platsannonser
Vi söker Event Sales Manager
till 
CWT MEETINGS & EVENTS
nyheter
Snabb tillväxt
IACC
får 63 nya medlemmar i Danmark.
forskning skapar möten
Vetenskapsrådet ger pengar
till forskarskola för lärare i idrott och hälsa.
prisbelönta
Hotell Kristina i Sigtuna
är vinnare av Ekoutmaningen 2018.
forskning skapar möten
Köpenhamn får globalt forskningscenter
mot antibiotikaresistens.
events skapar möten
Åre 2019 ISO-certifierade som hållbart event
Förväntas få 700 miljoner TV-tittare och locka 120 000 besökare.
innovationsfrämjare
Idag invigs Comfort Hotel Kista
och sänder Sveriges längst Businesspodd.
samordning och långsiktighet
Kreativa industrin växlar upp
med ny organisation.
Awardswinning
Göteborg toppar världsranking
i hållbarhet för tredje året.
Events skapar möten
​Para-EM i bordtennis
till Helsingborg 2019.
hotellnytt
Massivt engagemang för att namnge Mölndalshotell
Det nya namnet är Quality Hotel The Weaver.
RSS
rss_icon
Länkar
Konjunkturförväntningarna viker inom besöksnäringen
Efter en lång period av uppgång viker nu besöksnäringens förväntningar både vad gäller efterfrågan och på sysselsättningsutvecklingen i branschen, enligt Visita.

Visita analyserar månatligen utvecklingen bland företag verksamma inom besöksnäringen.

– Hotellföretagens förväntningar indikerar en minskad sysselsättning de närmaste månaderna. Restaurangföretagens förväntningar över sysselsättningsutvecklingen och även i synen på efterfrågan försämrades i mars, säger Björn Arnek avdelningschef för Branschekonomi på Visita.

Rapporten från mars 2015 bryter en positiv utveckling. Under helåret 2014 ökade efterfrågan på hotellrum kraftigt. Det var privatgäster som stod för hela ökningen medan efterfrågan från konferensgäster minskade kraftigt och efterfrågan från affärsgäster var oförändrad. Fjolåret var även ett bra år för Sveriges restauranger. Omsättning ökade med fem miljarder kronor. Detta skedde dessutom i en svag allmän ekonomisk konjunktur i Sverige. Besöksnäring skapade förra året 5 000 nya helårsjobb och sysselsatte ungefär 150 000 helårsarbetstillfällen.

– Att besöksnäringen skruvar ner förväntningarna och tvekar att anställa har flera faktorer. En orsak är att regeringen inte ger besked om de dubblerar arbetsgivaravgiften för unga. Kostnadsbördan för näringen skulle landa på ungefär 1.5 miljarder kronor. Branschen har låga marginaler och för många arbetsgivare innebär en ökad kostnadsbörda att personal kommer att behöva sägas upp och uteblivna nyanställningar, säger Eva Östling, vd Visita.