platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
30 nov - 2 dec 2021
Mötesindustrin återförenades
på IBTM World Barcelona 2021.
8-12 februari 2022
Stockholm Furniture & Light Fair lanserar nytt seminariekoncept
- prisbelönta designstudion Formafantasma är en av veckans keynote speakers.
Resa i Sverige
Svenskarnas intresse
för att fortsätta upptäcka Sverige är stort - 8 av 10 vill se mer.
22-25 september 2022
Tara Moshizi, Johan Kollén och Sandra Lewinsson
nya rekryteringar till Bokmässan i Göteborg.
Conventum, Örebro
Årets Biodlarkonferens
- Apiscandia 11-13 februari 2022.
startskott
Rasta
etablerar sig på Höga kusten.
23-24 mars 2022
Tommy Myllymäki
ny president för Bocuse d’Or Sweden.
fint pris
Sofia B Olsson
restaurang Vrå på Clarion Hotel Post i Göteborg får Tore Wretmans guldmedalj.
nytt jobb
Emma Keenan
ny vd och hotelldirektör för Comfort Hotel Västerås.
17-18 maj 2022
A Sustainable Tomorrow och Cradlenet
inleder samarbete med Nordic Sustainability Expo.
RSS
rss_icon
Länkar
Köpenhamns flygplats Kastrup byggs ut för att kunna ta emot A380

Köpenhamns flygplats förbereder sig för att kunna ta emot Airbus A380, världens största passagerarflygplan, som en del av sin övergripande tillväxtplan.

Tillväxtplanen, "Expanding CPH", är en vision för flygplatsens tillväxt under de kommande 20-30 åren för att då kunna ta hand om 40 miljoner passagerare per år. I år når Kastrup all time high med 25 miljoner passagerare.

Nästa sommar planerar Kastrup att genomföra en renovering av sina två huvudlandningsbanor, och i samband med det tar man just nu in offerter för att bredda sin 3,3 kilometer långa bana. Det är helt nödvändigt att klara Airbus A380s enorma spännvidd, som behöver en bana bredare än den vanliga bredden på 45 meter.

På Kastrup genomförs för närvarande också en utbyggnad av Pier C, där de största planen parkerar, ett projekt som kostar i storleksordningen 310 miljoner svenska kronor. Tre av platserna har direktingångar från gaterna och en utrustas med två broar. Det är en förbättring som görs för att Pier C ska kunna ta emot de största flygplanstyper inklusive A380, som har plats för över 500 passagerare.

Köpenhamns flygplats säger att de har lockat nio nya interkontinentala linjer under de senaste fem åren, vilket innebär totalt 27 linjer.

– Eftersom vi just nu genomför en stor expansion för vår C-terminal och expanderar våra landnings- och startbanor samt vårt underhållsprogram, är det bara sunt förnuft att utnyttja detta tillfälle för att successivt förbereda Kastrup att också kunna rymma världens största passagerarflygplan, A380, säger Köpenhamns flygplats vd Thomas Woldbye.

– Fram till nu kan de största interkontinentala flygplanen bara användas för tjänster till de allra största flygnaven i världen. Men vi tror att det fortfarande finns utrymme på marknaden för de viktigaste medelstora hubbarna, som Köpenhamn, att kunna läggas till i linjenätet.