platsannonser
Sigtunahöjden söker
Inhouse sales & booking.
nyheter
många stjärnor på plats
Summer Design Week i Stockholm
bjuder in till designfest.
hotellnytt
Hotellikonen gör comeback
– Raffles Singapore öppnar igen.
Skapa kreativa möten
Elite Hotel satsar stort
på konferens i höga kusten.
forskning skapar möten
Tio miljoner
till forskning om hjärnans utveckling.
nya jobb
Easyfairs
stärker sin säljorganisation.
nytt jobb
Ny vd utsedd
för Meet in Reykjavík - Reykjavík Convention Bureau.
hotellnytt
Stordalen köper finsk lyxhotellkedja
nu totalt över 200 hotell.
möten och affärer
Claes Berglund
köper kongressbolaget Reachem.
nytt jobb
Oscar Durling
till Nobis Hotel Stockholm.
innovativ utveckling
Wikimania i Stockholm 14-18 augusti.
1000 deltagare från 40 länder.
RSS
rss_icon
Länkar
Värdskapet för vetenskapliga kongresser bör bli meriterande

Meritvärde för värdskap stod i centrum vid Mötesakademins första årskonferens vid Högskolan Väst 1 till 3 december. Samtliga universitet och många av landets högskolor var på plats i Trollhättan.

Lennart Ståhle, senior rådgivare på Högskoleverket, var en av flera talare som under konferensen underströk att vetenskapliga möten är en ledningsfråga som borde prioriteras högre vid landets lärosäten.

– Möten med omvärlden, både på nationell och internationell nivå måste vara prioriterade frågor för att skapa tilltro till vår forskning, säger Lennart Ståhle. Samtidigt underströk han att både högskolelagen och högskoleförordning anvisar att samverkansuppgiften är meritgrundande och att det är ledningens ansvar vid varje högskola att skapa en tydlig incitamentsstruktur med metoder och dokumentation.

Lagar och förordningar till trots är det idag inte självklart att det är meriterande att anordna vetenskapliga möten.

– Att publicera sig i vetenskapliga tidskrifter och att handleda doktorander är meriterande för forskaren. Det borde vara lika formellt meriterande för forskaren att åta sig värdskapet för en stor internationell kongress, säger Tia Eriksson, ordförande i Mötesakademin för Sveriges universitet och högskolor.

Många lärosäten befinner sig i en hård internationell konkurrens och behovet av att stärka varumärket ökar. Samtidigt blir samverkansuppgiften ett allt viktigare inslag i universitets och högskolors verksamhet.

– Trots det är möten, som kongresser, konferenser och andra evenemang, fortfarande underskattade verktyg. Värdskapet bidrar till att stärka vårt varumärke, både som nation och som enskilda lärosäten, säger Tia Eriksson.

Göran Dalin, veterinär och universitetslektor vid SLU, en aktiv kongressarrangör sedan många år, betonade vikten av det personliga mötet. Att bara rapportera forskning i vetenskapliga tidskrifter räcker inte enligt Göran Dalin. Mötena i sig och de informella samtalen mellan sessionerna leder ofta till nya idéer, projekt och konstellationer.

– Det handlar om kunskapsbildning, men också om att vi måste vara beredda att själva välkomna det internationella forskarsamhället hos oss för att själva bli välkomnade, säger Göran Dahlin.

------------------------------------------------------------------------------------------------

Fakta

Mötesakademins vision är att svenska lärosäten på universitets- och högskolenivå skall använda möten som ett självklart verktyg i sitt varumärkesbyggande. Mötesakademin har totalt 23 universitet och högskolor som medlemmar.