platsannonser
Kommunikationsstrateg för IUFROs världskongress 2024
Framtid, innovation och Agenda 2030 utgör ledstjärnor för kongressen.
nyheter
nya upplevelser
Inomhusgolf med virtuella banor
öppnar i Gränbystaden i Uppsala.
ny studiolösning
Svenska Mässan Gothia Towers
lanserar Sveriges största arena för hybridmöten.
forskning skapar möten
Forskare
har en viktig och mångfacetterad roll i inkubatorer.
Hotellnytt
BWH Hotel Group
fortsätter expandera i Norge.
UNWTO-möte i går
IATA tror på vaccinationskrav
för att flyga internationellt.
Fourth Industrial Revolution
MCI ställer om
till den digitala tidsåldern.
forskningsresultat
Innovationsnätverket ”Future Meeting Space”:
har ett digitalt evenemang den 22 februari.
flygnytt
Emirates utökar sin verksamhet till USA
efter ökad efterfrågan.
En sann förebild
Charbél Gabro
vinner Stora Målpriset 2020.
strikta krav
Mallorca tilldelas prestigefyllt certifikat från UNWTO
- som första turistdestination i Europa.
RSS
rss_icon
Länkar
Konjunkturförväntningarna viker inom besöksnäringen
Efter en lång period av uppgång viker nu besöksnäringens förväntningar både vad gäller efterfrågan och på sysselsättningsutvecklingen i branschen, enligt Visita.

Visita analyserar månatligen utvecklingen bland företag verksamma inom besöksnäringen.

– Hotellföretagens förväntningar indikerar en minskad sysselsättning de närmaste månaderna. Restaurangföretagens förväntningar över sysselsättningsutvecklingen och även i synen på efterfrågan försämrades i mars, säger Björn Arnek avdelningschef för Branschekonomi på Visita.

Rapporten från mars 2015 bryter en positiv utveckling. Under helåret 2014 ökade efterfrågan på hotellrum kraftigt. Det var privatgäster som stod för hela ökningen medan efterfrågan från konferensgäster minskade kraftigt och efterfrågan från affärsgäster var oförändrad. Fjolåret var även ett bra år för Sveriges restauranger. Omsättning ökade med fem miljarder kronor. Detta skedde dessutom i en svag allmän ekonomisk konjunktur i Sverige. Besöksnäring skapade förra året 5 000 nya helårsjobb och sysselsatte ungefär 150 000 helårsarbetstillfällen.

– Att besöksnäringen skruvar ner förväntningarna och tvekar att anställa har flera faktorer. En orsak är att regeringen inte ger besked om de dubblerar arbetsgivaravgiften för unga. Kostnadsbördan för näringen skulle landa på ungefär 1.5 miljarder kronor. Branschen har låga marginaler och för många arbetsgivare innebär en ökad kostnadsbörda att personal kommer att behöva sägas upp och uteblivna nyanställningar, säger Eva Östling, vd Visita.