platsannonser
Vi söker Event Sales Manager
till 
CWT MEETINGS & EVENTS
nyheter
omvärldsanalys
Scottish Event Campus (SEC)
skapar en global anläggning för events i världsklass
Snabb tillväxt
IACC
får 63 nya medlemmar i Danmark.
forskning skapar möten
Vetenskapsrådet ger pengar
till forskarskola för lärare i idrott och hälsa.
prisbelönta
Hotell Kristina i Sigtuna
är vinnare av Ekoutmaningen 2018.
forskning skapar möten
Köpenhamn får globalt forskningscenter
mot antibiotikaresistens.
events skapar möten
Åre 2019 ISO-certifierade som hållbart event
Förväntas få 700 miljoner TV-tittare och locka 120 000 besökare.
innovationsfrämjare
Idag invigs Comfort Hotel Kista
och sänder Sveriges längst Businesspodd.
samordning och långsiktighet
Kreativa industrin växlar upp
med ny organisation.
Awardswinning
Göteborg toppar världsranking
i hållbarhet för tredje året.
Events skapar möten
​Para-EM i bordtennis
till Helsingborg 2019.
RSS
rss_icon
Länkar
Hållbara Restauranger vill få fler restauranger att arbeta hållbart
Hållbara Restauranger lanserar en verktygslåda för restauranger som vill arbeta mer strukturerat med hållbarhetsfrågor. Verktygslådan har fokus på fem områden – mat, miljö & klimat, reko, kommunikation och ekonomi.

– Efter knappt två års arbete med Hållbara Restauranger i projektform vill vi sprida kompetensen vidare till fler restauranger som vill arbeta med hållbarhetsfrågan och möta gästernas efterfrågan på kommunikation kring ursprung, ekologiskt och innehåll, säger Jens Johansson, projektledare Hållbara Restauranger.

Under 2014 ökade försäljningen av ekologisk mat i Sverige med 38 procent. Motsvarande siffra för Food service-sektorn var ca 20 procent med de offentliga köken som motor i ökningen. Projektet och nätverket Hållbara Restauranger vill inspirera fler privata restauranger att arbeta med och kommunicera mer kring hållbarhet för att få in fler återkommande gäster till restaurangen och öka försäljningen.

– Gapet mellan hur och vad restaurangerna kommunicerar och hur gästen vill få information är utgångspunkten i Hållbara Restaurangers arbete, säger Ellinor Eke, vd på U&We en av initiativtagarna till Hållbara Restauranger. Enligt en undersökning genomförd av Novus vill 75 procent av gästerna få information om restaurangens hållbarhetsarbete genom kommunikation i menyer, på hemsidor eller genom olika märkningar, endast fyra procent vill ställa frågor till personalen.

De fyra medverkande restaurangerna i projektet har sedan årsskiftet intensifierat kommunikationen mot sina gäster. Resultaten från projektet presenteras under ett frukostmöte 15 april på Teaterbaren i Kulturhuset i Stockholm. Samtidigt söker vi fler restauranger för att gå från projekt- till lanseringsfas.

Ett av målen med Hållbara Restauranger är transparens och att vara öppen med vad man gör och ännu inte börjat med på restaurangen. En annan att dela med sig till andra och att få fler restauranger att arbeta hållbart. Därför har vi arbetat fram en verktygslåda med goda exempel inom de fem områden som vi lagt fokus på: Mat, Miljö & Klimat, Reko, Kommunikation, Ekonomi. Den är ännu en betaversion och finns presenterad på Prezi. prezi.com/hallbara-restauranger-verktygslada/

------------------------------------------------------------------------------------------

Hållbara Restauranger är ett samverkansprojekt som strävar efter att belysa och skapa ett intresse för de viktiga hållbarhetsfrågorna inom restaurangbranschen. Projektet startade 2013 med målet att påverka restaurangbranschen så att (r)eko och hållbart blir konkurrens- och hygienfaktorer både vad gäller utbud och arbetsmetoder. I fokus ligger fem områden: Mat, Miljö & Klimat, Reko, Kommunikation, Ekonomi. Det hela, naturligtvis, med gästen i centrum. Att äta på restaurang ska vara en trevlig upplevelse utan att leda till att planet, djur eller andra människor blir lidande.

 

Medverkande aktörer och finansiärer är Saltå Kvarn, Kafferosteriet Löfbergs, Diskteknik, Lantmännen Cerealia samt KRAV på leverantörssidan. Restauranger som bidrar är Högskolerestauranger, Mässrestauranger, Teaterbaren och Zócalo samt Arlanda Gymnasiets restaurangskola.

 

U&We är en ledande hållbarhetsbyrå med 20 år på nacken som bistår företag att göra goda affärer. Vi kallar oss ”Catalyst for God Business” och vår ambition är att förena god lönsamhet med socialt ansvar och miljöhänsyn. Med en bred kompetens inom hållbarhet och spetskompetens inom miljö och klimat siktar vi alltid högt i vårt arbete med hållbarhetsdriven affärsutveckling. Vi drivs av att se våra samarbetspartners öka sin konkurrenskraft och sina affärsmöjligheter och samtidigt vara med och bidra till ett hållbart samhälle. Genom Hållbara Restauranger har vi velat skapa ett nätverk mellan olika aktörer i restaurangkedjan eftersom vi anser att samverkan är viktigt för att åstadkomma verklig förändring.

U&We - Catalyst for Good Business www.uandwe.se