platsannonser
Projektledare
Akademikonferens.
Projektkoordinator
till Akademikonferens.
Chef för möten och event
till Uppsala Konsert & Kongress.
nyheter
hållbarhet
Easyfairs diplomerade
enligt den nationella miljöledningsstandarden Svensk Miljöbas.
hotellnytt
GCCH
köper Hotel Park Allé i Kristianstad.
Mässor skapar möten
Återöppnat Elmia:
Ett unikt mäss- och mötesår.
29/12-8/1
Malmö:
Vinterspelens universum återuppstår på ny plats.
nytt jobb
Josefine Gudmundson
blir hotelldirektör för Clarion Hotel The Pier.
26-27 juni 2023
Sverige arrangerar stor life science-kongress
som del av EU-ordförandeskapet.
Satsar på Business Events
Macaos kasinon satsar framåt på Business Events
investerar runt 170 miljarder kommande decenniet.
Event
Skåne Trendrapport 2022
Event in Skåne: Det har hänt magiska saker i Skåne under 2022.
Omvärldsanalys
Sju mötes- och eventtrender som du behöver känna till inför 2023
Utdrag ur eboken 7 Meeting and Event Trends You Need to Know for 2023.
Omvärldsanalys
Det är dags att bana nya spår för eventplanerare
Alla tecken pekar mot ett hektiskt 2023.
RSS
rss_icon
Länkar
Fortsatt uppåt för Uppsalas gästnätter
Sammantaget har antalet kommersiella gästnätter i Uppsala under januari – februari ökat med 18 procent jämfört med föregående år. De nationella övernattningarna har ökat med hela 24 procent, medan de internationella med minskade med - 7 procent.

Statistik för februari visar på en fortsatt positiv utveckling av antalet kommersiella övernattningar i Uppsala. Det gjordes närmare 40 000 övernattningar på kommersiella boendeanläggningar i kommunen, det är 6 000 fler än under februari 2014 och en ökning med 18 procent.

– En viktig faktor för Uppsalas positiva utveckling är ökad tillgänglighet till bra boende. Under de senaste åren har flera nya boendeanläggningar öppnat här och enbart på hotellsidan har antalet tillgängliga rum ökat med 20 procent sedan 2010, säger Stefan Pettersson, marknadschef på Destination Uppsala.

Jämfört med perioden januari - februari 2010 har de kommersiella gästnätterna i Uppsala ökat med 38 procent.

Läs hela rapporten för februari och även tidigare rapporter om besöksstatistiken i Uppsala på www.destinationuppsala.se/statistik.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Destination Uppsala ska positionera Uppsala som destination genom att sälja och marknadsföra staden till valda marknader och målgrupper för att skapa intäkter och utveckling för Uppsalas besöksnäring.


Bolaget ansvarar bland annat för projektet Varumärke Uppsala, driver stadens turistbyrå, projektleder kommunens större evenemang och samarbetar med den lokala näringen för att utveckla mötesindustrin via partnerskapet Uppsala Convention Bureau.