nyheter
nytt jobb
Paul Lukes
blir ny vd på Clarion Hotel Post.
hotellnytt
Direktörsswop för Comfort Hotel
inkluderar Skandinaviens första nollenergihotell.
säkerhet & Hygien
​Svenska Möten
CovidClean™ certifierar mötesanläggningar.
Tillväxtverket satsar
Digital satsning på Västerås
som mötes- och evenemangsdestination.
digitalisera mera
Visit Stockholm och Tillväxtverket
satsar 8,3 miljoner på besöksnäring.
idéer som skapar möten
Karlstad: Nära 10 miljoner
fördelas till föreningar och organisationer 2021
NY detaljplan krävs
Lunds kongresshus ett steg närmare förverkligandet
Beslut om inriktning för mötesanläggningen, men vidare utredning krävs.
sammanslagning
Bokningsbolaget och Compro Möten & Event går samman
Nya Mice Bokningsbolaget AB ska möta morgondagens efterfrågan inom mötesindustrin.
automatisk bokningsbekräftelse
Nordic Choice Hotels utökar möjligheterna till digitala mötesbokningar
Succésatsning på online-bokning av mötesrum expanderas till 71 nordiska hotell.
ökad konkurrenskraft
Stor omställningsinsats för skånska mötesanläggningar
EU-medel ska ge bättre motståndskraft mot omvärldsförändringar.
RSS
rss_icon
Länkar
Contrast förgyller vardagen för våra äldre

Efter många besök på sin pappas äldreboende började Benni Hokkanen, vd på eventbyrån Contrast i Växjö, fundera på hur man skulle kunna hjälpa personalen med aktiviteter för de äldre. Resultatet blev ”Kafferepet – kom så spelar vi!”.

– Runt om i Sverige sitter gamla människor och bara väntar på att något ska hända, säger Benni Hokkanen. Jag såg hur stämningen steg när det hände något utöver det vardagliga, om det så bara var bingobrickor som plockades fram. Det fick mig att tänka efter och jag tog med funderingarna till mina kollegor på Contrast. Det är ju precis sådant vi jobbar med – att höja stämningen och se till att andra trivs och har roligt.

En viktig sak i sammanhanget var att det inte fick kosta något för äldreboendena, som redan har ansträngda budgetar att ta hänsyn till.

– Vi frågade runt i vårt nätverk av kunder och leverantörer, och fick snabbt en handfull företag att ställa upp. De har sedan helt ideellt bidragit med sina respektive specialområden i form av tid eller produkter.

Contrast tog fram själva aktiviteten Kafferepet, som är ett frågespel i olika delar specialgjort för målgruppen. En reklambyrå satte sedan upp en hemsida med anmälningsfunktion, ett tryckeri åtog sig att hjälpa till med tryck av spelplaner och flera andra bidrog med kaffe, tilltugg och vinster till vinnarna.

Contrast kontaktade Växjö kommun som nappade på konceptet, och i mitten av december hade det första Kafferepet premiär på Toftagården i Sandsbro utanför Växjö. Under det kommande året kommer så gott som samtliga av äldreboendena i Växjö kommun att delta. Meningen är att Kafferepet ska köras fyra gånger per år med olika säsongsbetonade teman.

– Vi kör ett år i hemkommunen och utvärderar det. Om det slår väl ut är det enkelt att sprida konceptet till andra kommuner som är intresserade.

– Se det gärna som ett tack till personalen som gör ett storartat jobb, men framförallt som en möjlighet att ge våra kära äldre nya och spännande upplevelser, igenkännande skratt och minnen att le åt och prata om, säger Benni Hokkanen.