nyheter
ett steg i taget
Eskilstuna
ett steg närmare kongress- och kulturhus.
regional utveckling
Sex miljoner
investeras i nya XC-leder i Järvsö.
Hänger ditt företag med i utvecklingen?
PCO-nätverket Incon lanserar resurssida för Covid-19
med kontor på 170 destinationer.
coronautveckling
”Sveriges största digitala nätverkslunch”
100 deltagare möts när Jobbfestivalen och Yrkesdörren arrangerar med Max Burgers.
det finns en lösning
​Ställ inte in när det hettar till
– flytta fram istället.
ett steg i taget
Asiens mötes- och eventindustri
förväntas återhämta sig snabbare än andra kontinenter.
Hemester
Aktörer på Ven samarbetar
för att göra ön säker att besöka i sommar.
Första öppna kongresshallen i Skandinavien
Harpa Concert Hall and Conference Center
i Reykjavík är redo för tiden efter Covid-19.
mat skapar möten
Första uttagningen inför Årets Kock 2020
– här är kockarna som går vidare till kvaltävlingen.
hotellnytt
Radisson Blu Scandinavia Hotel i Göteborgshotell
blir familjeresort i sommar.
RSS
rss_icon
Länkar
Contrast förgyller vardagen för våra äldre

Efter många besök på sin pappas äldreboende började Benni Hokkanen, vd på eventbyrån Contrast i Växjö, fundera på hur man skulle kunna hjälpa personalen med aktiviteter för de äldre. Resultatet blev ”Kafferepet – kom så spelar vi!”.

– Runt om i Sverige sitter gamla människor och bara väntar på att något ska hända, säger Benni Hokkanen. Jag såg hur stämningen steg när det hände något utöver det vardagliga, om det så bara var bingobrickor som plockades fram. Det fick mig att tänka efter och jag tog med funderingarna till mina kollegor på Contrast. Det är ju precis sådant vi jobbar med – att höja stämningen och se till att andra trivs och har roligt.

En viktig sak i sammanhanget var att det inte fick kosta något för äldreboendena, som redan har ansträngda budgetar att ta hänsyn till.

– Vi frågade runt i vårt nätverk av kunder och leverantörer, och fick snabbt en handfull företag att ställa upp. De har sedan helt ideellt bidragit med sina respektive specialområden i form av tid eller produkter.

Contrast tog fram själva aktiviteten Kafferepet, som är ett frågespel i olika delar specialgjort för målgruppen. En reklambyrå satte sedan upp en hemsida med anmälningsfunktion, ett tryckeri åtog sig att hjälpa till med tryck av spelplaner och flera andra bidrog med kaffe, tilltugg och vinster till vinnarna.

Contrast kontaktade Växjö kommun som nappade på konceptet, och i mitten av december hade det första Kafferepet premiär på Toftagården i Sandsbro utanför Växjö. Under det kommande året kommer så gott som samtliga av äldreboendena i Växjö kommun att delta. Meningen är att Kafferepet ska köras fyra gånger per år med olika säsongsbetonade teman.

– Vi kör ett år i hemkommunen och utvärderar det. Om det slår väl ut är det enkelt att sprida konceptet till andra kommuner som är intresserade.

– Se det gärna som ett tack till personalen som gör ett storartat jobb, men framförallt som en möjlighet att ge våra kära äldre nya och spännande upplevelser, igenkännande skratt och minnen att le åt och prata om, säger Benni Hokkanen.