platsannonser
Vi söker Event Sales Manager
till 
CWT MEETINGS & EVENTS
nyheter

Lounge Summit 4 april i Göteborg.
Nu är programmet presenterat, nästan 30 talare.
resor skapar möten
Nordic Choice Hotels inleder samarbete med Nordic Travel och Visit Group
- ska underlätta bokningen av paketlösningar.
World Water Day
För andra året i rad
tar Clarion Hotel Amaranten upp kampen för rent vatten för alla.
hotellnytt
Skanska bygger nollenergihotell
i Solna för cirka 470 miljoner kronor. Comfort Hotels har driften.
Event skapar möten
Strategi för bättre evenemang till Luleåborna
Ska vara klar i maj/juni.
Möten skapar affärer
Årets Mötespris går till Uddeholms AB
Självklara vinnare 2019.
nya kunskaper
Meeting Design Week
den 10 och 11 april i Helsingfors.
Omvärldsanalys
Nytt från Las Vegas:
Hotellrobotar, interaktiva golfbanor och världens första robotbartender
Kongress
Ungas utsatthet diskuteras
när Riksförbundet för fältarbetare träffas i Borås.
norskt bolag till sverige
Get Together öppnar i Stockholm
– 
ny aktör inom gruppresor och event.
RSS
rss_icon
Länkar
Hållbara Restauranger vill få fler restauranger att arbeta hållbart
Hållbara Restauranger lanserar en verktygslåda för restauranger som vill arbeta mer strukturerat med hållbarhetsfrågor. Verktygslådan har fokus på fem områden – mat, miljö & klimat, reko, kommunikation och ekonomi.

– Efter knappt två års arbete med Hållbara Restauranger i projektform vill vi sprida kompetensen vidare till fler restauranger som vill arbeta med hållbarhetsfrågan och möta gästernas efterfrågan på kommunikation kring ursprung, ekologiskt och innehåll, säger Jens Johansson, projektledare Hållbara Restauranger.

Under 2014 ökade försäljningen av ekologisk mat i Sverige med 38 procent. Motsvarande siffra för Food service-sektorn var ca 20 procent med de offentliga köken som motor i ökningen. Projektet och nätverket Hållbara Restauranger vill inspirera fler privata restauranger att arbeta med och kommunicera mer kring hållbarhet för att få in fler återkommande gäster till restaurangen och öka försäljningen.

– Gapet mellan hur och vad restaurangerna kommunicerar och hur gästen vill få information är utgångspunkten i Hållbara Restaurangers arbete, säger Ellinor Eke, vd på U&We en av initiativtagarna till Hållbara Restauranger. Enligt en undersökning genomförd av Novus vill 75 procent av gästerna få information om restaurangens hållbarhetsarbete genom kommunikation i menyer, på hemsidor eller genom olika märkningar, endast fyra procent vill ställa frågor till personalen.

De fyra medverkande restaurangerna i projektet har sedan årsskiftet intensifierat kommunikationen mot sina gäster. Resultaten från projektet presenteras under ett frukostmöte 15 april på Teaterbaren i Kulturhuset i Stockholm. Samtidigt söker vi fler restauranger för att gå från projekt- till lanseringsfas.

Ett av målen med Hållbara Restauranger är transparens och att vara öppen med vad man gör och ännu inte börjat med på restaurangen. En annan att dela med sig till andra och att få fler restauranger att arbeta hållbart. Därför har vi arbetat fram en verktygslåda med goda exempel inom de fem områden som vi lagt fokus på: Mat, Miljö & Klimat, Reko, Kommunikation, Ekonomi. Den är ännu en betaversion och finns presenterad på Prezi. prezi.com/hallbara-restauranger-verktygslada/

------------------------------------------------------------------------------------------

Hållbara Restauranger är ett samverkansprojekt som strävar efter att belysa och skapa ett intresse för de viktiga hållbarhetsfrågorna inom restaurangbranschen. Projektet startade 2013 med målet att påverka restaurangbranschen så att (r)eko och hållbart blir konkurrens- och hygienfaktorer både vad gäller utbud och arbetsmetoder. I fokus ligger fem områden: Mat, Miljö & Klimat, Reko, Kommunikation, Ekonomi. Det hela, naturligtvis, med gästen i centrum. Att äta på restaurang ska vara en trevlig upplevelse utan att leda till att planet, djur eller andra människor blir lidande.

 

Medverkande aktörer och finansiärer är Saltå Kvarn, Kafferosteriet Löfbergs, Diskteknik, Lantmännen Cerealia samt KRAV på leverantörssidan. Restauranger som bidrar är Högskolerestauranger, Mässrestauranger, Teaterbaren och Zócalo samt Arlanda Gymnasiets restaurangskola.

 

U&We är en ledande hållbarhetsbyrå med 20 år på nacken som bistår företag att göra goda affärer. Vi kallar oss ”Catalyst for God Business” och vår ambition är att förena god lönsamhet med socialt ansvar och miljöhänsyn. Med en bred kompetens inom hållbarhet och spetskompetens inom miljö och klimat siktar vi alltid högt i vårt arbete med hållbarhetsdriven affärsutveckling. Vi drivs av att se våra samarbetspartners öka sin konkurrenskraft och sina affärsmöjligheter och samtidigt vara med och bidra till ett hållbart samhälle. Genom Hållbara Restauranger har vi velat skapa ett nätverk mellan olika aktörer i restaurangkedjan eftersom vi anser att samverkan är viktigt för att åstadkomma verklig förändring.

U&We - Catalyst for Good Business www.uandwe.se