platsannonser
Strategisk projektledare
Destination Eskilstuna
nyheter
mässor skapar möten
Lounge Expo och GastroNord
arrangeras 31 mars – 2 april.
service i världsklass
Clarion Hotel Sign
vill ta gästupplevelsen till en ny nivå och tillsätter ett unikt Guest Experience Team.
Hållbarhet
Östersjöns och Mälarens överlevnad
i fokus på Allt för sjön 2020.
nytt jobb
Per Keller lämnar Yasuragi
återvänder till Sundsvall för att öppna Clarion Hotel.
Nytt jobb
Amanda Lindblad
ny hotelldirektör på Radisson Blu Hotel i Lund.
coronoaviruset
IBTM skjuter upp IBTM Asia Pacific 2020
genomförs i Singapore 13-14 april 2021.
mässor skapar möten
Elmias resultat bättre än väntat
omsatte 232 miljoner med 350 000 besökare.
samarbete skapar events
Uppsala värdstad
för flera viktiga golfevenemang de kommande fem åren.
event skapar möten
USM i handboll
stannar i Uppsala ytterligare två år.
Coronaviruset
Wyndham stänger 1000 hotell i Kina
men öppnar ytterligare 500 hotell i Kina inom tre år
RSS
rss_icon
Länkar
Rekordår: 11,8 miljoner gästnätter i Stockholm under 2014
Stockholm fortsätter att vara motorn i Sveriges besöksnäring. Under 2014 nådde Stockholm en ny toppnotering med 11,8 miljoner gästnätter, vilket är en ökning med närmare åtta procent i jämförelse med föregående år. Det visar preliminära siffror från Stockholm Visitors Board.

– Stockholm fortsätter att vara en turistmagnet i Sverige och Europa. Med 11,8 miljoner gästnätter under föregående år stärker vi positionen som ett av de populäraste resmålen i Europa. Med en ökning på närmare åtta procent räknas 2014 till ett av de starkaste under tjugohundratalet, säger Peter Lindqvist, vd Stockholm Visitors Board

Stockholm är en av Europas populäraste besöksdestinationer och en av de snabbast växande. Det senaste decenniet har antalet gästnätter fördubblats. Och det är framförallt de internationella gästnätterna som ökar.

– När det gäller de internationella gästnätterna ser vi den största ökningen utanför Europa, främst från USA och Indien. Det är också positivt med en stadig ökning från viktiga volymmarknader som Tyskland och Storbritannien, säger Peter Lindqvist.

Bilden: Peter Lindqvist, vd för Stockholm Visitors Board.