platsannonser
Vi söker Event Sales Manager
till 
CWT MEETINGS & EVENTS
nyheter
omvärldsanalys
Scottish Event Campus (SEC)
skapar en global anläggning för events i världsklass
Snabb tillväxt
IACC
får 63 nya medlemmar i Danmark.
forskning skapar möten
Vetenskapsrådet ger pengar
till forskarskola för lärare i idrott och hälsa.
prisbelönta
Hotell Kristina i Sigtuna
är vinnare av Ekoutmaningen 2018.
forskning skapar möten
Köpenhamn får globalt forskningscenter
mot antibiotikaresistens.
events skapar möten
Åre 2019 ISO-certifierade som hållbart event
Förväntas få 700 miljoner TV-tittare och locka 120 000 besökare.
innovationsfrämjare
Idag invigs Comfort Hotel Kista
och sänder Sveriges längst Businesspodd.
samordning och långsiktighet
Kreativa industrin växlar upp
med ny organisation.
Awardswinning
Göteborg toppar världsranking
i hållbarhet för tredje året.
Events skapar möten
​Para-EM i bordtennis
till Helsingborg 2019.
RSS
rss_icon
Länkar
Svenska Mässans satsningar driver nya affärer och besökare
Svenska Mässans och Gothia Towers turistiska betydelse för Göteborgsregionen ökade under 2014. HUI Research beräknar koncernens besöksnäringseffekter till 2,3 miljarder − en ökning med 200 Mkr jämfört med föregående år.

− Vår miljardinvestering och målmedvetna affärsutveckling driver helt klart nya besökare till Göteborg, säger koncernchefen Carin Kindbom.

Totalt registrerades 1 404 604 besök på Svenska Mässan koncernens mässor, möten, hotell och restauranger under 2014. Det innebär en ökning med cirka 138 000 gäster vilket motsvarar 11 procent mer jämfört med föregående år.

Under 2014 genererade Svenska Mässan koncernen 2,3 miljarder i besöksnäringseffekter. Pengarna spenderades främst inom kultur, shopping, hotell, restauranger, taxi, med mera. Svenska Mässan genererade exempelvis 19 procent av alla hotellnätter i Göteborg 2014, enligt HUI.

Koncernens omsättning 2014 nådde också en toppnotering med 925 Mkr, upp från 786 Mkr för 2013.

En bidragande orsak till ökningarna är miljardinvesteringen i utbyggnaden av Gothia Towers, samt satsningar på mässor, restauranger, en exklusiv spaanläggning och showarenan The Theatre.

− Men även vårt samarbete inom staden, med näringsliv och akademi, har stor betydelse för våra framgångar, inte minst för internationella kongresser och events, säger koncernchef Carin Kindbom.

Under 2015 förväntar hon sig ännu fler besökare.

− Med ökad hotellkapacitet och med årets starka mäss- och kongressprogram är det realistiskt att tro på ytterligare ett par hundra tusen fler besök 2015. Men det kan bli betydligt fler än så.

Omsättningsmässigt förväntas en fortsatt stark tillväxt och ambitionen är att växa ytterligare och att under 2015 nå en miljardomsättning.