platsannonser
Vi söker
en Projektkoordinator.
nyheter

Rekryteringsevent arrangeras i Västerås
för att underlätta för hotell och restauranger att hitta medarbetare.
nytt jobb
Anna Westerberg
blir ny Hotelldirektör för Yasuragi.
flygnytt
Arlanda
återöppnar terminal fyra.
Mässor skapar möten
Succé
på första samlade mötesplatsen inom hållbarhet.
flygindustrin
Emirates finkammar världen
efter kabinpersonal – besöker trettio städer under sex veckor.
Helsingborg
Samhällstung vecka
med flera ministrar till H22 City Expo.
mot nytt uppdrag
Marie Jacobsson,
lämnar Meetx.
Turismen fördubblades mellan 2000-2018
Så vill metropolerna
få bukt med partyturismen.
Steg framåt
Sveriges DMO:er
tar nya kliv som aktiv och enad part inom svensk besöksnäring.
RSS
rss_icon
Länkar
Fortsatt uppåt för Uppsalas gästnätter
Sammantaget har antalet kommersiella gästnätter i Uppsala under januari – februari ökat med 18 procent jämfört med föregående år. De nationella övernattningarna har ökat med hela 24 procent, medan de internationella med minskade med - 7 procent.

Statistik för februari visar på en fortsatt positiv utveckling av antalet kommersiella övernattningar i Uppsala. Det gjordes närmare 40 000 övernattningar på kommersiella boendeanläggningar i kommunen, det är 6 000 fler än under februari 2014 och en ökning med 18 procent.

– En viktig faktor för Uppsalas positiva utveckling är ökad tillgänglighet till bra boende. Under de senaste åren har flera nya boendeanläggningar öppnat här och enbart på hotellsidan har antalet tillgängliga rum ökat med 20 procent sedan 2010, säger Stefan Pettersson, marknadschef på Destination Uppsala.

Jämfört med perioden januari - februari 2010 har de kommersiella gästnätterna i Uppsala ökat med 38 procent.

Läs hela rapporten för februari och även tidigare rapporter om besöksstatistiken i Uppsala på www.destinationuppsala.se/statistik.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Destination Uppsala ska positionera Uppsala som destination genom att sälja och marknadsföra staden till valda marknader och målgrupper för att skapa intäkter och utveckling för Uppsalas besöksnäring.


Bolaget ansvarar bland annat för projektet Varumärke Uppsala, driver stadens turistbyrå, projektleder kommunens större evenemang och samarbetar med den lokala näringen för att utveckla mötesindustrin via partnerskapet Uppsala Convention Bureau.