nyheter
nytt jobb
Paul Lukes
blir ny vd på Clarion Hotel Post.
hotellnytt
Direktörsswop för Comfort Hotel
inkluderar Skandinaviens första nollenergihotell.
säkerhet & Hygien
​Svenska Möten
CovidClean™ certifierar mötesanläggningar.
Tillväxtverket satsar
Digital satsning på Västerås
som mötes- och evenemangsdestination.
digitalisera mera
Visit Stockholm och Tillväxtverket
satsar 8,3 miljoner på besöksnäring.
idéer som skapar möten
Karlstad: Nära 10 miljoner
fördelas till föreningar och organisationer 2021
NY detaljplan krävs
Lunds kongresshus ett steg närmare förverkligandet
Beslut om inriktning för mötesanläggningen, men vidare utredning krävs.
sammanslagning
Bokningsbolaget och Compro Möten & Event går samman
Nya Mice Bokningsbolaget AB ska möta morgondagens efterfrågan inom mötesindustrin.
automatisk bokningsbekräftelse
Nordic Choice Hotels utökar möjligheterna till digitala mötesbokningar
Succésatsning på online-bokning av mötesrum expanderas till 71 nordiska hotell.
ökad konkurrenskraft
Stor omställningsinsats för skånska mötesanläggningar
EU-medel ska ge bättre motståndskraft mot omvärldsförändringar.
RSS
rss_icon
Länkar
Stockholmskortet hotat av landstinget dåliga ekonomi
SL:s ekonomiska kris drabbar besöksnäringen och turismen i Stockholm. SL har chockhöjt priserna som Stockholms stad får betala för samarbeten om turistkort och kongressresor. Kostnaden för det populära Stockholmskortet har höjts från 14 till 23 miljoner, vilket gör att kortet troligtvis måste läggas ned nästa år, uppger Socialdemokraterna i Stockholm i ett pressmedelande.

Stockholms landsting har tidigare aviserat prishöjningar för att komma tillrätta med SL:s ekonomiska problem. När det gäller besöksnäringen har avgifterna redan höjts. Avgiften staden betalar för Stockholmskortet – där resor med SL ingår – höjdes från 14 till 23 miljoner kronor. Även enskilda reselösningar för evenemang som kongresser och idrottstävlingar kommer att bli dyrare för Stockholm stad. Detta görs samtidigt som andra städer tsom är konkurrenter till Stockholm satsar stort på gratisresor för sina kongressdeltagare. Stockholmskortet har funnits i över 30 år och är populärt – förra året såldes 130 000 kort.

– Landstingets dåliga ekonomi slår direkt mot turism, kongresserna och besöksnäring. Prisökningarna gör att vi troligtvis måste lägga ned Stockholmskortet, vilket är beklagligt eftersom det är ett populärt kort som många turister uppskattar. Det påverkar också vår möjlighet att locka till oss större evenemang. Besöksnäringen är viktig för hela stockholmsregionen, och jag förutsätter att landstinget tänker om och konstruktivt försöker bidra till en lösning. Det säger Karin Wanngård, finansborgarråd (S) i Stockholm.

I tankarna måste landstinget och Stockholms stad också tänka in hållbarhetsaspekterna. Ju fler av stadens gäster som åker grönt desto bättre för stadens image.