nyheter
Sänker begränsningarna
Malaysia tillåter nu möten
för upp till 250 deltagare.
innovation & utveckling
Royal Park Hospitality & Education Hub Sthlm
presenterar fler onlineutbildningar i samarbete med Hyper Island och Highlights.
33o miljoner jobb
European Cities Marketing
kräver en öppen och permanent dialog mellan europeiska institutioner och lokala destinationer.
nytt jobb
Johan Michelson
ny vd för BWH Hotel Group i Skandinavien.
innovation & utveckling
ICC Sydney
lanserar industriledande hybridevenemangslösningar.
sverige ligger klart efter
RAI Amsterdam
öppnas igen utan att begränsa antalet besökare.
tyskland ligger före
Köln är redo för nya affärsevent
mässor är oöverträffade som affärsmöten.
covid-19
Emirates återbetalar över 500 miljoner dollar
fortfarande 500 000 som inte fått sina pengar.
Säkerhet i första rummet
Ras Al Khaimah
blir den första staden i världen som certifieras som säker av Bureau Veritas.
samverkan och dialog
Elmiadalen gav 515 941 kronor
till Världens Barn.
RSS
rss_icon
Länkar
Köpenhamns flygplats Kastrup byggs ut för att kunna ta emot A380

Köpenhamns flygplats förbereder sig för att kunna ta emot Airbus A380, världens största passagerarflygplan, som en del av sin övergripande tillväxtplan.

Tillväxtplanen, "Expanding CPH", är en vision för flygplatsens tillväxt under de kommande 20-30 åren för att då kunna ta hand om 40 miljoner passagerare per år. I år når Kastrup all time high med 25 miljoner passagerare.

Nästa sommar planerar Kastrup att genomföra en renovering av sina två huvudlandningsbanor, och i samband med det tar man just nu in offerter för att bredda sin 3,3 kilometer långa bana. Det är helt nödvändigt att klara Airbus A380s enorma spännvidd, som behöver en bana bredare än den vanliga bredden på 45 meter.

På Kastrup genomförs för närvarande också en utbyggnad av Pier C, där de största planen parkerar, ett projekt som kostar i storleksordningen 310 miljoner svenska kronor. Tre av platserna har direktingångar från gaterna och en utrustas med två broar. Det är en förbättring som görs för att Pier C ska kunna ta emot de största flygplanstyper inklusive A380, som har plats för över 500 passagerare.

Köpenhamns flygplats säger att de har lockat nio nya interkontinentala linjer under de senaste fem åren, vilket innebär totalt 27 linjer.

– Eftersom vi just nu genomför en stor expansion för vår C-terminal och expanderar våra landnings- och startbanor samt vårt underhållsprogram, är det bara sunt förnuft att utnyttja detta tillfälle för att successivt förbereda Kastrup att också kunna rymma världens största passagerarflygplan, A380, säger Köpenhamns flygplats vd Thomas Woldbye.

– Fram till nu kan de största interkontinentala flygplanen bara användas för tjänster till de allra största flygnaven i världen. Men vi tror att det fortfarande finns utrymme på marknaden för de viktigaste medelstora hubbarna, som Köpenhamn, att kunna läggas till i linjenätet.