platsannonser
Vi söker Event Sales Manager
till 
CWT MEETINGS & EVENTS
nyheter
hotellnytt
Egencia presenterar
de 100 bästa affärsresehotellen 2019 – Sex svenska hotell med på topplistan.
nytt jobb
Patric Sjöberg
lämnar Stockholmsmässan i maj 2019.
globalt nätverk
Göteborg
vill bli Sveriges första Unesco City of Literature.
mötesakademin
Spännande samarbete
Mellan Vår Gård och House of Sparks.
hotellnytt
Passion Manager Sophia Allerth
förverkligar Stordalens kultur på Stockholms största hotell.
forskning skapar möten
110 miljoner
till biologiska läkemedel.
ökad hållbarhet
Uniaden:
Resan mot ännu ett miljömärkt event.
flygindustrin
Världens säkraste flygbolag
2019 utsedda.
hotellnytt
Fem arkitektkontor tävlar
om att gestalta Svenska Mässans fjärde torn.
Strategi
Nederländska Kongress & Turistbyrån
stänger sitt kontor i Stockholm.
RSS
rss_icon
Länkar
Gatwick expanderar för 92 miljarder kronor
En ny terminal för 180 miljoner pund − 2,1 miljarder svenska kronor – byggs, med tågförbindelse ända ut till gaterna.

Gatwick har gått förbi Heathrow i antal flygdestinationer och leder den kampen med 193-173. Under flygets ”peak hour” lyfter eller landar 55 plan i timmen på världens största flygplats med enbart en start- och landningsbana. 38 miljoner passagerare passerar Gatwick årligen och flygplatsen behöver ny infrastruktur.

Den nya start- och landningsbanan blir helt privatfinansierad och kostar 7,8 miljarder pund, motsvarande 92 miljarder svenska kronor. Sedan ska järnvägen byggas ut för 120 miljoner pund (1,4 miljarder SEK) så det är inga dåliga investeringar som görs. Gatwick ägs till största delen av ett amerikanskt investmentbolag, Global Infrastructure Partners.

Långdistansflygen blir fler när flygplatsen byggs ut. Idag har Gatwick trafik till USA, Kina, Indonesien och Vietnam. Norwegian, tredje största flygbolaget på Gatwick, satsar hårt på USA och erbjuder enkelbiljetter för 150 pund (1 800 SEK) mellan Gatwick och New York. Störst på flygplatsen är EasyJet.

Den nya start- och landningsbanan ska vara färdig 2025, under förutsättning att Gatwick får miljö- och byggtillstånd av de brittiska myndigheterna i maj 2020. Enligt Stewart Wingate kommer en utbyggnad innebära att Heathrow tappar över 15 procent i marknadsandelar och att business class-biljetter till USA blir 40 procent billigare. Flyget till och från London beräknas att år 2050 ha ökat till 110 miljoner passagerare om året.