platsannonser
Strategisk projektledare
Destination Eskilstuna
nyheter
nytt jobb
Per Keller lämnar Yasuragi
återvänder till Sundsvall för att öppna Clarion Hotel.
Nytt jobb
Amanda Lindblad
ny hotelldirektör på Radisson Blu Hotel i Lund.
coronoaviruset
IBTM skjuter upp IBTM Asia Pacific 2020
genomförs i Singapore 13-14 april 2021.
mässor skapar möten
Elmias resultat bättre än väntat
omsatte 232 miljoner med 350 000 besökare.
samarbete skapar events
Uppsala värdstad
för flera viktiga golfevenemang de kommande fem åren.
event skapar möten
USM i handboll
stannar i Uppsala ytterligare två år.
Coronaviruset
Wyndham stänger 1000 hotell i Kina
men öppnar ytterligare 500 hotell i Kina inom tre år

Nordbygg på Stockholmsmässan
en port in till den svenska marknaden.
technical visits ökar igen
​Rekordstort internationellt intresse
för svenska lösningar inom smarta städer.
event skapar möten
Sveriges snabbast växande sport
flyttar internationell tävling till Malmö,
RSS
rss_icon
Länkar
80 dagsvandringar i Skåne för 5000 europeiska besökare
2016 står Skåne och Svenska Turistföreningen (STF) som värd för Eurorando, ett av Europas största vandringsevenemang. 5000–7000 besökare väntas besöka Skåne den 10-17 september 2016. Nu är det klart vilka dagsvandringar som Eurorando erbjuder besökarna. De är åttio till antalet och finns i tjugofem av Skånes kommuner.

Dagsvandringar i stadsmiljö, i de djupaste skogarna i nordost, vidunderliga vyer på Söderåsen, unika upplevelser och matvandringar på den certifierade Kullaleden, fågelvandringar i Falsterbo, Ystadvandring i Wallanders spår, äppelriket på Österlen och mycket mer är vad som står på programmet.

Över 100 förslag på dagsvandringar kom in och nu har dessa genomgått en gallring för att hålla rätt standard och kvalitet. Resultatet blev åttio kvalitativa dagsvandringar med olika längd, svårighetsgrad och inriktning.

Det har gått ett år sedan Skåne och STF fick det positiva beskedet att stå som värd för vandringsevenemanget Eurorando. Till sin hjälp är tjugofem av Skånes kommuner, Stiftelsen Skånska Landskap, Länsstyrelsen och Nordsjälland med i projektet för att erbjuda besökarna sevärdheter, natur, kultur och vandringsleder i Skåne.

– Vi på STF är mycket stolta över att stå som värd för ett vandringsevent som lockar många olika nationaliteter. Förhoppningen är att det även ska locka fler svenskar att ta chansen att upptäcka Skåne och de vandringsmöjligheter som erbjuds där. Vi vill visa upp vår fantastiska natur och kultur och att det går att vandra i hela Sverige, inte bara i fjällen, säger Sylvia Nylin, vice generalsekreterare på STF. Förutom dagsvandringarna kommer vi erbjuda en mängd kringaktiviteter i Skåne.

I Helsingborg, som är värdstad för evenemanget, kommer ett basecampområde att byggas upp med underhållning, mässa, foodcourt och aktivitetsområde. Härnäst väntar arbetet med att paketera alla härliga aktiviteter såsom; boende, dagsvandringar, transporter, måltider, heldagsutflykter, guider, och servicepersonal, säger Annika Borgelin, projektledare för Eurorando på Event in Skåne.

Samtidigt som arbetet med Eurorando pågår arbetar Region Skåne med att höja kvaliteten på Skåneleden via bland annat ett regionalt skyltprojekt och en stor ungdomssatsning kopplat till vandringsleden.

– Det är såklart viktigt att Skåneleden motsvarar kräsna vandrares förväntningar, säger Sofie Norrby, utvecklingsansvarig för Skåneleden på Region Skåne.

Eurorando är ett viktigt evenemang för Skåne som destination. Trender som STF tagit fram visar på att vandring kommer att bli en av de största reseanledningarna framöver. I och med arbetet att skapa Eurorando har nu hela Skåne ett gemensamt mål att lyfta vandringsdestinationen Skåne.

Tourism in Skåne driver på uppdrag av Skåneleden en rad utvecklingsinsatser tillsammans med och för besöksnäringen i Skåne. Inom ramarna för detta uppdrag identifieras och byggs hållbara produkter och tjänster för utvalda marknader och målgrupper, liksom ett arbete med att identifiera och utveckla relevanta distributionskanaler för produktägarna.

– Vi kommer även tillsammans med VisitSweden att genomföra kampanjer och PR på den tyska marknaden, framför allt insatser riktade mot reseföretag, säger Sara Brynskog, PR- & kommunikationsansvarig på Tourism in Skåne.

– År 2016 kommer vi att ha en fantastisk produkt att visa upp vilket vi hoppas ska ge ringar på vattnet för Skånes vandringsturism och inte minst så kommer vi att ha fantastiska leder för skåningarna att ge sig ut på, säger Annika Borgelin.

www.eurorando2016.com