platsannonser
Strategisk projektledare
Destination Eskilstuna
nyheter
Coronaviruset
Wyndham stänger 1000 hotell i Kina
men öppnar ytterligare 500 hotell i Kina inom tre år

Nordbygg på Stockholmsmässan
en port in till den svenska marknaden.
technical visits ökar igen
​Rekordstort internationellt intresse
för svenska lösningar inom smarta städer.
event skapar möten
Sveriges snabbast växande sport
flyttar internationell tävling till Malmö,
hotellnytt
Scandic lanserar nytt hotellvarumärke
öppnar fem hotell som ska heta Scandic GO.
utvidgat uppdrag
Radissons Chef för Nordeuropa
blir också Senior Vice President i Storbritannien, Irland och Västeuropa.
Hållbarhet
Stockholmsmässan byter
bränsle och minskar sin klimatpåverkan.
Radar
Coronaviruset:
Hilton stänger 150 hotell med 33 000 rum.
mässor skapar möten
Fastighetsmässan firar tio år i Malmö
har ökat utställare med 218 procent och besökare med 410 procent.
innovativ utveckling
Blique by Nobis
låter Sveriges första professionella lägenhetstestare checka in.
RSS
rss_icon
Länkar
Köpenhamns flygplats Kastrup byggs ut för att kunna ta emot A380

Köpenhamns flygplats förbereder sig för att kunna ta emot Airbus A380, världens största passagerarflygplan, som en del av sin övergripande tillväxtplan.

Tillväxtplanen, "Expanding CPH", är en vision för flygplatsens tillväxt under de kommande 20-30 åren för att då kunna ta hand om 40 miljoner passagerare per år. I år når Kastrup all time high med 25 miljoner passagerare.

Nästa sommar planerar Kastrup att genomföra en renovering av sina två huvudlandningsbanor, och i samband med det tar man just nu in offerter för att bredda sin 3,3 kilometer långa bana. Det är helt nödvändigt att klara Airbus A380s enorma spännvidd, som behöver en bana bredare än den vanliga bredden på 45 meter.

På Kastrup genomförs för närvarande också en utbyggnad av Pier C, där de största planen parkerar, ett projekt som kostar i storleksordningen 310 miljoner svenska kronor. Tre av platserna har direktingångar från gaterna och en utrustas med två broar. Det är en förbättring som görs för att Pier C ska kunna ta emot de största flygplanstyper inklusive A380, som har plats för över 500 passagerare.

Köpenhamns flygplats säger att de har lockat nio nya interkontinentala linjer under de senaste fem åren, vilket innebär totalt 27 linjer.

– Eftersom vi just nu genomför en stor expansion för vår C-terminal och expanderar våra landnings- och startbanor samt vårt underhållsprogram, är det bara sunt förnuft att utnyttja detta tillfälle för att successivt förbereda Kastrup att också kunna rymma världens största passagerarflygplan, A380, säger Köpenhamns flygplats vd Thomas Woldbye.

– Fram till nu kan de största interkontinentala flygplanen bara användas för tjänster till de allra största flygnaven i världen. Men vi tror att det fortfarande finns utrymme på marknaden för de viktigaste medelstora hubbarna, som Köpenhamn, att kunna läggas till i linjenätet.