platsannonser
nyheter
hotellnytt
Radisson Blu Metropol
rekryterar världens första Director of Crazy.
hotellnytt
Nordic Choice Hotels rebellkedja
Comfort Hotel tar mark på hotellscenen i Stockholm.
hotellnytt
Ulrika Andersson
blir ny hotelldirektör på Radisson Blu Hotel i Lund.

Internationell kongress till Borås
iConference får cirka 450 deltagare.
280 möten och events under 2018
Halmstads Teater
satsar på nationella och internationella möten.
kunskapsöverföring
Internationell mätkongress till Borås
Mötet förväntas locka 200 deltagare.
event skapar möten
Premiär för Göteborgs egna och unika bubbelevent
champagne, cava, crémant och prosecco i fokus.
Hållbarhet
BRA skriver flyghistoria igen:
idag landade världens mest klimateffektiva flygning på Bromma flygplats.
nytt jobb
Martin Åkesson
Ny vd på Radisson Blu Hotel, Malmö
nytt jobb
Magnus Prössel
ny Head Chef på Radisson Blu Malmö.
RSS
rss_icon
Länkar
Gatwick expanderar för 92 miljarder kronor
En ny terminal för 180 miljoner pund − 2,1 miljarder svenska kronor – byggs, med tågförbindelse ända ut till gaterna.

Gatwick har gått förbi Heathrow i antal flygdestinationer och leder den kampen med 193-173. Under flygets ”peak hour” lyfter eller landar 55 plan i timmen på världens största flygplats med enbart en start- och landningsbana. 38 miljoner passagerare passerar Gatwick årligen och flygplatsen behöver ny infrastruktur.

Den nya start- och landningsbanan blir helt privatfinansierad och kostar 7,8 miljarder pund, motsvarande 92 miljarder svenska kronor. Sedan ska järnvägen byggas ut för 120 miljoner pund (1,4 miljarder SEK) så det är inga dåliga investeringar som görs. Gatwick ägs till största delen av ett amerikanskt investmentbolag, Global Infrastructure Partners.

Långdistansflygen blir fler när flygplatsen byggs ut. Idag har Gatwick trafik till USA, Kina, Indonesien och Vietnam. Norwegian, tredje största flygbolaget på Gatwick, satsar hårt på USA och erbjuder enkelbiljetter för 150 pund (1 800 SEK) mellan Gatwick och New York. Störst på flygplatsen är EasyJet.

Den nya start- och landningsbanan ska vara färdig 2025, under förutsättning att Gatwick får miljö- och byggtillstånd av de brittiska myndigheterna i maj 2020. Enligt Stewart Wingate kommer en utbyggnad innebära att Heathrow tappar över 15 procent i marknadsandelar och att business class-biljetter till USA blir 40 procent billigare. Flyget till och från London beräknas att år 2050 ha ökat till 110 miljoner passagerare om året.