platsannonser
Vi söker Event Sales Manager
till 
CWT MEETINGS & EVENTS
nyheter
Events skapar möten
​Para-EM i bordtennis
till Helsingborg 2019.
hotellnytt
Massivt engagemang för att namnge Mölndalshotell
Det nya namnet är Quality Hotel The Weaver.
nytt jobb
Peter Hales är ny F&B Manager
på Stockholm City Conference Centre
hotellnytt
Klart med Scandic i Kirunas nya centrum
– bygger Kirunas första skybar.
sustainability
Göteborgs Kulturkalas
är årets hållbara event.
omvärldsanalys
Ny analys om Sydsveriges ekonomi
“Malmö är den nya lärdomsstaden och nytt skånskt rekord i investeringar”
omvärldsanalys
35 svenskar
till ICCA-kongressen i Dubai.
hotellnytt
The Sparrow
- boutiquehotellet som ska förgylla Stockholm med både puls och paus.
Transformation
Elmia Subcontractor
mobiliserar för framtiden.
hållbarhet
Radisson och Park Inn i Uppsala
har kranmärkt sina konferensavdelningar.
RSS
rss_icon
Länkar
Svenska Möten visar gästnöjdhet i realtid på webben
Nu blir det enklare att välja mötesanläggning utifrån rekommendationer. Från och med den 23 april publicerar Svenska Möten webbaserade kundomdömen i realtid. Något som löpande visar gästnöjdheten hos organisationens medlemmar.

– Allt fler väljer resmål, hotell och mötesplatser som bokas utifrån personliga rekommendationer, särskilt från vänner och kollegor. Det visar den rådande samhällstrenden, säger Pontus Esbo, medlemschef på Svenska Möten.

Svenska Möten har redan i dag höga kvalitetskrav på sina medlemsanläggningar, via sitt klassificeringssystem. Här utvärderas varje anläggning vartannat år, inom två områden: 1) Hotell och restaurang samt 2) Möten och konferens. Denna utvärdering visar dock enbart på hårdvaran, inte mjuka värden som gästnöjdhet.

Nu inför Svenska Möten även mätning av kundomdömen, för att ytterligare höja nivån på kundservice och kundvård. Samtidigt får man en framtidssäkring, då detta ligger i tiden.

– Gästnöjdheten kommer att mätas på ett så enkelt sätt som möjligt, för att säkerställa en hög svarsfrekvens, berättar Pontus Esbo. Att svara ska gå både snabbt och lätt – och svaren ska sedan synas i realtid, direkt på Svenska Mötens webbplats.

I receptionen på de olika medlemsanläggningarna kommer det att finnas en surfplatta, där varje gäst får svara på en enda fråga: ”Skulle du kunna tänka dig att rekommendera detta företag till en vän eller kollega?”. Frågan besvaras genom ett knapptryck, med alternativen ”Ja”, ”Nej” eller ”Vet inte”. Därefter visas svaret vid anläggningen på webbplatsen.

Metoden ger ett lojalitetsmått, som redovisas i procent: ett så kallat NPS-värde. NPS står för Net Promoter Score, och beräknas genom att kunderna delas in i tre grupper: positiva (ja) kritiker (nej) och passiva (vet ej). Andelen kritiker dras sedan från andelen positiva och ger på så sätt anläggningens NPS-värde.

Traditionellt har svarsfrekvensen varit så låg som 15 till 20 procent på gästenkäter. Dessutom fångar de endast upp en av mångas röster, i många fall har till och med uppgiftslämnaren tillika bokaren inte närvarat vid mötet. Men genom detta nya förfaringssätt vill man kunna få samtliga gäster att svara. Det både ökar kraven på anläggningarna och höjer servicen för Svenska Mötens kunder.

– Att dela med oss av vad vi tycker för att hjälpa vänner och kollegor är inget nytt fenomen. Sedan flera år tillbaka på sociala medier är vi inpräntade med att ”like:a” det vi tycker om. Detta i kombination med inflation av mailenkäter gör att vårt nya kundnöjdhetssystem ligger helt rätt i tiden, avslutar Pontus Esbo.