platsannonser
Destination Halmstad
söker en projektledare till Halmstad Convention Bureau.
Projektledare
till Akademikonferens SLU i Uppsala.
Uppsala Konsert & Kongress
söker medarbetare till konferensavdelningen!
Projektledare
till Event in Skåne, Malmö.
nyheter
stora events
Bandyfinalen den 22-23 mars 2019
på Studenternas – Fem finaler spelas i Uppsala.
hållbarhet
Clarion Hotel Sign
installerar Stockholms största hotell-solcellsanläggning.
nytt jobb
Elite Hotels
satsar på Göteborg med topprekrytering.
omvärldsanalys
Storstäder mest innovativa
– visar ny statistik.
flygnytt
Nya delen av avgångshallen
på Bromma Stockholm Airport öppnad.
safety & Security
PwC:s storsatsning inom cybersäkerhet
- 24 nya medarbetare inför hösten.
Nytt jobb
Christian Woronka
ny vd för Vienna Convention Bureau.
Omvärldsanalys
10:e kongressen för Europeiska FACEnetwork
kommer till Kristianstad 10-12 oktober.
strategisk utveckling
Trollhättan tar över ordförandeskapet
för Swedish Network of Convention Bureaus.
hotellnytt
Första spadtaget
för nytt Nordic Choice hotell i Sickla.
RSS
rss_icon
Länkar
Stockholmskortet hotat av landstinget dåliga ekonomi
SL:s ekonomiska kris drabbar besöksnäringen och turismen i Stockholm. SL har chockhöjt priserna som Stockholms stad får betala för samarbeten om turistkort och kongressresor. Kostnaden för det populära Stockholmskortet har höjts från 14 till 23 miljoner, vilket gör att kortet troligtvis måste läggas ned nästa år, uppger Socialdemokraterna i Stockholm i ett pressmedelande.

Stockholms landsting har tidigare aviserat prishöjningar för att komma tillrätta med SL:s ekonomiska problem. När det gäller besöksnäringen har avgifterna redan höjts. Avgiften staden betalar för Stockholmskortet – där resor med SL ingår – höjdes från 14 till 23 miljoner kronor. Även enskilda reselösningar för evenemang som kongresser och idrottstävlingar kommer att bli dyrare för Stockholm stad. Detta görs samtidigt som andra städer tsom är konkurrenter till Stockholm satsar stort på gratisresor för sina kongressdeltagare. Stockholmskortet har funnits i över 30 år och är populärt – förra året såldes 130 000 kort.

– Landstingets dåliga ekonomi slår direkt mot turism, kongresserna och besöksnäring. Prisökningarna gör att vi troligtvis måste lägga ned Stockholmskortet, vilket är beklagligt eftersom det är ett populärt kort som många turister uppskattar. Det påverkar också vår möjlighet att locka till oss större evenemang. Besöksnäringen är viktig för hela stockholmsregionen, och jag förutsätter att landstinget tänker om och konstruktivt försöker bidra till en lösning. Det säger Karin Wanngård, finansborgarråd (S) i Stockholm.

I tankarna måste landstinget och Stockholms stad också tänka in hållbarhetsaspekterna. Ju fler av stadens gäster som åker grönt desto bättre för stadens image.