platsannonser
nyheter
61 kontor i 31 länder
MCI
öppnar kontor i Hamburg.
flygnytt
Finnair öppnar ny rutt
till Busan under sommaren 2020.
hotellnytt
Ikoniska Borgafjäll hotell
i ny regi.
stora möten
Reykjavik får European Film Awards-galan 2020
1400 samlas för att sola sig i glansen.
Stockholm med på topplistan
Fortsatt tillväxt bland europeiska städer
European Cities Marketing Benchmarking Report 2019 är här.

MPI Sweden nedlagt
Nu gäller MPI Scandinavia.
nytt jobb
Karin Liberg
ny CIO för Resia Travel Group.
Klättrade 21 platser i ICCA-statistiken
Antalet möten och idrottsevenemang
ökar i Uppsala.
Möten & Events
Västsvenska besöksnäringsföretag
tar emot internationell naturturism-kongress i höst.
framtidskunskaper
Water&Wastewater
– ny internationell VA-mässa 2021.
RSS
rss_icon
Länkar
Gatwick expanderar för 92 miljarder kronor
En ny terminal för 180 miljoner pund − 2,1 miljarder svenska kronor – byggs, med tågförbindelse ända ut till gaterna.

Gatwick har gått förbi Heathrow i antal flygdestinationer och leder den kampen med 193-173. Under flygets ”peak hour” lyfter eller landar 55 plan i timmen på världens största flygplats med enbart en start- och landningsbana. 38 miljoner passagerare passerar Gatwick årligen och flygplatsen behöver ny infrastruktur.

Den nya start- och landningsbanan blir helt privatfinansierad och kostar 7,8 miljarder pund, motsvarande 92 miljarder svenska kronor. Sedan ska järnvägen byggas ut för 120 miljoner pund (1,4 miljarder SEK) så det är inga dåliga investeringar som görs. Gatwick ägs till största delen av ett amerikanskt investmentbolag, Global Infrastructure Partners.

Långdistansflygen blir fler när flygplatsen byggs ut. Idag har Gatwick trafik till USA, Kina, Indonesien och Vietnam. Norwegian, tredje största flygbolaget på Gatwick, satsar hårt på USA och erbjuder enkelbiljetter för 150 pund (1 800 SEK) mellan Gatwick och New York. Störst på flygplatsen är EasyJet.

Den nya start- och landningsbanan ska vara färdig 2025, under förutsättning att Gatwick får miljö- och byggtillstånd av de brittiska myndigheterna i maj 2020. Enligt Stewart Wingate kommer en utbyggnad innebära att Heathrow tappar över 15 procent i marknadsandelar och att business class-biljetter till USA blir 40 procent billigare. Flyget till och från London beräknas att år 2050 ha ökat till 110 miljoner passagerare om året.