platsannonser
Vi söker Event Sales Manager
till 
CWT MEETINGS & EVENTS
nyheter
Och vinnaren är:
Sigtunahöjden
Årets Hållbara Företag 2019
Events skapar möten
Dreamhack Masters
återvänder till Malmö.
HOTELLNYTT
Nu öppnar Åby Hotel
i Göteborg/Mölndal.
omvärldsanalys
150 nya lyxhotell
öppnade i Grekland år 2018.
Hållbarhet
Framgångsrikt miljöarbete
på Meetx.
omvärldsanalys
Thomas Frostberg
om ekosystemet för innovation 2019.
mat och möten
Niclas Jansson, Sigtunahöjdens köksmästare,
vann internationell kocktävling.
nya uppdrag
Johan Svensson ny ordförande
för Countryside Hotels.
events skapar möten
Evenemang genererade 213 miljoner till Kristianstads näringsliv
Åhus Beachhandboll drog flest eventbesökare till Kristianstad 2018.
Digimania
Svensk framgång på Hannover Messe
skapar nya samarbeten för Svenska Mässan.
RSS
rss_icon
Länkar
Värdskapet för vetenskapliga kongresser bör bli meriterande

Meritvärde för värdskap stod i centrum vid Mötesakademins första årskonferens vid Högskolan Väst 1 till 3 december. Samtliga universitet och många av landets högskolor var på plats i Trollhättan.

Lennart Ståhle, senior rådgivare på Högskoleverket, var en av flera talare som under konferensen underströk att vetenskapliga möten är en ledningsfråga som borde prioriteras högre vid landets lärosäten.

– Möten med omvärlden, både på nationell och internationell nivå måste vara prioriterade frågor för att skapa tilltro till vår forskning, säger Lennart Ståhle. Samtidigt underströk han att både högskolelagen och högskoleförordning anvisar att samverkansuppgiften är meritgrundande och att det är ledningens ansvar vid varje högskola att skapa en tydlig incitamentsstruktur med metoder och dokumentation.

Lagar och förordningar till trots är det idag inte självklart att det är meriterande att anordna vetenskapliga möten.

– Att publicera sig i vetenskapliga tidskrifter och att handleda doktorander är meriterande för forskaren. Det borde vara lika formellt meriterande för forskaren att åta sig värdskapet för en stor internationell kongress, säger Tia Eriksson, ordförande i Mötesakademin för Sveriges universitet och högskolor.

Många lärosäten befinner sig i en hård internationell konkurrens och behovet av att stärka varumärket ökar. Samtidigt blir samverkansuppgiften ett allt viktigare inslag i universitets och högskolors verksamhet.

– Trots det är möten, som kongresser, konferenser och andra evenemang, fortfarande underskattade verktyg. Värdskapet bidrar till att stärka vårt varumärke, både som nation och som enskilda lärosäten, säger Tia Eriksson.

Göran Dalin, veterinär och universitetslektor vid SLU, en aktiv kongressarrangör sedan många år, betonade vikten av det personliga mötet. Att bara rapportera forskning i vetenskapliga tidskrifter räcker inte enligt Göran Dalin. Mötena i sig och de informella samtalen mellan sessionerna leder ofta till nya idéer, projekt och konstellationer.

– Det handlar om kunskapsbildning, men också om att vi måste vara beredda att själva välkomna det internationella forskarsamhället hos oss för att själva bli välkomnade, säger Göran Dahlin.

------------------------------------------------------------------------------------------------

Fakta

Mötesakademins vision är att svenska lärosäten på universitets- och högskolenivå skall använda möten som ett självklart verktyg i sitt varumärkesbyggande. Mötesakademin har totalt 23 universitet och högskolor som medlemmar.