platsannonser
Destination Halmstad
söker en projektledare till Halmstad Convention Bureau.
Projektledare
till Akademikonferens SLU i Uppsala.
Uppsala Konsert & Kongress
söker medarbetare till konferensavdelningen!
Projektledare
till Event in Skåne, Malmö.
nyheter
vår gemensamma framtid
A Sustainable Tomorrow
ökar takten på hållbarhetsarbetet i Helsingborgsregionen.
stora events
Bandyfinalen den 22-23 mars 2019
på Studenternas – Fem finaler spelas i Uppsala.
hållbarhet
Clarion Hotel Sign
installerar Stockholms största hotell-solcellsanläggning.
nytt jobb
Elite Hotels
satsar på Göteborg med topprekrytering.
omvärldsanalys
Storstäder mest innovativa
– visar ny statistik.
flygnytt
Nya delen av avgångshallen
på Bromma Stockholm Airport öppnad.
safety & Security
PwC:s storsatsning inom cybersäkerhet
- 24 nya medarbetare inför hösten.
Nytt jobb
Christian Woronka
ny vd för Vienna Convention Bureau.
Omvärldsanalys
10:e kongressen för Europeiska FACEnetwork
kommer till Kristianstad 10-12 oktober.
strategisk utveckling
Trollhättan tar över ordförandeskapet
för Swedish Network of Convention Bureaus.
RSS
rss_icon
Länkar
Fortsatt uppåt för Uppsalas gästnätter
Sammantaget har antalet kommersiella gästnätter i Uppsala under januari – februari ökat med 18 procent jämfört med föregående år. De nationella övernattningarna har ökat med hela 24 procent, medan de internationella med minskade med - 7 procent.

Statistik för februari visar på en fortsatt positiv utveckling av antalet kommersiella övernattningar i Uppsala. Det gjordes närmare 40 000 övernattningar på kommersiella boendeanläggningar i kommunen, det är 6 000 fler än under februari 2014 och en ökning med 18 procent.

– En viktig faktor för Uppsalas positiva utveckling är ökad tillgänglighet till bra boende. Under de senaste åren har flera nya boendeanläggningar öppnat här och enbart på hotellsidan har antalet tillgängliga rum ökat med 20 procent sedan 2010, säger Stefan Pettersson, marknadschef på Destination Uppsala.

Jämfört med perioden januari - februari 2010 har de kommersiella gästnätterna i Uppsala ökat med 38 procent.

Läs hela rapporten för februari och även tidigare rapporter om besöksstatistiken i Uppsala på www.destinationuppsala.se/statistik.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Destination Uppsala ska positionera Uppsala som destination genom att sälja och marknadsföra staden till valda marknader och målgrupper för att skapa intäkter och utveckling för Uppsalas besöksnäring.


Bolaget ansvarar bland annat för projektet Varumärke Uppsala, driver stadens turistbyrå, projektleder kommunens större evenemang och samarbetar med den lokala näringen för att utveckla mötesindustrin via partnerskapet Uppsala Convention Bureau.