nyheter
affärsresor
Globalt erbjudande
avgörande –Telenor utökar avtalet med Egencia.
Grattis!
​De vann
Svenska Mötespriset 2018.
statistik för nya kunskaper
Sverige
behåller sin position i ICCA-statistiken också för 2017.
internationellt nätverk
Meetx har certifierats
enligt IAPCOs standard.
Grattis!
Avalon Hotel i Göteborg
är årets internationella Choice-hotell.
event skapar möten
Fördjupat samarbete
mellan handbollslandslaget och Jönköping.
möten för nya kunskaper
Nordiskt möte
i Stockholm: Current Priorities and Future Challenges: Higher Education in the Nordic Region.
Rekord
All-time-high i eventmarknadsföring
– omsatte 4,3 miljarder kronor.
hotell
Scandic Hotels
öppnar i snabbväxande norska Voss år 2020.
ny teknik
Quality Hotel
lanserar röststyrning i möteslokalerna.
RSS
rss_icon
Länkar
Fortsatt uppåt för Uppsalas gästnätter
Sammantaget har antalet kommersiella gästnätter i Uppsala under januari – februari ökat med 18 procent jämfört med föregående år. De nationella övernattningarna har ökat med hela 24 procent, medan de internationella med minskade med - 7 procent.

Statistik för februari visar på en fortsatt positiv utveckling av antalet kommersiella övernattningar i Uppsala. Det gjordes närmare 40 000 övernattningar på kommersiella boendeanläggningar i kommunen, det är 6 000 fler än under februari 2014 och en ökning med 18 procent.

– En viktig faktor för Uppsalas positiva utveckling är ökad tillgänglighet till bra boende. Under de senaste åren har flera nya boendeanläggningar öppnat här och enbart på hotellsidan har antalet tillgängliga rum ökat med 20 procent sedan 2010, säger Stefan Pettersson, marknadschef på Destination Uppsala.

Jämfört med perioden januari - februari 2010 har de kommersiella gästnätterna i Uppsala ökat med 38 procent.

Läs hela rapporten för februari och även tidigare rapporter om besöksstatistiken i Uppsala på www.destinationuppsala.se/statistik.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Destination Uppsala ska positionera Uppsala som destination genom att sälja och marknadsföra staden till valda marknader och målgrupper för att skapa intäkter och utveckling för Uppsalas besöksnäring.


Bolaget ansvarar bland annat för projektet Varumärke Uppsala, driver stadens turistbyrå, projektleder kommunens större evenemang och samarbetar med den lokala näringen för att utveckla mötesindustrin via partnerskapet Uppsala Convention Bureau.