nyheter
säkerhet & Hygien
​Svenska Möten
CovidClean™ certifierar mötesanläggningar.
Tillväxtverket satsar
Digital satsning på Västerås
som mötes- och evenemangsdestination.
digitalisera mera
Visit Stockholm och Tillväxtverket
satsar 8,3 miljoner på besöksnäring.
idéer som skapar möten
Karlstad: Nära 10 miljoner
fördelas till föreningar och organisationer 2021
NY detaljplan krävs
Lunds kongresshus ett steg närmare förverkligandet
Beslut om inriktning för mötesanläggningen, men vidare utredning krävs.
sammanslagning
Bokningsbolaget och Compro Möten & Event går samman
Nya Mice Bokningsbolaget AB ska möta morgondagens efterfrågan inom mötesindustrin.
automatisk bokningsbekräftelse
Nordic Choice Hotels utökar möjligheterna till digitala mötesbokningar
Succésatsning på online-bokning av mötesrum expanderas till 71 nordiska hotell.
ökad konkurrenskraft
Stor omställningsinsats för skånska mötesanläggningar
EU-medel ska ge bättre motståndskraft mot omvärldsförändringar.
Sport
10-årsjubileum för vintersim i Skellefteå
Arrangörerna har trots pandemin aldrig tidigare upplevt ett så stort nationellt intresse för tävlingen.
Network Readiness Index
Sverige rankas etta i världen på digital samhällsomvandling
I NRIs årliga jämförelse av länders förmåga att tillvarata digitaliseringens möjligheter.
RSS
rss_icon
Länkar
Köpenhamns flygplats Kastrup byggs ut för att kunna ta emot A380

Köpenhamns flygplats förbereder sig för att kunna ta emot Airbus A380, världens största passagerarflygplan, som en del av sin övergripande tillväxtplan.

Tillväxtplanen, "Expanding CPH", är en vision för flygplatsens tillväxt under de kommande 20-30 åren för att då kunna ta hand om 40 miljoner passagerare per år. I år når Kastrup all time high med 25 miljoner passagerare.

Nästa sommar planerar Kastrup att genomföra en renovering av sina två huvudlandningsbanor, och i samband med det tar man just nu in offerter för att bredda sin 3,3 kilometer långa bana. Det är helt nödvändigt att klara Airbus A380s enorma spännvidd, som behöver en bana bredare än den vanliga bredden på 45 meter.

På Kastrup genomförs för närvarande också en utbyggnad av Pier C, där de största planen parkerar, ett projekt som kostar i storleksordningen 310 miljoner svenska kronor. Tre av platserna har direktingångar från gaterna och en utrustas med två broar. Det är en förbättring som görs för att Pier C ska kunna ta emot de största flygplanstyper inklusive A380, som har plats för över 500 passagerare.

Köpenhamns flygplats säger att de har lockat nio nya interkontinentala linjer under de senaste fem åren, vilket innebär totalt 27 linjer.

– Eftersom vi just nu genomför en stor expansion för vår C-terminal och expanderar våra landnings- och startbanor samt vårt underhållsprogram, är det bara sunt förnuft att utnyttja detta tillfälle för att successivt förbereda Kastrup att också kunna rymma världens största passagerarflygplan, A380, säger Köpenhamns flygplats vd Thomas Woldbye.

– Fram till nu kan de största interkontinentala flygplanen bara användas för tjänster till de allra största flygnaven i världen. Men vi tror att det fortfarande finns utrymme på marknaden för de viktigaste medelstora hubbarna, som Köpenhamn, att kunna läggas till i linjenätet.