platsannonser
Vi söker Event Sales Manager
till 
CWT MEETINGS & EVENTS
nyheter
kunskapsmöte
Associations World Congress & Expo
på Svenska Mässan 7-10 april.
fullspäckat utvecklingsprogram
En tidigare munk,
en spelutvecklare och en självutnämnd tekniknörd bland experttalarna på IMEX i Frankfurt.

Lounge Summit i Göteborg presenterar
Spännande program med nästan 30 talare.
resor skapar möten
Nordic Choice Hotels inleder samarbete med Nordic Travel och Visit Group
Ska underlätta bokningen av paketlösningar.
World Water Day
För andra året i rad
tar Clarion Hotel Amaranten upp kampen för rent vatten för alla.
hotellnytt
Skanska bygger nollenergihotell
i Solna för cirka 470 miljoner kronor. Comfort Hotels har driften.
Event skapar möten
Strategi för bättre evenemang till Luleåborna
Ska vara klar i maj/juni.
Möten skapar affärer
Årets Mötespris går till Uddeholms AB
Självklara vinnare 2019.
nya kunskaper
Meeting Design Week
den 10 och 11 april i Helsingfors.
Omvärldsanalys
Nytt från Las Vegas:
Hotellrobotar, interaktiva golfbanor och världens första robotbartender
RSS
rss_icon
Länkar
Contrast förgyller vardagen för våra äldre

Efter många besök på sin pappas äldreboende började Benni Hokkanen, vd på eventbyrån Contrast i Växjö, fundera på hur man skulle kunna hjälpa personalen med aktiviteter för de äldre. Resultatet blev ”Kafferepet – kom så spelar vi!”.

– Runt om i Sverige sitter gamla människor och bara väntar på att något ska hända, säger Benni Hokkanen. Jag såg hur stämningen steg när det hände något utöver det vardagliga, om det så bara var bingobrickor som plockades fram. Det fick mig att tänka efter och jag tog med funderingarna till mina kollegor på Contrast. Det är ju precis sådant vi jobbar med – att höja stämningen och se till att andra trivs och har roligt.

En viktig sak i sammanhanget var att det inte fick kosta något för äldreboendena, som redan har ansträngda budgetar att ta hänsyn till.

– Vi frågade runt i vårt nätverk av kunder och leverantörer, och fick snabbt en handfull företag att ställa upp. De har sedan helt ideellt bidragit med sina respektive specialområden i form av tid eller produkter.

Contrast tog fram själva aktiviteten Kafferepet, som är ett frågespel i olika delar specialgjort för målgruppen. En reklambyrå satte sedan upp en hemsida med anmälningsfunktion, ett tryckeri åtog sig att hjälpa till med tryck av spelplaner och flera andra bidrog med kaffe, tilltugg och vinster till vinnarna.

Contrast kontaktade Växjö kommun som nappade på konceptet, och i mitten av december hade det första Kafferepet premiär på Toftagården i Sandsbro utanför Växjö. Under det kommande året kommer så gott som samtliga av äldreboendena i Växjö kommun att delta. Meningen är att Kafferepet ska köras fyra gånger per år med olika säsongsbetonade teman.

– Vi kör ett år i hemkommunen och utvärderar det. Om det slår väl ut är det enkelt att sprida konceptet till andra kommuner som är intresserade.

– Se det gärna som ett tack till personalen som gör ett storartat jobb, men framförallt som en möjlighet att ge våra kära äldre nya och spännande upplevelser, igenkännande skratt och minnen att le åt och prata om, säger Benni Hokkanen.