platsannonser
Projektkoordinator
till Akademikonferens.
Chef för möten och event
till Uppsala Konsert & Kongress.
nyheter
Mässor är möten
Elmia Garden 2022
– storsatsning på hela mässupplevelsen.
hotellnytt
Comfort Hotel
växer i Göteborg
Hotellnytt
Rekord i antal hotellnätter
under H22 City Expo i Helsingborg.
Nytt jobb
Sophie Ahlin
har tagit över Clarion Collection Hotel Temperance.
Fler än 2300 deltagare
Cvent Connect Europe
handlar om mångfald, jämställdhet och inkludering.
5 oktober 2022
Nick Shackleton-Jones:
Hur man skapar en arbetsplatskultur vid L&D-evenemang.
19 oktober, Stockholm
Årets största mötesplats
om hotell och hotellfastigheter.
2 december 2022
eComExpo gör endags transport- och energikonferens i Göteborg:
”Vi måste synka myndigheternas arbete för en fossilfri transportnäring
SmartBygd Event
Digitala lösningar och innovationer
visas på mässa i Dorotea.
RSS
rss_icon
Länkar
Gatwick expanderar för 92 miljarder kronor
En ny terminal för 180 miljoner pund − 2,1 miljarder svenska kronor – byggs, med tågförbindelse ända ut till gaterna.

Gatwick har gått förbi Heathrow i antal flygdestinationer och leder den kampen med 193-173. Under flygets ”peak hour” lyfter eller landar 55 plan i timmen på världens största flygplats med enbart en start- och landningsbana. 38 miljoner passagerare passerar Gatwick årligen och flygplatsen behöver ny infrastruktur.

Den nya start- och landningsbanan blir helt privatfinansierad och kostar 7,8 miljarder pund, motsvarande 92 miljarder svenska kronor. Sedan ska järnvägen byggas ut för 120 miljoner pund (1,4 miljarder SEK) så det är inga dåliga investeringar som görs. Gatwick ägs till största delen av ett amerikanskt investmentbolag, Global Infrastructure Partners.

Långdistansflygen blir fler när flygplatsen byggs ut. Idag har Gatwick trafik till USA, Kina, Indonesien och Vietnam. Norwegian, tredje största flygbolaget på Gatwick, satsar hårt på USA och erbjuder enkelbiljetter för 150 pund (1 800 SEK) mellan Gatwick och New York. Störst på flygplatsen är EasyJet.

Den nya start- och landningsbanan ska vara färdig 2025, under förutsättning att Gatwick får miljö- och byggtillstånd av de brittiska myndigheterna i maj 2020. Enligt Stewart Wingate kommer en utbyggnad innebära att Heathrow tappar över 15 procent i marknadsandelar och att business class-biljetter till USA blir 40 procent billigare. Flyget till och från London beräknas att år 2050 ha ökat till 110 miljoner passagerare om året.