platsannonser
Projektkoordinator
till Akademikonferens.
Chef för möten och event
till Uppsala Konsert & Kongress.
nyheter
Mässor är möten
Elmia Garden 2022
– storsatsning på hela mässupplevelsen.
hotellnytt
Comfort Hotel
växer i Göteborg
Hotellnytt
Rekord i antal hotellnätter
under H22 City Expo i Helsingborg.
Nytt jobb
Sophie Ahlin
har tagit över Clarion Collection Hotel Temperance.
Fler än 2300 deltagare
Cvent Connect Europe
handlar om mångfald, jämställdhet och inkludering.
5 oktober 2022
Nick Shackleton-Jones:
Hur man skapar en arbetsplatskultur vid L&D-evenemang.
19 oktober, Stockholm
Årets största mötesplats
om hotell och hotellfastigheter.
2 december 2022
eComExpo gör endags transport- och energikonferens i Göteborg:
”Vi måste synka myndigheternas arbete för en fossilfri transportnäring
SmartBygd Event
Digitala lösningar och innovationer
visas på mässa i Dorotea.
hotellnytt
Förenade Arabemiratens hotellmarknad
kommer att växa med 25 procent till 2030.
RSS
rss_icon
Länkar
Svenska Möten visar gästnöjdhet i realtid på webben
Nu blir det enklare att välja mötesanläggning utifrån rekommendationer. Från och med den 23 april publicerar Svenska Möten webbaserade kundomdömen i realtid. Något som löpande visar gästnöjdheten hos organisationens medlemmar.

– Allt fler väljer resmål, hotell och mötesplatser som bokas utifrån personliga rekommendationer, särskilt från vänner och kollegor. Det visar den rådande samhällstrenden, säger Pontus Esbo, medlemschef på Svenska Möten.

Svenska Möten har redan i dag höga kvalitetskrav på sina medlemsanläggningar, via sitt klassificeringssystem. Här utvärderas varje anläggning vartannat år, inom två områden: 1) Hotell och restaurang samt 2) Möten och konferens. Denna utvärdering visar dock enbart på hårdvaran, inte mjuka värden som gästnöjdhet.

Nu inför Svenska Möten även mätning av kundomdömen, för att ytterligare höja nivån på kundservice och kundvård. Samtidigt får man en framtidssäkring, då detta ligger i tiden.

– Gästnöjdheten kommer att mätas på ett så enkelt sätt som möjligt, för att säkerställa en hög svarsfrekvens, berättar Pontus Esbo. Att svara ska gå både snabbt och lätt – och svaren ska sedan synas i realtid, direkt på Svenska Mötens webbplats.

I receptionen på de olika medlemsanläggningarna kommer det att finnas en surfplatta, där varje gäst får svara på en enda fråga: ”Skulle du kunna tänka dig att rekommendera detta företag till en vän eller kollega?”. Frågan besvaras genom ett knapptryck, med alternativen ”Ja”, ”Nej” eller ”Vet inte”. Därefter visas svaret vid anläggningen på webbplatsen.

Metoden ger ett lojalitetsmått, som redovisas i procent: ett så kallat NPS-värde. NPS står för Net Promoter Score, och beräknas genom att kunderna delas in i tre grupper: positiva (ja) kritiker (nej) och passiva (vet ej). Andelen kritiker dras sedan från andelen positiva och ger på så sätt anläggningens NPS-värde.

Traditionellt har svarsfrekvensen varit så låg som 15 till 20 procent på gästenkäter. Dessutom fångar de endast upp en av mångas röster, i många fall har till och med uppgiftslämnaren tillika bokaren inte närvarat vid mötet. Men genom detta nya förfaringssätt vill man kunna få samtliga gäster att svara. Det både ökar kraven på anläggningarna och höjer servicen för Svenska Mötens kunder.

– Att dela med oss av vad vi tycker för att hjälpa vänner och kollegor är inget nytt fenomen. Sedan flera år tillbaka på sociala medier är vi inpräntade med att ”like:a” det vi tycker om. Detta i kombination med inflation av mailenkäter gör att vårt nya kundnöjdhetssystem ligger helt rätt i tiden, avslutar Pontus Esbo.