nyheter
skapar engagemang
Facilitatorhuset
utbildade 1600 deltagare på digitala möten.
skapar långsiktig samverkan
Stockholm utvecklar mötesindustrin
med 1,3 miljoner.
ökad säkerhet
Skånska Möten ingår avtal med StaySafe Hospitality
för att Covid-19 certifiera sina medlemsanläggningar.
H22 Helsingborg
Dockanparken och Djungellekan
tar form i Oceanhamnen.
startar 1 januari 2022
Institut för mänskliga rättigheter
placeras i Lund.
för hälsa och klimat
Matrundan Gränna
utvecklar konceptet till Mat runt Gränna.
Ny satsning
Halländsk matkultur
flyttar in på Stora torg i Halmstad.
bygger motståndskraft
IMEX Group investerar
med nio nya anställningar.
näringsförbudet kvarstår
Öppet brev till regeringen:
Rikta regelverket rätt!
kraftsamling
Lärosäten Väst
- ny allians för ökat samarbete i Västsverige.
RSS
rss_icon
Länkar
Nine Yards skapade Handbolls-EMs nya logga

I torsdags offentliggjordes logotypen för EM i handboll för damer 2016. Bakom design och layout ligger Nine Yards Stockholm och kreatörerna Maggan Rytterås och Johanna Björklund.

– Ett prestigefyllt uppdrag och ett uppdrag fullmatat med energi som vi är väldigt glada över att få vara en del av, säger Fredrik Göransson, account manager på Nine Yards.

Den 4–18 december 2016 genomförs EM i handboll för damer i Helsingborg, Malmö, Kristianstad, Göteborg och Stockholm. Kommunikationsbyrån Nine Yards som har anlitats för att aktivera varumärket och kommunicera kring mästerskapet, fick även uppdraget att ta fram den officiella logotypen för mästerskapet.

– Jag är otroligt glad och stolt över vår logotyp för EM 2016. Nine Yards tog våra ord och tankar och prickade precis rätt när de formade logotyp och tagline. Jag ser fram emot att jobba vidare med logotypen de kommande två åren, det kommer vara ett sant nöje att dela den med resten av handbollsvärlden, säger Matilda Boson, marknadsansvarig för EM 2016.

Logotypen och typografin arbetades fram av Maggan Rytterås, AD/creative lead, och Johanna Björklund, grafisk designer. För copyn stod Jordan Newhouse.

– Jag tog fram idén och konceptet kring logotypen, men Johanna Björklunds talang med målarpenseln var det som gjorde att den fick liv. Det som gör den unik är att den är målad helt för hand. Ett hantverk – precis som handbollssporten. Uppdragsgivaren har verkligen visat mod och har vågat utmana det förväntade, säger Maggan Rytterås.

Nine Yards uppdrag för EM 2016 innefattar såväl kreativt som konceptuellt arbete kring kommunikationen och upplevelsen inför och under mästerskapet.

– Vår målsättning är att skapa mervärden för Svenska Handbollsförbundet, sponsorer, arrangörsorter och landslaget genom att ha en tydlig kommunikation samt genom att utveckla själva upplevelsen kring handbollen, före, under efter mästerskapet, i och utanför arenorna, säger Fredrik Göransson, account manager på Nine Yards.

Senast Sverige arrangerade ett Europamästerskap för damer var 2006 medan senaste Europamästerskapet för herrar var 2002. Sverige stod även som arrangör för Världsmästerskapet för herrar 2011.