platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
Award winner
Lotta Boman, Sigtunahöjden
tilldelades IACCs Mel Hosansky Award.
söks från 10 augusti
Evenemangsstödet införs
måste vara minst 250 deltagare.
hotellnyttt
Qatar öppnar 105 nya hotell
inför Fotbolls-VM 2022.
Bra inititativ
Seoul Convention Bureau
bjöd in till en online-kampanj för att lyfta MICE-industrin.
30 nov - 2 dec 2021
IBTM World öppnar registreringen för Hosted Buyers
mässan för första gången i hybridformat.
växande mötesplats
Nytt toppmodernt storkök
i Scandinavian XPO byggdes på rekordtid.
mässor skapar möten
Stockholm Furniture & Light Fair
storsatsar på 2022 - skandinavisk design får större fokus än någonsin tidigare.
hotellutveckling
Pride House
checkar in på Clarion Hotel Stockholm.
mötesskapare
Internetstiftelsen
öppnar ett nordiskt chapter för World Wide Web Consortium, W3C.

Ny guide planerar Skånerundan
– lokala drycker kombineras med mat, cykling, vandring och kultur.
RSS
rss_icon
Länkar
Vida Nord DMC förstärker för fler affärer inom besöksnäringen

Annica Öhman blir ny Head of sales på Vida Nord DMC. Hon kommer närmast från en tjänst som Marketing manager på Swedish Lapland Visitors Board där hon i tio års tid utvecklat varumärket Swedish Lapland och besöksnäringen i regionen.

– Efter tio år på Swedish Lapland känns det mycket spännande att ta nästa steg till mötes- och incentiveindustrin. Vida Nord DMC blir en perfekt plattform för att fortsätta dra besökare till regionen. Företaget har stor kunskap och erfarenhet när det gäller att identifiera och lyfta platser och upplevelser som vi vet efterfrågas alltmer både i Sverige och världen, säger Annica Öhman.

Som Head of sales kommer Annica Öhman att fungera som verksamhetsansvarig för Vida Nord och går även in som delägare. Annica kommer att jobba från Skellefteå samt Luleå och ansvarar för såväl utvecklingen av bolaget som paketering av konferenser, event och upplevelser till såväl internationella som svenska kunder.

– Annica har djup kunskap om och bred erfarenhet från mötesindustrin. Dessutom har hon ett svåröverträffat kontaktnät både bland leverantörerna i regionen och bland internationella mötes- och incentiveköpare. Hon kommer att spela en viktig roll i vårt arbete och vi är väldigt glada över att hon valt att jobba med oss, säger Åsa Stocksén, vd för Vida Nord.

Besöksnäringen är den snabbast växande i många delar av världen och har blivit en basnäring i många länder, så även i Sverige. Och även på lokal nivå syns genomslaget tydligt. 2014 hade Swedish Lapland 2,5 miljoner gästnätter och drygt 30 procent av dem var internationella gäster. Besöksnäringen i norr omsätter 4,8 miljarder kronor och skapar dessutom 3 500 arbetstillfällen, siffror som tillsammans visar på turismens betydelse för regionen.

– Det vi har att erbjuda lockar allt fler; aktiviteter som är sprungna ur vår natur, kultur och historia. Jag vill att fler ska få chansen att upptäcka mångfalden som finns i Sveriges nordligaste destination, Swedish Lapland. Och jag är övertygad om att vi har alla förutsättningar att lyckas, säger Annica Öhman.

 

Bilden: Annica Öhman.

 

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Vida Nord DMC grundades 2014 och är ett Destination Management Company, ett tjänsteföretag som är specialiserade på att planerar och genomför såväl nationella som internationella möten, kongresser, incentive och event. Företaget paketerar och säljer möten och upplevelser som stärker näringen i norra Sverige.