platsannonser
nyheter
events skapa möten
VM i Halmstad
blev tidernas mest sedda lagtävling i bordtennis.
Från #metoo till handling
Stort intresse
för skoglig jämställdhetskonferens på Nolia i Umeå.
Möte om framtiden
Ny nationell konferens
om kretsloppsodling och Food Tech som framtidsnäring.
nytt jobb
Nordic Choice Hotels
får ny hållbarhetschef.
iCapital Awards
Umeå eller Göteborg
kan bli Europas huvudstad för innovation.
mat och möten
Restaurang Quan
förstärker Elite Hotels i Malmö.
Möten på hög nivå
Ny mötesplats
öppnar högst upp i femte Hötorgsskrapan.
mat och möten
Niclas Jansson, Sigtunahöjden,
vann internationell kocktävling.
Sverige långt framme
Svenska Möten
vinner europeiskt innovationspris.
nytt möteskoncept
Åby Arena i Göteborg
öppnar våren 2019.
RSS
rss_icon
Länkar
Motion till riksdagen om nationell eventstrategi

Två socialdemokrater i Sveriges Riksdag har lämnat in en motion om att Sverige borde ha en nationell eventstrategi. Det är  Rikard Larsson (S) och Niklas Karlsson (S) som skrivit motionen som ni kan läsa i sin helhet om ni klickar på länken här nedanför. Så här skriver de:

"Besöksnäringen är en växande industri i Sverige. 2013 omsatta turismen i Sverige 284 miljarder kronor, vilket var en ökning jämfört med 2012 på 3,9 procent, och sysselsatte 173 000 personer vilket var en ökning med 3,3 procent. Det är en industri som omfattar många branscher men framförallt servicenäringen med restauranger, hotell, konferensanläggningar, arenor samt annan kommersiell service och shopping. Det är också ett område där vi får möjlighet att visa upp allt det som sker i vårt land oavsett om det handlar om innovationer inom miljöteknik, vårt bevarande av svensk natur eller all den kultur som skapas i landet.

Det finns flera utvärderingar som visar hur besöksnäringen gynnas av större event. Ett exempel är Handbolls-VM 2011 som, enligt en rapport producerad på uppdrag av Sveriges Hotell & Restaurangföretagare, hade en turismekonomisk omsättning på 241 miljoner kronor. Region Skåne som var den offentliga aktör som tog det ursprungliga initiativet gick med vinst på eventet även utöver alla de positiva ekonomiska konsekvenser som eventet hade på handel och besöksnäringen i regionen.

Cykel VM i Köpenhamn 2011 är ett annat exempel på megaevent med stor turistekonomisk omsättning, enligt tidiga beräkningar cirka 200 miljoner kronor.

Bland annat dessa framgångsrika event har lett till att Öresundsregionen tagit fram en gemensam och gränsöverskridande eventstrategi.

När det handlar om stora megaevent både inom sportområdet men också inom mässor, konferenser med mera menar vi att staten bör se över behovet av en samlad strategi. Strategin bör göra en analys av vårt lands styrkeområden och ange en önskvärd inriktning samt hur stöd kan ges till regionala och lokala strategier. En sådan strategi kan med fördel tas fram i bred samverkan med både näringsliv och ideella aktörer inom området.

Fler stora event i Sverige har betydelse för livskvalitén hos invånarna genom ett större utbud av stora upplevelser, tillväxt inom mötesindustri och turism samt ett starkt varumärke för Sverige och därmed förutsättningar för fler utländska investeringar i Sverige.

www.riksdagen.se/Nationell-eventstrategi