platsannonser
Strategisk projektledare
Destination Eskilstuna
nyheter
133 000 hotellnätter utvärderade
Egencia presenterar de 100 bästa affärshotellen 2020
enligt deras kunder. Sju svenska hotell är med.
nytt jobb
Aliki Krantz - hotelldirektören som hittat hem:
”På Park Inn by Radisson Stockholm Solna finns allt jag brinner för”
mässor skapar möten
Lounge Expo och GastroNord
arrangeras 31 mars – 2 april.
service i världsklass
Clarion Hotel Sign
vill ta gästupplevelsen till en ny nivå och tillsätter ett unikt Guest Experience Team.
Hållbarhet
Östersjöns och Mälarens överlevnad
i fokus på Allt för sjön 2020.
nytt jobb
Per Keller lämnar Yasuragi
återvänder till Sundsvall för att öppna Clarion Hotel.
Nytt jobb
Amanda Lindblad
ny hotelldirektör på Radisson Blu Hotel i Lund.
coronoaviruset
IBTM skjuter upp IBTM Asia Pacific 2020
genomförs i Singapore 13-14 april 2021.
mässor skapar möten
Elmias resultat bättre än väntat
omsatte 232 miljoner med 350 000 besökare.
samarbete skapar events
Uppsala värdstad
för flera viktiga golfevenemang de kommande fem åren.
RSS
rss_icon
Länkar
Stockholmskortet hotat av landstinget dåliga ekonomi
SL:s ekonomiska kris drabbar besöksnäringen och turismen i Stockholm. SL har chockhöjt priserna som Stockholms stad får betala för samarbeten om turistkort och kongressresor. Kostnaden för det populära Stockholmskortet har höjts från 14 till 23 miljoner, vilket gör att kortet troligtvis måste läggas ned nästa år, uppger Socialdemokraterna i Stockholm i ett pressmedelande.

Stockholms landsting har tidigare aviserat prishöjningar för att komma tillrätta med SL:s ekonomiska problem. När det gäller besöksnäringen har avgifterna redan höjts. Avgiften staden betalar för Stockholmskortet – där resor med SL ingår – höjdes från 14 till 23 miljoner kronor. Även enskilda reselösningar för evenemang som kongresser och idrottstävlingar kommer att bli dyrare för Stockholm stad. Detta görs samtidigt som andra städer tsom är konkurrenter till Stockholm satsar stort på gratisresor för sina kongressdeltagare. Stockholmskortet har funnits i över 30 år och är populärt – förra året såldes 130 000 kort.

– Landstingets dåliga ekonomi slår direkt mot turism, kongresserna och besöksnäring. Prisökningarna gör att vi troligtvis måste lägga ned Stockholmskortet, vilket är beklagligt eftersom det är ett populärt kort som många turister uppskattar. Det påverkar också vår möjlighet att locka till oss större evenemang. Besöksnäringen är viktig för hela stockholmsregionen, och jag förutsätter att landstinget tänker om och konstruktivt försöker bidra till en lösning. Det säger Karin Wanngård, finansborgarråd (S) i Stockholm.

I tankarna måste landstinget och Stockholms stad också tänka in hållbarhetsaspekterna. Ju fler av stadens gäster som åker grönt desto bättre för stadens image.