nyheter
ett steg i taget
Eskilstuna
ett steg närmare kongress- och kulturhus.
regional utveckling
Sex miljoner
investeras i nya XC-leder i Järvsö.
Hänger ditt företag med i utvecklingen?
PCO-nätverket Incon lanserar resurssida för Covid-19
med kontor på 170 destinationer.
coronautveckling
”Sveriges största digitala nätverkslunch”
100 deltagare möts när Jobbfestivalen och Yrkesdörren arrangerar med Max Burgers.
det finns en lösning
​Ställ inte in när det hettar till
– flytta fram istället.
ett steg i taget
Asiens mötes- och eventindustri
förväntas återhämta sig snabbare än andra kontinenter.
Hemester
Aktörer på Ven samarbetar
för att göra ön säker att besöka i sommar.
Första öppna kongresshallen i Skandinavien
Harpa Concert Hall and Conference Center
i Reykjavík är redo för tiden efter Covid-19.
mat skapar möten
Första uttagningen inför Årets Kock 2020
– här är kockarna som går vidare till kvaltävlingen.
hotellnytt
Radisson Blu Scandinavia Hotel i Göteborgshotell
blir familjeresort i sommar.
RSS
rss_icon
Länkar
Vida Nord DMC förstärker för fler affärer inom besöksnäringen

Annica Öhman blir ny Head of sales på Vida Nord DMC. Hon kommer närmast från en tjänst som Marketing manager på Swedish Lapland Visitors Board där hon i tio års tid utvecklat varumärket Swedish Lapland och besöksnäringen i regionen.

– Efter tio år på Swedish Lapland känns det mycket spännande att ta nästa steg till mötes- och incentiveindustrin. Vida Nord DMC blir en perfekt plattform för att fortsätta dra besökare till regionen. Företaget har stor kunskap och erfarenhet när det gäller att identifiera och lyfta platser och upplevelser som vi vet efterfrågas alltmer både i Sverige och världen, säger Annica Öhman.

Som Head of sales kommer Annica Öhman att fungera som verksamhetsansvarig för Vida Nord och går även in som delägare. Annica kommer att jobba från Skellefteå samt Luleå och ansvarar för såväl utvecklingen av bolaget som paketering av konferenser, event och upplevelser till såväl internationella som svenska kunder.

– Annica har djup kunskap om och bred erfarenhet från mötesindustrin. Dessutom har hon ett svåröverträffat kontaktnät både bland leverantörerna i regionen och bland internationella mötes- och incentiveköpare. Hon kommer att spela en viktig roll i vårt arbete och vi är väldigt glada över att hon valt att jobba med oss, säger Åsa Stocksén, vd för Vida Nord.

Besöksnäringen är den snabbast växande i många delar av världen och har blivit en basnäring i många länder, så även i Sverige. Och även på lokal nivå syns genomslaget tydligt. 2014 hade Swedish Lapland 2,5 miljoner gästnätter och drygt 30 procent av dem var internationella gäster. Besöksnäringen i norr omsätter 4,8 miljarder kronor och skapar dessutom 3 500 arbetstillfällen, siffror som tillsammans visar på turismens betydelse för regionen.

– Det vi har att erbjuda lockar allt fler; aktiviteter som är sprungna ur vår natur, kultur och historia. Jag vill att fler ska få chansen att upptäcka mångfalden som finns i Sveriges nordligaste destination, Swedish Lapland. Och jag är övertygad om att vi har alla förutsättningar att lyckas, säger Annica Öhman.

 

Bilden: Annica Öhman.

 

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Vida Nord DMC grundades 2014 och är ett Destination Management Company, ett tjänsteföretag som är specialiserade på att planerar och genomför såväl nationella som internationella möten, kongresser, incentive och event. Företaget paketerar och säljer möten och upplevelser som stärker näringen i norra Sverige.