platsannonser
Vi söker Event Sales Manager
till 
CWT MEETINGS & EVENTS
nyheter
nytt jobb
Peter Hales är ny F&B Manager
på Stockholm City Conference Centre
hotellnytt
Klart med Scandic i Kirunas nya centrum
– bygger Kirunas första skybar.
sustainability
Göteborgs Kulturkalas
är årets hållbara event.
omvärldsanalys
Ny analys om Sydsveriges ekonomi
“Malmö är den nya lärdomsstaden och nytt skånskt rekord i investeringar”
omvärldsanalys
35 svenskar
till ICCA-kongressen i Dubai.
hotellnytt
The Sparrow
- boutiquehotellet som ska förgylla Stockholm med både puls och paus.
Transformation
Elmia Subcontractor
mobiliserar för framtiden.
hållbarhet
Radisson och Park Inn i Uppsala
har kranmärkt sina konferensavdelningar.
events skapar möten
Dags för Halmstads andra VM 2018
250 deltagare från fler än 35 länder.
Gothia +One
Svenska Mässan höjer ribban
Utlyser arkitekttävling för det fjärde tornet.
RSS
rss_icon
Länkar
Gatwick expanderar för 92 miljarder kronor
En ny terminal för 180 miljoner pund − 2,1 miljarder svenska kronor – byggs, med tågförbindelse ända ut till gaterna.

Gatwick har gått förbi Heathrow i antal flygdestinationer och leder den kampen med 193-173. Under flygets ”peak hour” lyfter eller landar 55 plan i timmen på världens största flygplats med enbart en start- och landningsbana. 38 miljoner passagerare passerar Gatwick årligen och flygplatsen behöver ny infrastruktur.

Den nya start- och landningsbanan blir helt privatfinansierad och kostar 7,8 miljarder pund, motsvarande 92 miljarder svenska kronor. Sedan ska järnvägen byggas ut för 120 miljoner pund (1,4 miljarder SEK) så det är inga dåliga investeringar som görs. Gatwick ägs till största delen av ett amerikanskt investmentbolag, Global Infrastructure Partners.

Långdistansflygen blir fler när flygplatsen byggs ut. Idag har Gatwick trafik till USA, Kina, Indonesien och Vietnam. Norwegian, tredje största flygbolaget på Gatwick, satsar hårt på USA och erbjuder enkelbiljetter för 150 pund (1 800 SEK) mellan Gatwick och New York. Störst på flygplatsen är EasyJet.

Den nya start- och landningsbanan ska vara färdig 2025, under förutsättning att Gatwick får miljö- och byggtillstånd av de brittiska myndigheterna i maj 2020. Enligt Stewart Wingate kommer en utbyggnad innebära att Heathrow tappar över 15 procent i marknadsandelar och att business class-biljetter till USA blir 40 procent billigare. Flyget till och från London beräknas att år 2050 ha ökat till 110 miljoner passagerare om året.