platsannonser
Strategisk projektledare
Destination Eskilstuna
nyheter
flera nya avtal
Rekordår för Svenska Möten
ökar med nio procent jämfört med 2018.
Omvärldsanalys
Haag internationella kongresser
växte med 48 procent under 2019.
Evenemang skapar möten
​Lund växer som evenemangsstad
arrangörer kan få evenemangsstöd.
nytt jobb
Darren John
gör om Råbaren till TAKs Izakaya.
133 000 hotellnätter utvärderade
Egencia presenterar de 100 bästa affärshotellen 2020
enligt deras kunder. Sju svenska hotell är med.
nytt jobb
Aliki Krantz - hotelldirektören som hittat hem:
”På Park Inn by Radisson Stockholm Solna finns allt jag brinner för”
mässor skapar möten
Lounge Expo och GastroNord
arrangeras 31 mars – 2 april.
service i världsklass
Clarion Hotel Sign
vill ta gästupplevelsen till en ny nivå och tillsätter ett unikt Guest Experience Team.
Hållbarhet
Östersjöns och Mälarens överlevnad
i fokus på Allt för sjön 2020.
nytt jobb
Per Keller lämnar Yasuragi
återvänder till Sundsvall för att öppna Clarion Hotel.
RSS
rss_icon
Länkar
Motion till riksdagen om nationell eventstrategi

Två socialdemokrater i Sveriges Riksdag har lämnat in en motion om att Sverige borde ha en nationell eventstrategi. Det är  Rikard Larsson (S) och Niklas Karlsson (S) som skrivit motionen som ni kan läsa i sin helhet om ni klickar på länken här nedanför. Så här skriver de:

"Besöksnäringen är en växande industri i Sverige. 2013 omsatta turismen i Sverige 284 miljarder kronor, vilket var en ökning jämfört med 2012 på 3,9 procent, och sysselsatte 173 000 personer vilket var en ökning med 3,3 procent. Det är en industri som omfattar många branscher men framförallt servicenäringen med restauranger, hotell, konferensanläggningar, arenor samt annan kommersiell service och shopping. Det är också ett område där vi får möjlighet att visa upp allt det som sker i vårt land oavsett om det handlar om innovationer inom miljöteknik, vårt bevarande av svensk natur eller all den kultur som skapas i landet.

Det finns flera utvärderingar som visar hur besöksnäringen gynnas av större event. Ett exempel är Handbolls-VM 2011 som, enligt en rapport producerad på uppdrag av Sveriges Hotell & Restaurangföretagare, hade en turismekonomisk omsättning på 241 miljoner kronor. Region Skåne som var den offentliga aktör som tog det ursprungliga initiativet gick med vinst på eventet även utöver alla de positiva ekonomiska konsekvenser som eventet hade på handel och besöksnäringen i regionen.

Cykel VM i Köpenhamn 2011 är ett annat exempel på megaevent med stor turistekonomisk omsättning, enligt tidiga beräkningar cirka 200 miljoner kronor.

Bland annat dessa framgångsrika event har lett till att Öresundsregionen tagit fram en gemensam och gränsöverskridande eventstrategi.

När det handlar om stora megaevent både inom sportområdet men också inom mässor, konferenser med mera menar vi att staten bör se över behovet av en samlad strategi. Strategin bör göra en analys av vårt lands styrkeområden och ange en önskvärd inriktning samt hur stöd kan ges till regionala och lokala strategier. En sådan strategi kan med fördel tas fram i bred samverkan med både näringsliv och ideella aktörer inom området.

Fler stora event i Sverige har betydelse för livskvalitén hos invånarna genom ett större utbud av stora upplevelser, tillväxt inom mötesindustri och turism samt ett starkt varumärke för Sverige och därmed förutsättningar för fler utländska investeringar i Sverige.

www.riksdagen.se/Nationell-eventstrategi