinationen av event och content marketing, storytelling och digital kommunikation.

Under 2014 släpptes även boken ”9 – nio resonemang kring varumärken och varumärkeskommunikation” vilket följts upp med föreläsningar för över 15 000 elever, kunder och intresserade företag.

Resultatet av förändringsarbetet har varit idel positivt och byrån visar för andra året i rad upp en minskande omsättning, men samtidigt en stabil vinst på cirka 4-5 miljoner.

– En av skillnaderna är att vi nu genomför färre enstaka events och skapar mer och fler kampanjer för att bygga stark varumärkeskommunikation inifrån och ut, säger Janne Björge. Vårt positiva resultat visar att det finns en oerhörd kraft i engagerade medarbetare.

2014 var också starten på ett internationellt åtagande då flera av Nine Yards kunder och globala partners visade ett ökat intresse för brand experience och de effekter som detta angreppssätt kan leda till, något som ställt ytterligare krav på byråns anställda.

– Det har varit spännande att följa vad som händer i organisationen när alla ändrar språk och beteende för att fokusera på de effekter som skapas för våra kunder, i stället för snabba projekt, säger Janne Björge.

Byrån har budgeterat en modig tillväxt under de närmaste tre åren, och ligger helt enligt plan efter de första tre månaderna utvärderats.

Naturligtvis är vi stolta och glada, men bland det som märks tydligast är att vi skrattar mer på byrån nu, säger Janne Björge. Det är ett bra kvitto på att vi är på väg åt rätt håll.

 

Flerårsöversikt (Tkr)                      2014      2013      2012        2011      2010

Nettoomsättning 114 084   118 842   135 486   116 962     93 603

Resultat efter finansiella poster 4 186        4 948        1 242     -106           1 654

Balansomslutning 41 638       43 031       31 115    24 418      18 816

Soliditet (%) 27             20             15              16             23

Antal anställda 43              37             41             38             25

 

Nine Yards är en event- och kommunikationsbyrå som hjälper kunden att skapa hängivna och lojala fans till sitt varumärke.