platsannonser
Strategisk projektledare
Destination Eskilstuna
nyheter
service i världsklass
Clarion Hotel Sign
vill ta gästupplevelsen till en ny nivå och tillsätter ett unikt Guest Experience Team.
Hållbarhet
Östersjöns och Mälarens överlevnad
i fokus på Allt för sjön 2020.
nytt jobb
Per Keller lämnar Yasuragi
återvänder till Sundsvall för att öppna Clarion Hotel.
Nytt jobb
Amanda Lindblad
ny hotelldirektör på Radisson Blu Hotel i Lund.
coronoaviruset
IBTM skjuter upp IBTM Asia Pacific 2020
genomförs i Singapore 13-14 april 2021.
mässor skapar möten
Elmias resultat bättre än väntat
omsatte 232 miljoner med 350 000 besökare.
samarbete skapar events
Uppsala värdstad
för flera viktiga golfevenemang de kommande fem åren.
event skapar möten
USM i handboll
stannar i Uppsala ytterligare två år.
Coronaviruset
Wyndham stänger 1000 hotell i Kina
men öppnar ytterligare 500 hotell i Kina inom tre år

Nordbygg på Stockholmsmässan
en port in till den svenska marknaden.
RSS
rss_icon
Länkar
Svenska Mässans satsningar driver nya affärer och besökare
Svenska Mässans och Gothia Towers turistiska betydelse för Göteborgsregionen ökade under 2014. HUI Research beräknar koncernens besöksnäringseffekter till 2,3 miljarder − en ökning med 200 Mkr jämfört med föregående år.

− Vår miljardinvestering och målmedvetna affärsutveckling driver helt klart nya besökare till Göteborg, säger koncernchefen Carin Kindbom.

Totalt registrerades 1 404 604 besök på Svenska Mässan koncernens mässor, möten, hotell och restauranger under 2014. Det innebär en ökning med cirka 138 000 gäster vilket motsvarar 11 procent mer jämfört med föregående år.

Under 2014 genererade Svenska Mässan koncernen 2,3 miljarder i besöksnäringseffekter. Pengarna spenderades främst inom kultur, shopping, hotell, restauranger, taxi, med mera. Svenska Mässan genererade exempelvis 19 procent av alla hotellnätter i Göteborg 2014, enligt HUI.

Koncernens omsättning 2014 nådde också en toppnotering med 925 Mkr, upp från 786 Mkr för 2013.

En bidragande orsak till ökningarna är miljardinvesteringen i utbyggnaden av Gothia Towers, samt satsningar på mässor, restauranger, en exklusiv spaanläggning och showarenan The Theatre.

− Men även vårt samarbete inom staden, med näringsliv och akademi, har stor betydelse för våra framgångar, inte minst för internationella kongresser och events, säger koncernchef Carin Kindbom.

Under 2015 förväntar hon sig ännu fler besökare.

− Med ökad hotellkapacitet och med årets starka mäss- och kongressprogram är det realistiskt att tro på ytterligare ett par hundra tusen fler besök 2015. Men det kan bli betydligt fler än så.

Omsättningsmässigt förväntas en fortsatt stark tillväxt och ambitionen är att växa ytterligare och att under 2015 nå en miljardomsättning.