platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
hotellnytt
Radisson Hotel Group
blir världens första hotellkoncern som erbjuder koldioxidnegativa möten.
300 deltagare kommer
Internationell bordtennistävling
för ungdomar till Helsingborg.
nytt jobb
Åsa Wirén
ny CFO för Scandic Hotels.
Magisk svit fortsätter
Göteborg vinner internationellt pris
för Hållbarhetsarbetet för femte året i rad.
Swedish Network of Event Destinations
Visit Blekinges destinationsutvecklare
tar plats i nationell nätverksstyrelse.
I bästa sällskapet
Events Industry Council
belönar svenska Lotta Boman, Sigtunahöjden.
100 mest inflytelserika
Rösta på Atti Soenarso, Chefredaktör på Meetings International
Nominerad till Eventex Index 2021 De 100 mest inflytelserika personerna inom eventindustrin.
letar nyckeltal
Visita i nytt samarbete för nationell evenemangsstatistik
Sora aktörer tar fram relevant och pålitlig statistik för att stärka kunskapen om branschen.
Thought Leadership Hub
The ACF – Audite, Cogitare, Facite lovar att lyssna, tänka och göra
Ska hjälpa organisationer och destinationer att nå sin fulla potential genom business events.
RSS
rss_icon
Länkar
Contrast förgyller vardagen för våra äldre

Efter många besök på sin pappas äldreboende började Benni Hokkanen, vd på eventbyrån Contrast i Växjö, fundera på hur man skulle kunna hjälpa personalen med aktiviteter för de äldre. Resultatet blev ”Kafferepet – kom så spelar vi!”.

– Runt om i Sverige sitter gamla människor och bara väntar på att något ska hända, säger Benni Hokkanen. Jag såg hur stämningen steg när det hände något utöver det vardagliga, om det så bara var bingobrickor som plockades fram. Det fick mig att tänka efter och jag tog med funderingarna till mina kollegor på Contrast. Det är ju precis sådant vi jobbar med – att höja stämningen och se till att andra trivs och har roligt.

En viktig sak i sammanhanget var att det inte fick kosta något för äldreboendena, som redan har ansträngda budgetar att ta hänsyn till.

– Vi frågade runt i vårt nätverk av kunder och leverantörer, och fick snabbt en handfull företag att ställa upp. De har sedan helt ideellt bidragit med sina respektive specialområden i form av tid eller produkter.

Contrast tog fram själva aktiviteten Kafferepet, som är ett frågespel i olika delar specialgjort för målgruppen. En reklambyrå satte sedan upp en hemsida med anmälningsfunktion, ett tryckeri åtog sig att hjälpa till med tryck av spelplaner och flera andra bidrog med kaffe, tilltugg och vinster till vinnarna.

Contrast kontaktade Växjö kommun som nappade på konceptet, och i mitten av december hade det första Kafferepet premiär på Toftagården i Sandsbro utanför Växjö. Under det kommande året kommer så gott som samtliga av äldreboendena i Växjö kommun att delta. Meningen är att Kafferepet ska köras fyra gånger per år med olika säsongsbetonade teman.

– Vi kör ett år i hemkommunen och utvärderar det. Om det slår väl ut är det enkelt att sprida konceptet till andra kommuner som är intresserade.

– Se det gärna som ett tack till personalen som gör ett storartat jobb, men framförallt som en möjlighet att ge våra kära äldre nya och spännande upplevelser, igenkännande skratt och minnen att le åt och prata om, säger Benni Hokkanen.