platsannonser
Eventkoordinator
till Tekniska Museet
nyheter
möten skapar affärer
Traditionell japansk svärdritual
återinvigde Yasuragi.
På nytt uppdrag
Vanessa Butani
ny Director of Sustainable Business på Scandic Hotels.
möten är affärer
Fortsatt ökning
för kommersiella gästnätter i Borås.
möten delar kunskap
Sverige värd
för global jämställdhetskonferens 15-17 april.
mässor skapar möten
Nolia Karriär i Umeå
en av de största hittills.
Awarded
Scandic får tillgänglighetspris
och inbjudan att tala vid FN-kontoret i Wien.
möten och affärer
Stororder till Karlstad CCC
Uddeholm firar 350 år och lägger möten och middagar jubileumsveckan där.
Awards
Bordtennis-VM
vinner innovationspris hos Trippus.
storaffär
American Express
köper Hogg Robinson Group.
Puss på dig!
Upplev
ett hjärtligare Göteborg nästa vecka.
RSS
rss_icon
Länkar
Värdskapet för vetenskapliga kongresser bör bli meriterande

Meritvärde för värdskap stod i centrum vid Mötesakademins första årskonferens vid Högskolan Väst 1 till 3 december. Samtliga universitet och många av landets högskolor var på plats i Trollhättan.

Lennart Ståhle, senior rådgivare på Högskoleverket, var en av flera talare som under konferensen underströk att vetenskapliga möten är en ledningsfråga som borde prioriteras högre vid landets lärosäten.

– Möten med omvärlden, både på nationell och internationell nivå måste vara prioriterade frågor för att skapa tilltro till vår forskning, säger Lennart Ståhle. Samtidigt underströk han att både högskolelagen och högskoleförordning anvisar att samverkansuppgiften är meritgrundande och att det är ledningens ansvar vid varje högskola att skapa en tydlig incitamentsstruktur med metoder och dokumentation.

Lagar och förordningar till trots är det idag inte självklart att det är meriterande att anordna vetenskapliga möten.

– Att publicera sig i vetenskapliga tidskrifter och att handleda doktorander är meriterande för forskaren. Det borde vara lika formellt meriterande för forskaren att åta sig värdskapet för en stor internationell kongress, säger Tia Eriksson, ordförande i Mötesakademin för Sveriges universitet och högskolor.

Många lärosäten befinner sig i en hård internationell konkurrens och behovet av att stärka varumärket ökar. Samtidigt blir samverkansuppgiften ett allt viktigare inslag i universitets och högskolors verksamhet.

– Trots det är möten, som kongresser, konferenser och andra evenemang, fortfarande underskattade verktyg. Värdskapet bidrar till att stärka vårt varumärke, både som nation och som enskilda lärosäten, säger Tia Eriksson.

Göran Dalin, veterinär och universitetslektor vid SLU, en aktiv kongressarrangör sedan många år, betonade vikten av det personliga mötet. Att bara rapportera forskning i vetenskapliga tidskrifter räcker inte enligt Göran Dalin. Mötena i sig och de informella samtalen mellan sessionerna leder ofta till nya idéer, projekt och konstellationer.

– Det handlar om kunskapsbildning, men också om att vi måste vara beredda att själva välkomna det internationella forskarsamhället hos oss för att själva bli välkomnade, säger Göran Dahlin.

------------------------------------------------------------------------------------------------

Fakta

Mötesakademins vision är att svenska lärosäten på universitets- och högskolenivå skall använda möten som ett självklart verktyg i sitt varumärkesbyggande. Mötesakademin har totalt 23 universitet och högskolor som medlemmar.